• Anonym (Utomjordisk karaktär)

Så här ser världens vackraste ut enligt AI!

Nu är det klart hur världens vackraste människor ser ut enligt AI´s definitioner dvs vad människor programmerat den att tycka efter smak och algoritmer. Är ni förvånade?

Killen ser ut som en sån där affisch hos sjukgymnasten på en mänsklig figur utan hud....kanske nya trenden bland män!

www.gp.se/kultur/kultur/s%C3%A5-ser-den-perfekta-kvinnan-och-mannen-ut-enligt-ai-1.100086511

Hur väl står ni er i konkurrensen?

• Svar på tråden Så här ser världens vackraste ut enligt AI!
  • Fröken Allvar

Det var inte mycket som liknade mig där nej. Stod i artikeln att det byggde på vad blicken dröjer vid och att urvalet är vit, västerländsk befolknings preferenser, så man har alltså rasistiskt rensat AI från all data som kommer ifrån de som inte är vita och västerländska. 

• Anonym (Skeptisk)

AI är inte detsamma som sanning, långt därifrån. De där figurerna har alldeles för lång hals, kvinnans huvudform är märklig och männen ser ut som förväxta broilers. Världens vackraste...? Knappast.

• Fröken Allvar
    Anonym (Skeptisk) skrev 2023-05-21 12:51:29 följande:

AI är inte detsamma som sanning, långt därifrån. De där figurerna har alldeles för lång hals, kvinnans huvudform är märklig och männen ser ut som förväxta broilers. Världens vackraste...? Knappast.

Kanske klänger mäns blickar folk i halsarna och förlänger dem till (vita) svanar? 
    Fröken Allvar skrev 2023-05-21 12:48:41 följande:

Det var inte mycket som liknade mig där nej. Stod i artikeln att det byggde på vad blicken dröjer vid och att urvalet är vit, västerländsk befolknings preferenser, så man har alltså rasistiskt rensat AI från all data som kommer ifrån de som inte är vita och västerländska. 

Inte mig heller. Men är knappast förvånad över resultatet. Man ser ju tydligt i samhället att utseendesfixeringen senaste åren gått mer och mer åt detta håll. På kan nästan kalla det Instagramidealet likaväl som AI idealet. I Stockholm är dessa nästan de enda utseendena man ser på tjejer långt upp i åldrarna Som att alla blivit ängsliga och inte längre vågar sticka ut med andra typer av mer personliga utseenden och hårfärger. Tragiskt! För män finns det mycket större variation eftersom lathet för män går före fåfänga och det krävs enooormt många timmars gymmande, dieter, steroider och motivation för att få till en sådan kropp vilket få skulle orka..
  • Fröken Allvar
    Anonym (Utomjordisk karaktär) skrev 2023-05-21 13:06:50 följande:
    Inte mig heller. Men är knappast förvånad över resultatet. Man ser ju tydligt i samhället att utseendesfixeringen senaste åren gått mer och mer åt detta håll. På kan nästan kalla det Instagramidealet likaväl som AI idealet. I Stockholm är dessa nästan de enda utseendena man ser på tjejer långt upp i åldrarna Som att alla blivit ängsliga och inte längre vågar sticka ut med andra typer av mer personliga utseenden och hårfärger. Tragiskt! För män finns det mycket större variation eftersom lathet för män går före fåfänga och det krävs enooormt många timmars gymmande, dieter, steroider och motivation för att få till en sådan kropp vilket få skulle orka..
    Jag vet inte var i Stockholm du rör dig (det digitala?) men åk lite kollektivtrafik härsan och tvärsan så får du fötterna i myllan, fimparna och glaskrosset som härdar en ut ur villfarelserna på Instagram. 🙂
  • AnnaZL

Notera att det inte finns några hän med på bilderna. Hur många fingrar har AI-idealen- 4? 7?
    AI är ju i sin linda, detta kan inte ses som ett ideal för verkliga människor. 

• AnnaZL
    AnnaZL skrev 2023-05-21 13:22:27 följande:

Notera att det inte finns några hän med på bilderna. Hur många fingrar har AI-idealen- 4? 7?

Händer ska det givetvis stå
  • Fröken Allvar
    AnnaZL skrev 2023-05-21 13:22:27 följande:

Jag tycker att det intressanta är att det representerar den vanligaste blicken, alltså det folk kollar in på nätet. Men nätet är inte verkligheten. Man kan bara delvis känna av energier här. 
  • linani

Nu var det ju inte "vackrast enligt AI", utan AI-genererade bilder utifrån foton på sociala medier som människor tittat längst på. Så, ett i högsta grad mänskligt ideal. Dessutom förklaringen till varför bilderna är ganska sexualiserade med kvinnor i underkläder och push up. 

Utöver allt annat med skeva och ouppnåeliga kroppsideal tyckte jag det var komiskt att kvinnorna på bilderna har så otroligt mycket highlighter. Jag undrar hur länge idealet att man ska vara så glossy som möjligt kvarstår. När blir det istället backlash och alla ska vara mattpudrade à la 1700-tal?

I övrigt står jag mig väl helt okej som vit, blåögd, smal och tränad kvinna. 

Fröken Allvar skrev 2023-05-21 13:17:12 följande:
    Jag vet inte var i Stockholm du rör dig (det digitala?) men åk lite kollektivtrafik härsan och tvärsan så får du fötterna i myllan, fimparna och glaskrosset som härdar en ut ur villfarelserna på Instagram. 🙂
    Innerstan med näromnejd. Spendrar mycket tid i gatuvimlet och kroglivet.
    Ser också mycket invandrare som går åt samma vita ideal dessvärre. Blekning av hud och hår och näsoperationer.
Svar på tråden Så här ser världens vackraste ut enligt AI!