• Anonym (Stressad)

    Skilja sig, hur sköta allt runtomkring?

    Hej,

    Efter många om och men så har jag nog bestämt mig för att skilja mig från min man.

    Vi har varit gifta i 4 och år men bråka allt för ofta, hittar aldrig på något och sexlivet är dött.

    Jag har nog bestämt mig för att det är dags att gå vidare. Jag är inte lycklig. Men det som gör att jag stannar kvar är allt runt om kring. Hur löser man det?

    Vi har en bostadsrätt tillsammans, att sälja nu skulle inte gå. Och det stressar mig. 


    Jag vet bara inte vart jag ska börja någonstans? Jag orkar liksom inte.

  • Svar på tråden Skilja sig, hur sköta allt runtomkring?
  • Anonym (F)

    Ni kan skriva ett hyreskontrakt sinsemellan, att han står för alla utgifter kopplade till bostaden (lån, ränta, avgifter mm) och du flyttar ut (eller tvärtom). Eller så säljer ni. Jag röstar för att sälja, det kanske tar tid men det är bättre att börja nu än att vänta i osäkerhet. Dessutom kanske den ena av er kan köpa ut den andra. Det är också en lösning.

    Du måste börja med att fundera på vad du vill och vad som är möjligt. Vill du bo kvar där? Kan du ta över boendet? Behöver du flytta och börja leta bostad?

    Se till att begära bodelning också så att han inte kan komma i efterhand och kräva något.

  • Anonym (Stressad)
    Anonym (F) skrev 2023-05-21 14:59:50 följande:

    Ni kan skriva ett hyreskontrakt sinsemellan, att han står för alla utgifter kopplade till bostaden (lån, ränta, avgifter mm) och du flyttar ut (eller tvärtom). Eller så säljer ni. Jag röstar för att sälja, det kanske tar tid men det är bättre att börja nu än att vänta i osäkerhet. Dessutom kanske den ena av er kan köpa ut den andra. Det är också en lösning.

    Du måste börja med att fundera på vad du vill och vad som är möjligt. Vill du bo kvar där? Kan du ta över boendet? Behöver du flytta och börja leta bostad?

    Se till att begära bodelning också så att han inte kan komma i efterhand och kräva något.


     Tror inte någon av oss har råd att bo kvar. Men vi har heller inte råd att köpa nytt någon av oss så som det ser ut nu.
  • Anonym (F)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-05-21 15:01:24 följande:
     Tror inte någon av oss har råd att bo kvar. Men vi har heller inte råd att köpa nytt någon av oss så som det ser ut nu.
    Nej men då är det så att ni får hyra istället. Om ni inte lyckas hitta nya boenden så kanske ni måste flytta till andra orter. Eller fortsätta bo tillsammans (GÖR INTE DET!!).
  • Anonym (Stressad)
    Anonym (F) skrev 2023-05-21 15:10:51 följande:
    Nej men då är det så att ni får hyra istället. Om ni inte lyckas hitta nya boenden så kanske ni måste flytta till andra orter. Eller fortsätta bo tillsammans (GÖR INTE DET!!).

     


    vart börjar man någonstans? Vem tar man kontakt med?

  • Anonym (F)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-05-21 15:25:13 följande:

     


    vart börjar man någonstans? Vem tar man kontakt med?


    Ja du.... Först kan du väl t ex prata igenom situationen med din sambo? Ställ er i bostadsköer i olika städer. Ni kan skriva bodelningspapper själv och skicka till Skv, annars anlita jurist. Mäklare för bostadsförsäljningen så klart, kolla runt så ni kan jämföra kostnader.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Stressad) skrev 2023-05-21 15:01:24 följande:
     Tror inte någon av oss har råd att bo kvar. Men vi har heller inte råd att köpa nytt någon av oss så som det ser ut nu.
    Anonym (Stressad) skrev 2023-05-21 15:25:13 följande:

     


    vart börjar man någonstans? Vem tar man kontakt med?



    Jaha, men då får ni ju sälja i så fall. Små lägenheter har väl också sjunkit i pris? Börja med att bestämma dig. Du skriver att du ?nog? vill skiljas. Tänk igenom vad du vill, räkna på boendet, tänk ut var du ska bo. Först. Sen tar du en sak i taget, visst är det jobbigt men man kommer ju ut på andra sidan.

    Värdera lägenheten. Välj mäklare för försäljning. Bestäm om ni gör bodelningen själva eller ska anlita jurist. Är det annat som behöver  värderas mm mm. Fixa papper för att initiera skilsmässan. Du kan gå till Tingsrätten om du inte vet vad du ska göra. Man fyller i en blankett och betalar en avgift. Du behöver beställa personbevis. Tugga dig framåt ett steg i taget. Ta stöd av någon, väninna, syskon, föräldrar, kollega?
  • Anonym (Bernthere)

    Börja med och ställa dig i bostadskö. Bättre och landa i hyreslägenhet tills man vet vad man har råd med eller vill.

    marknaden skiftar alltid och det är bara fel att hålla kvar vid något för det kanske är bättre och sälja sen (du vill ju skiljas nu och inte sen, eller?). Har ni haft den ett tag så lät ni ju få tillbaka det ni la in.
    lista om det är något ni behöver fixa innan ni tar in en mäklare för bedömning.


    och det viktigaste, berätta för din man att du vill skiljas så han kan börja tänka på samma saker och ni kan prata om hur ni vill att det ska bli.

  • Anonym (Slippy)

    Ställ er i bostadskö men många köer har minst 2-5 års kötid. Så du måste även hitta de hyresbolag som inte har kösystem.

    Kolla överallt, även med vänner, kollegor och bekanta att du söker boende om de vet något eller har något förslag.

    Du kan ju även hyra i andra hand eller bo inneboende. Beroende på var ni bor är det ju lite olika hur snabbt och lätt ni hittar nytt.

    Kontakta även banken och kolla vad du kan få i lån, säljer ni med vinst kanske det räcker till en kontantinsats?

Svar på tråden Skilja sig, hur sköta allt runtomkring?