• Anonym (Undrande mamma)

Min vuxna son har inga vänner

Fler här som har vuxna "barn" som inte har några vänner? Min son hade flera kompisar när han var yngre. Sedan förlorade han kontakten med dem en efter en och idag har han inga vänner. Finns här på FL fler som har vuxna barn där kompisgänget försvunnit, eller aldrig funnits? 

• Svar på tråden Min vuxna son har inga vänner
  • Anonym (jodå)

Jo, min dotter har aldrig haft några riktiga vänner. Hon är 23 nu. Men jag har under åren lärt mig att det är något JAG är bekymrad över och inte hon. 

Anonym (jodå) skrev 2023-05-22 12:55:03 följande:

Jo, min dotter har aldrig haft några riktiga vänner. Hon är 23 nu. Men jag har under åren lärt mig att det är något JAG är bekymrad över och inte hon. 

Tack för din input. Min son saknar mellan varven att inte ha vänner men som vuxen är det inte helt lätt att hitta nya. Han har haft svårt för att fullfölja de skolor han tidigare börjat på men går nu en yrkesutbildning. Tyvärr verkar det inte vara någon där som han "klickar" med. De har dessutom bara undervisning en gång per vecka och resten på distans så det blir inte så många möten. Arbetar eller studerar din dotter?
  • Anonym (Lovisa)
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-05-22 13:13:38 följande:
    Tack för din input. Min son saknar mellan varven att inte ha vänner men som vuxen är det inte helt lätt att hitta nya. Han har haft svårt för att fullfölja de skolor han tidigare börjat på men går nu en yrkesutbildning. Tyvärr verkar det inte vara någon där som han "klickar" med. De har dessutom bara undervisning en gång per vecka och resten på distans så det blir inte så många möten. Arbetar eller studerar din dotter?
    En reflektion bara: när jag läser att han endast träffar folk 1 gång i veckan är det lättare att förstå att han inte kommer in i något nytt sammanhang. Han bör ju jobba eller plugga på plats (ej hemifrån) varje veckodag för att hinna lära känna några. 

Om han har haft kompisar förr är han ju inte "typen" som inte har vänner, utan det verkar mest ha blivit så pga omständigheterna. Försök hjälpa honom att bryta det innan det går för långt. 
  • mandude

Jag har inga vänner! ibland är det skönt, men ibland saknar jag att hänga med på vissa saker, särskilt nu när sommaren kommer.

• Häegertz

Det är ju jätteskönt att inte ha några nära vänner. Att slippa hitta på lögner för att slippa komma undan inbjudningar och helgaktiviteter är guld värt. Usch, andra människor tar alldeles för mycket tid och energi.

mandude skrev 2023-05-22 16:53:36 följande:

Jag har inga vänner! ibland är det skönt, men ibland saknar jag att hänga med på vissa saker, särskilt nu när sommaren kommer.

Har du aldrig haft vänner eller har det mer blivit så när du blev äldre? Vet ju i o f s inte hur gammal du är. Träffar du folk på jobbet eller om du studerar?
  • mandude
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-05-23 14:02:55 följande:
    Har du aldrig haft vänner eller har det mer blivit så när du blev äldre? Vet ju i o f s inte hur gammal du är. Träffar du folk på jobbet eller om du studerar?
    Jo när jag var liten hade jag massor av vänner, men blev mer å mer folkskygg i gymnasiet,  på jobbet är jag typ utfryst. Jag fungera bra med en person, men i grupp så blir jag femtehjulet. Tyvär har jag inget förhållande pga...
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-05-22 13:29:07 följande:
    En reflektion bara: när jag läser att han endast träffar folk 1 gång i veckan är det lättare att förstå att han inte kommer in i något nytt sammanhang. Han bör ju jobba eller plugga på plats (ej hemifrån) varje veckodag för att hinna lära känna några. 

Om han har haft kompisar förr är han ju inte "typen" som inte har vänner, utan det verkar mest ha blivit så pga omständigheterna. Försök hjälpa honom att bryta det innan det går för långt. 
    Tyvärr ser vuxenutbildningen ut så idag. Merparten av kurserna (med undantag för praktiska kurser) ges endast med hybridundervisning där distansundervisningen är den största delen. 
    mandude skrev 2023-05-23 14:16:28 följande:
    Jo när jag var liten hade jag massor av vänner, men blev mer å mer folkskygg i gymnasiet,  på jobbet är jag typ utfryst. Jag fungera bra med en person, men i grupp så blir jag femtehjulet. Tyvär har jag inget förhållande pga...
    Påminner om min sons förhållande med vänner. När han var liten (och upp till högstadiet) hade han en hel del vänner och var mest ute och lekte hela tiden. Gymnasiet hoppade han av och gick sedan på folkhögskola men utan att slutföra. Nu går han en kortare vuxenutbildning. 
    mandude skrev 2023-05-23 14:16:28 följande:
    Låter sorgligt att du är utfryst på jobbet. Har det varit så länge?
  • mandude
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-05-23 15:59:25 följande:
    Ja sen jag började, men är okej med det endå...hade föredragit å sitta å äta å fika själv.. men få funka tills jag fått ihop till mina drömmar 🙂
  • mandude
    Anonym (Undrande mamma) skrev 2023-05-23 15:59:25 följande:
    Ja sen jag började, men är okej med det endå...hade föredragit å sitta å äta å fika själv.. men få funka tills jag fått ihop till mina drömmar 🙂
  • Anonym (Man)

Jag har vänner men har inte träffat dem på flera år nu och pratar sällan med dem. Småbarn och pandemin har kommit emellan. 

• Tukt

Nu har jag yngre barn i mellersta, övre tonåren. Och i den mån de har vänner så är det främst inline de umgås. Aldrig irl.
    Och det där är väl en allt vanligare företeelse. Tror egentligen inte de lider så mycket av det i dag. Men en undrar ju hur det ska gå att eventuellt hitta en partner. Och framför allt hur en sådan relation ska gå att hålla i hop då de har så liten övning.
    Framför allt undrar man ju hur det ska gå för mänskligheten generellt eftersom detta tycks finnas över allt där ett visst välstånd existerar.

• Anonym (Gabriel Ernst)

Det är tyvärr svårt att skava vänner ju äldre man blir. Även som ung vuxen är det svårt. Jag vårdade tyvärr inte min vänskap efter gymnasiet och det rann ut i sanden. Var mobbad under en tid på jobbet och det tärde på självförtroendet. Gör att jag än idag inte vågar föreslå saker för jag vill inte vara till besvär.

Var typ helt utan riktiga vänner i säkert 16 år. Funkade rätt ok eftersom jag hade familj och har alltid varit lite av en ensamvarg. Det blev mer uppenbart efter separationen och då blev jag faktiskt lite deprimerad ett kort tag.

Gick med i en förening och det var trevligt men det har tyvärr ännu inte gett några vänner eller ens personer som jag skulle kunna be om en tjänst eller så. Dock har jag nu faktiskt träffat en tjejkompis som jag pratar med varje dag. Det är min enda riktiga vän och vi är just bara vänner, inget mer. Det har varit lite av en räddning men jag saknar fortfarande manliga vänner.

Till T.S. - det finns tyvärr inget bra svar. Det enda man nog kan göra är att åtminstone inte sitta hemma hela dagarna utan hitta nån grupp av människor för nån aktivitet. Även om det kanske inte ger vänner så får man åtminstone lite socialt umgänge.

Svar på tråden Min vuxna son har inga vänner