• Anonym (Anonym)

Jag kommer aldrig få en dotter.

Har en fantastisk son på 2,5 år. Är gravid igen och fick besked på RUL att det är en pojke till. 

Jag är jätteglad för graviditeten, jätteglad  för barnet och jätteglad för min sons skull som får ett syskon han kanske kommer kunna dela massa med länge och leka med. Men eftersom det är min sista graviditet (dels för ålder, dels att min man är extremt bestämd att han inte vill ha mer än två barn) betyder det också att jag inte kommer få en dotter. 

Det känns lite konstigt, jag vet inte varför, men jag tänkte mig nog alltid att jag skulle ha barn av båda kön liksom bara, eller det är ju så samhället ofta målar upp bilden av en familj.

Är jag ensam att känna så eller reagerade nån annan så med? Hur var det senare, försvann tanken på att inte få ett barn av varje sort liksom?

• Svar på tråden Jag kommer aldrig få en dotter.
  • Anonym (Psss)

För mig var det tvärtom. Hade en kille. Blev gravid igen och var helt säker på att det var en till kille. För jag var ju en "killmamma". Så, på UL fick jag veta att det var en tjej. Jag blev nästan chockad. Kunde inte känna något positivt alls kring graviditeten och barnet i magen. Men från samma sekund som hon lades upp på mitt bröst efter förlossningen så älskade och avgudade jag henne. 

• Anonym (S)

Hur gammal är du? Är det säkert att det är sista graviditeten? Din man kanske kan ändra sig..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Psss) skrev 2023-05-23 16:49:13 följande:

För mig var det tvärtom. Hade en kille. Blev gravid igen och var helt säker på att det var en till kille. För jag var ju en "killmamma". Så, på UL fick jag veta att det var en tjej. Jag blev nästan chockad. Kunde inte känna något positivt alls kring graviditeten och barnet i magen. Men från samma sekund som hon lades upp på mitt bröst efter förlossningen så älskade och avgudade jag henne. 

Vad härligt.

Jag är nog i nån fas nu bara av att det inte blev som jag trodde, eller, alltså, alla mina vänner har en av varje och det är ju ?stereotypen? av en familj så undermedvetet hade jag nog räknat med det, hur sjukt konstigt det än låter. Men jag hade nog bara sett framför mig att om jag får en familj är det en av var liksom. Magkänslan sa tjej med eftersom allt varit annorlunda denna graviditet. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2023-05-23 16:51:15 följande:

Hur gammal är du? Är det säkert att det är sista graviditeten? Din man kanske kan ändra sig..

Jag är 40. Och min man är extremt säker på sin sak, han var rätt nöjd med ett barn men kunde sträcka sig till två för att han ville att barnen skulle ha varandra.
  • Anonym (S)

Och jag kände också lite så när jag fick veta att mitt andra barn också var en tjej..har alltid velat ha en son. Men blev så klart jätteglad när hon föddes ändå.. Började ställa i mig på att jag antagligen bara skulle vara mamma till döttrar .. Nu 7 år senare har jag en son också som är 1 år gammal men det är inte samma pappa 

• Anonym (Depp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-23 16:30:15 följande:
    Jag kommer aldrig få en dotter.

Har en fantastisk son på 2,5 år. Är gravid igen och fick besked på RUL att det är en pojke till. 

Jag är jätteglad för graviditeten, jätteglad  för barnet och jätteglad för min sons skull som får ett syskon han kanske kommer kunna dela massa med länge och leka med. Men eftersom det är min sista graviditet (dels för ålder, dels att min man är extremt bestämd att han inte vill ha mer än två barn) betyder det också att jag inte kommer få en dotter. 

Det känns lite konstigt, jag vet inte varför, men jag tänkte mig nog alltid att jag skulle ha barn av båda kön liksom bara, eller det är ju så samhället ofta målar upp bilden av en familj.

Är jag ensam att känna så eller reagerade nån annan så med? Hur var det senare, försvann tanken på att inte få ett barn av varje sort liksom?

Min fru och jag som aldrig lyckades få barn hade gärna haft dina "problem". Men trots allt lyckönskar jag er till det kommande nytillskottet i familjen och den glädje du känner. Måste vara fantastiskt. Gratulerar. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Depp) skrev 2023-05-23 17:07:08 följande:
    Min fru och jag som aldrig lyckades få barn hade gärna haft dina "problem". Men trots allt lyckönskar jag er till det kommande nytillskottet i familjen och den glädje du känner. Måste vara fantastiskt. Gratulerar. 
    Tack för ditt svar. Du sätter ju ett bra perspektiv på allt, såklart. 
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-23 17:43:28 följande:
    Tack för ditt svar. Du sätter ju ett bra perspektiv på allt, såklart. 
    Det var väl avsikten lite grann. Men vem vet. Kanske hade vi varit likadana om vi hade fått ett barn och när nr 2 var på gång haft "önskemål" om könet på denne. Det vet vi inte. Det enda vi vet nu är könet inte hade spelat någon roll. Bara barnet/n hade kommit.....
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Depp) skrev 2023-05-23 17:59:58 följande:
    Det var väl avsikten lite grann. Men vem vet. Kanske hade vi varit likadana om vi hade fått ett barn och när nr 2 var på gång haft "önskemål" om könet på denne. Det vet vi inte. Det enda vi vet nu är könet inte hade spelat någon roll. Bara barnet/n hade kommit.....
    Man vet ju aldrig innan man är i en sits. Jag blev så förvånad över känslan själv, paffheten i tanken att ?nähä, då får jag aldrig en dotter? blandat med glädjen över ett andra fantastiskt barn. 
  • Anonym (Depp)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-23 18:12:25 följande:
    Man vet ju aldrig innan man är i en sits. Jag blev så förvånad över känslan själv, paffheten i tanken att ?nähä, då får jag aldrig en dotter? blandat med glädjen över ett andra fantastiskt barn. 
    Det var inte meningen att sätta sordin på din glädje på något sätt. Jag är uppriktigt glad för din och din familjs skull och hoppas att nr 2 blir en riktig friskus. Vad härligt att du ändå känner glädje. Det finns ju dem som mer eller mindre är redo att offra ena armen bara könet på barnet är den "rätta". Jag tycker att det är en rätt sjuk inställning faktiskt.
Svar på tråden Jag kommer aldrig få en dotter.