• Nickenacke

    Tom hinnsäck - vad förvänta sig?

    Enligt sista mens borde jag vara i vecka 7+5 idag. Men testade positivt flera dagar efter förväntad mens och bokade tidigt ultraljud i förra veckan. Där såg man en tom hinnsäck på 8 mm vilket dom då ansåg borde motsvara vecka 4-5. Man kunde inte se antydan till något annat. Igår var jag på ett uppföljande ultraljud och då mätte hinnsäcken 14-15 mm. Dom ansåg att jag isåfall borde vara tidigt i vecka 5 enligt den utvecklingen. I ett läge kunde man skymta ett litet stråk som skulle kunna vara början till gulesäck, men detta vågade hon inte lova. De bokade in mig till blödningsmottagningen 29/5 för läkarbedömning. När vi räknar på det hela har jag alltså isåfall haft ägglossning ca 10 dagar för sent. Har alltid varit regelbunden och kan inte riktigt se varför jag skulle va så försenad denna gången. 

    Jag får inte ihop någonting av de här, haft rikligt med symtom fram till igår. Nu tycker jag inte att jag känner mig gravid alls (eller om jag i rent försvar nekar allt). Är väldigt gråtmild vilket jag alltid blir när jag är gravid så har sjukskrivit mig fram till besöket på blödningsmottagningen då jag jobbar med patienter själv. Har ett ganska jobbigt missfall i bakgrunden mellan mina två tidigare barn som gör mig väldigt rädd för ett lika svårt förlopp även denna gång. 

    Någon med liknande erfarenhet som kan skänka lite kloka tankar? Har en väldigt sur man här hemma som tycker de är onödigt med sjukskrivning så funderar på att boka en abort direkt och bespara oss alla bråk och onödig ångest. Vad ska jag göra? 

  • Svar på tråden Tom hinnsäck - vad förvänta sig?
  • Maymom

    Har ni haft sex i anslutning till ÄL om den var 10 dar senare? Finns det möjlighet att ett ägg skulle kunna ha befruktats då?
    vilket datum plussade du?
    Har du tagit ÄL-test eller tempat? ÄL kan ju komma senare.

    Vad tråkigt att mannen inte riktigt stöttar dig. Jag har själv två ma i bagaget från förra året, varav ett slutade på sjukhus, och vet hur svårt det är att tänka på annat innan man fått besked. Kan det inte vara bra att försöka jobba och få annat att tänka på? Jag tycker det har varit jobbigast när jag haft lite att göra i övrigt och fastnat i dessa tankar och googlat sönder mig. Försök distrahera dig med annat.

  • Nickenacke

    Vi har haft sex både runt då jag enligt min normala cykel borde haft ÄL som även runt de datum som jag ska haft ÄL om det hela ska stämma. Det var första försöket efter att vi kom överens om att skaffa ett tredje barn. Så inte tagit några test eller kollat min temp. Fyller 37 i sommar så är av den anledningen glad att de gick så lätt såklart. Barn nummer 2 tog över ett år innan plus. 

    Hade jag bara kunnat stänga av och inte gråta hela tiden hade jag såklart gjort de. Jobbar som sjuksköterska med dementa så känns inte bra att vara så disträ. Mitt MA slutade också på sjukhus pga blödning. Tyckte de va fruktansvärt jobbigt.
    Distraherar mig med annat här hemma och hämtar hem barnen tidigt. Att umgås med dom är de enda som får mig att skjuta undan alla katastroftankar. 

  • Maymom

    Då finns det ju en chans att äl kan ha varit senare och att du bara är senare. 


    Hoppas du får ett positivt besked nästa besök.
    Ja fantastiskt att plussa så direkt.
    Jag är 40 och gravid i v15 nu, 37 är ingen ålder😉

Svar på tråden Tom hinnsäck - vad förvänta sig?