• Anonym (Felix)

Bipolär typ 1

Jag har en del psykriatriska/neroupaliptiska sjukdomar/diagnoser.
    Den diagnos jag har svårast med är min bipolär diagnos. 
    Under mina maniska skov så har det klassificerats som svåra psykotiska maniska episoder där jag blir inlagd på psyk 4+ varje gång. Samma med de deppressiva episoderna.
    Jag tar Seraquel 600 mg på kvällen tillsammans med 2,5 mg Oxybutinin och 3 ml alimemazin. 
    På morgonen tar jag 70 mg elvanse, 5 mg attentin, 450 mg venlafaxine, 150 ug levaxin, 2,5 mg oxybutinin. 
    På lunchen tar jag 2,5 mg oxybutinin med 5 mg attentin.
    Vb : 25 mg oxascand, 7,5 mg x 2 Zopiclone, Paraflex 250 mg x 4, alimemazin 3 ml. Stessolid 10 mg x 2. 
    Har gått på otroligt mycket medecin men har nu bytt ut olika med mera och ska gå på dena "kuren" ett tag framöver för att följa upp. 
    De har hållt på att blanda samt testa med Lamictal, Quetiapin 300 mg direktverkande x 3. Abilify, Lithium & Gabapentin 900 mg, olanzapin. 
    Lithuimet funkar väl men min struma med levaxin sätter käppar i hjulet för den planen varje gång....
    Mina diagnoser är Bipolär typ 1, Svårgrad PTSD, Svår grad ADHD, Autistiska drag, Anti-social personlighetstörning/personlighetssyndrom.
    Jag har vaneföreställningar/hallicunationer både visuelt, hörsel medmera. Ser saker som ej stämmer överens med den "verkligheten" min kropp är i nu. Ser människor, skuggor. 
    Hör väldigt tydliga röster, ibland pratar jag med rösterna samt ibland pratar jag med mig "själv" i timmar och kommunicerar. 
    Jag har svårt med empati, sympati medmera då jag ej riktigt kan känna sånt man borde känna kännslomässigt. Så uppfattar alltid andra helt fel. 
    Kan ej förklara känslor eller sätta finger på de ens. 
    Jag känner att jag bara vill vara frisk för de bränner ut min familj och har väldigt få vänner kvar. 
    Kan knappt behålla jobb då arbetsplatser har klassificerat mig som en ostabil sociopat/psykopat. 
    Antingen är jag högt över målnen och literly f*ckar mitt liv. Eller deppressive där jag kan ligga o sova 23 h på en dag och bara hoppas på att ej vakna. 
    Ville mest se om någon annan har de såhär med som kanske har kommit på något eller erfarenhet av vad man kan ta sig till. 
    Sen en annan grej att ibland så zonar jag ut totallt och känns som att jag "loggar ut" från denna kroppen jag är i just nu och det blir helt svart bara.

Tacksam för svar.

vh
  • Svar på tråden Bipolär typ 1
  • Anonym (Kompisen)

Stor kram till dig. En av mina bästa kompisar har också diagnosen bipolär typ 1 och det är en grym mara. Tyvärr vet jag inte hur jag ska vara en bra kompis till henne när hon är inne i sina skov. Jag väntar bara ut henne och hoppas att det räcker att jag finns där när hon är tillbaka.

• Anonym (Vera)

Om du har mycket svårigheter av din bipolära diagnos så bör du sänka dina centralstimulerande de kan nämligen orsaka mani. Hoppas att du hittar något som fungerar för dig, jag har själv varit feldiagnostiserad i många år och provat alla mediciner som finns känns det som och setts som behandlingsresistent så jag vet vilket helvete det är innan man hittar rätt. 

• Anonym (Felix)
    Anonym (Kompisen) skrev 2023-05-24 19:11:14 följande:

Stor kram till dig. En av mina bästa kompisar har också diagnosen bipolär typ 1 och det är en grym mara. Tyvärr vet jag inte hur jag ska vara en bra kompis till henne när hon är inne i sina skov. Jag väntar bara ut henne och hoppas att det räcker att jag finns där när hon är tillbaka.

Vill bara säga att du är en väldigt bra vänn. Oftast så är tid en stor del i denna diagnos då antingen de alltid kommer ett uppskov eller nerskov. 

Förutom i psykotiska fall då kan det vara bäst med psykakuten i mina upplevelser!

• Anonym (H)

Stor kram till dig. Har inte hela din erfarenhet, men känner igen lite från min ena son. Jag tror att en del av dina diagnoser kan bli bättre med tiden (Mha terapi, erfarenhet och välinställd medicin), och andra lära dig att leva med. Försök få all hjälp, psykologsamtal, terapi, gruppterapi du någonsin kan få (vet att det inte är lätt) då min erfarenhet är att medicin inte är det ända som löser allt - en krycka ja, men långt ifrån tillräckligt. 

• Anonym (Felix)

Tack för alla svar <3 

Svar på tråden Bipolär typ 1