• P A

Omänskligt trött!!

Har gått in i vecka 14 (13+3) och hade börjat glädjas över att jag började känna mig piggare.. nu har det vänt totalt! Är tröttare än någonsin!!

HB värdet är mycket bättre, hade gått upp till 120, jag ska fortsätta att äta dubbel dos järn till nästa besök i v.21..

Fattar inte varför jag är så trött, känns som att jag skulle kunna somna stående! Skulle jag få en möjlighet att vila 1 timme 1 dag så är jag bara pigg ett litet tag efter det sen går jag rätt in i väggen igen.
    Helt omöjligt att koncentrera mig på jobbet, fattar knappt hälften av vad jag håller på med för tillfället. Är t.o.m rädd för att somna när jag kör!
    På kvällarna känner jag hur hjärtat slår snabbt när jag andas in och långsamt när jag andas ut, det vet jag att hjärtat kan göra när man är trött.. Hur nyttigt är det?
    Funderade imorse på att bli hemma, men vad säger man till chefen? Hej, jag är trött idag så jag kommer inte??
    Fejka migrän kanske..

Varför har jag blivit så här??

• Svar på tråden Omänskligt trött!!
  • Trollis74

Jag hade samma symtom. Heltrött, kunde inte fokusera, kändes som jag skulle somna när som helst! Satt framför datorn på jobbet och undrade hur jag skulle kunna hålla ögonen öppna.
    Det bästa är om det finns något vilrum eller soffa och lägga sig på en 20min, sisådär.. på dagen..Jag hade inte det på jobbet så jag tog min jacka och la mig på toagolvet , hur mysigt som helst.. NOT..
    Jag tror dina symtomer hör till graviditeten och kommer troligtvis bli bättre. Lågt järnvärde påverar ju också men 120 är ganska ok ändå. HB värderna brukar gå ner i v. 20. Men om du är orolig kontakta din BM!!

• Syllen

Försök att gå ut och gå i en halvtimme varje dag så att du får igång pumpen.
    JAg har både lågt blodtryck och lågt järnvärde så jag är och har varit hela graviditetern alldeles slut.
    Men om jag inte rör på mig för blodtryckets skull så blir det ännu värre men ta upp det med BM och få en läkartid för du kan faktiskt bli sjukskriven. Och chefen har inget att säga till om.

• milimina

precis sådär mådde jag innan vi fick styr på min b12-brist... ett lågt hb kan dölja en b-vitaminbrist och blir du inte bättre trots att du kommit upp i hb 120 skulle jag be läkaren om att få testa kobalamin och folatvärdena i kroppen! (kobalamin = b12, folat = folsyra)

det jag reagerade mest på var just hjärtrusningarna, för att hjärtat slår oregelbundet är ett typiskt symptom på b-vitaminbrist. och jag hade 132 i hb trots det!

• P A

Tack för svaren, ska kolla upp det där med b12! Folsyra har jag i mina järntabletter så jag tror inte at det beror på det.. Men om jag inte minns fel så ger B12 brist också problem med hår, naglar och hud och det har jag nu..

• milimina

har du brist på folsyra behöver du mycket mer än vad som finns som tillskott i andra tabletter men det kan också vara en ren b12-brist. syrran har exakt likadant som du isåfall, bara b12-brist och anemi pga det. jag har brist på både b12 och folsyra men fint hb, så det är en knepig grej att ta reda på.

lycka till!!

• P A

Kul det du skrev Trollis 74, jag har funderat på samma sak när jag suttit på toa - Kan man inte nanna en stund här
    Snacka om att vara trött när man tänker så

Mina HB värden går ju ner direkt när jag blir gravid... i Vecka 12 var dom nere i 111..
    jag är ute och går lite varje dag, kan inte knalla runt för mycket bara, har foglossningar..
    Tack vare dom så lär jag inte jobba så jättelänge till.. Kunde jobba till v.20 första grav. Nu är jag i vecka 14..

Någon som vet om det är sakdligt att få i sig för mycket B12? Om jag nu försöker att få i mig mer av det men inte har någon brist menar jag..

• milimina

nej, b-vitaminer är vattenlösliga så man kissar bara ut överskottet men jag skulel inte rekommendera att du börjar äta mer på egen hand utan attt ha kollat värdena först, en b-vitaminbrist är nämligen itne att leka med, speciellt inte om du får dåligt hb! det kan leda till nervskador och en sorts anemi som är farlig! så snälla kolla värdena innan du börjar medicinera själv. Förvånad

• Syllen

Vill bara tillägga att jag äter en receptbelagd medicin för min B12 brist som innehåller B12, folsyra + en till som heter TRIOBE dom skulle jag inte klara mig utan. Så TRIOBE är en bra tablett starkare B12 och folsyre mängd än receptfria. Ville bara säga det till er andra som är trötta konstant och HB under kontroll något som jag inte har. *suck

Svar på tråden Omänskligt trött!!