• Nesnah

    Förlora nyttjanderätt andrahandsuthyrning- praxis

    Enligt lagen nedan kan ju bostadsrättsinnehavare förlora sin nyttjanderätt om de har otillåten andrahandsuthyrning, men har rätt att vända sig till tingsrätten för att få sin sak prövad.


    I det fall någon har otillåten andrahandsuthyrning som varar någon månad per år då innehavaren har semesterresor, finns det någon praxis som ger vägledning till hur stor sannolikhet det är att tingsrätten godkänner föreningens begäran?


    Är det i princip helt kört om personen fått varning innan, eller kan det bli långsiktig process då bostadsrättsinnehavaren enbart hyr ut någon månad per år?


     


    www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/uppsagning-av-bostadsrattshavare/
  • Svar på tråden Förlora nyttjanderätt andrahandsuthyrning- praxis
  • Anonym (Li)

    Om du fått en varning eller rättelseanmälan så bör det ju kunna gå att prata med föreningen och rätta det, betala till föreningen det belopp du blir skyldig för uthyrningen. 


    Har du sedan fortsatt trots en varning så kan man ju första om styrelsen vill säga upp nyttjanderätten, även om jag kan tycka att det är hårt att gå på en granne så om det bara gäller ett par veckor. Känns som du har petiga personer i styrelsen, om det inte varit problem när du hyrt ut.
    Vad står det i era stadgar om uthyrning och bostadsrättens förverkande? 


    Finns dom på att bostadsrätten ansågs förverkad då en person legat efter 2 månader med att betala avgiften, så jag tror inte det är tiden som är den tunga faktorn utan bara att det hänt och dessutom efter varning.
    Har du hyrt ut hela lgh eller bara en del? har du hyrt ut bara en del så har du inte hyrt ut lgh för självständigt brukande, som det står i lagen.
    https://lagen.nu/dom/nja/2001s241

  • Nesnah

    Det gäller faktiskt inte min situation utan en vän som reser utomlands någon månad för att hälsa på alla släktingar och familj som inte finns i Sverige, och är lite risktagande då personen har dålig ekonomisk situation just nu.


    Jag vet ju inte stadgarna, men det brukar ju finnas skäl när andrahandsuthyrning accepteras, och som jag förstått har det blivit lite lättare också:


    Av vad jag förstått hittils torde konsekvenserna mycket utgå ifrån hur petig föreningen är, då det inte finns så mycket gråzoner att arbeta med om man redan fått varning.


    Det känns som jag skulle föreslå min vän att arbeta med föreningen då det ju är lite mer ömmande skäl att hälsa på familj än bara semesterresor, och kanske släpps igenom då.

  • Anonym (W)
    Nesnah skrev 2023-05-27 12:30:12 följande:

    Det gäller faktiskt inte min situation utan en vän som reser utomlands någon månad för att hälsa på alla släktingar och familj som inte finns i Sverige, och är lite risktagande då personen har dålig ekonomisk situation just nu.


    Jag vet ju inte stadgarna, men det brukar ju finnas skäl när andrahandsuthyrning accepteras, och som jag förstått har det blivit lite lättare också:


    Av vad jag förstått hittils torde konsekvenserna mycket utgå ifrån hur petig föreningen är, då det inte finns så mycket gråzoner att arbeta med om man redan fått varning.


    Det känns som jag skulle föreslå min vän att arbeta med föreningen då det ju är lite mer ömmande skäl att hälsa på familj än bara semesterresor, och kanske släpps igenom då.


    Handlar inte om varför din vän ska åka på semester, det bryr sig inte dom om. Det handlar om olovlig uthyrning. Är det inte tillåtet så struntar de i varför. Har hon inte råd att åka får hon stanna hemma eller spara pengar. Ta sitt ansvar. 
  • Nesnah
    Anonym (W) skrev 2023-05-27 13:20:07 följande:
    Handlar inte om varför din vän ska åka på semester, det bryr sig inte dom om. Det handlar om olovlig uthyrning. Är det inte tillåtet så struntar de i varför. Har hon inte råd att åka får hon stanna hemma eller spara pengar. Ta sitt ansvar. 

     


    Ja, anledningen är ju vad som avgör om det är tillåten uthyrning förutsatt att man frågar först. T.ex har jag förstått att andrahandsuthyrning kan vara tillåtet om man tillfällig period arbetar/studerar på annan ort, så anledning torde ju inte vara helt irrelevant om man frågar innan.

  • Anonym (W)
    Nesnah skrev 2023-05-27 13:58:43 följande:

     


    Ja, anledningen är ju vad som avgör om det är tillåten uthyrning förutsatt att man frågar först. T.ex har jag förstått att andrahandsuthyrning kan vara tillåtet om man tillfällig period arbetar/studerar på annan ort, så anledning torde ju inte vara helt irrelevant om man frågar innan.


    Semester kan vara en anledning naturligtvis. Men de bryr sig inte om vad hon ska göra på sin semester. Om det inte är tillåtet så spelar det ingen roll att hon ska hälsa på släktingar eller åka till Mallorca, eller om hon har råd eller inte. 
  • Anonym (vänster är ett skällsord)

    Jag sitter själv i styrelsen för en större BRF.

    2a hands uthyrning är något som normalt enbart tillåts förekomma under vissa specifika förhållanden och perioder enligt de flesta BRFs stadgar.

    Grundtanken är att man ska bo i den lägenhet man äger, hyra ut den skall man bara göra i vissa specifika undantagsfall.... Det är därför man behöver be om, och erhålla, styrelsens tillstånd.

    Om man är beroende av de enstaka tusenlapparna det handlar om att hyra ut sin lägenhet 1månad så har man inte råd att åka iväg alls, då behöver man ha betydligt mer stabilitet i sin ekonomi. 

  • LFF
    Nesnah skrev 2023-05-27 13:58:43 följande:

     


    Ja, anledningen är ju vad som avgör om det är tillåten uthyrning förutsatt att man frågar först. T.ex har jag förstått att andrahandsuthyrning kan vara tillåtet om man tillfällig period arbetar/studerar på annan ort, så anledning torde ju inte vara helt irrelevant om man frågar innan.


    Vår förening tillåter inte andrahandsuthyrning för kortare perioder än 12 månader om man inte kan visa upp studieskäl. Nu är det bara barnfamiljer som bor i vår förening (liten förening) så sannolikheten att hela familjen skulle flytta för att en pluggar i mindre än 12 månader är rätt osannolik. 

    Vi hade det uppe för diskussion när jag satt i styrelsen just för att en medlem ville få hyra ut sin bostad under tre månader då de skulle befinna sig utomlands. De fick nej. 

    Om man varje år åker utomlands en månad men samtidigt behöver hyra ut sin bostad under den månaden för att man inte får ekonomin att gå ihop så ska man inte resa utomlands. Jag förstår att det är surt om man har släkt boende i annat land men det spelar liksom ingen roll. 
  • Anonym (Bea)

    Svarade i din andra tråd.

    Jag tycker ju det är konstigt att en brf inte kan tillåta att någon lånar en lägenhet i 1 månad för att ägaren åker på semester.
    Finns ju folk som har husdjur eller vill ha någon som vaktar eller vattnar blommorna.

    Om man har lägenhetsvakt i 1 månad om året, räknas det verkligen som andrahandsuthyrning?

  • felix le chat
    Anonym (Bea) skrev 2023-06-02 10:03:25 följande:

    Svarade i din andra tråd.

    Jag tycker ju det är konstigt att en brf inte kan tillåta att någon lånar en lägenhet i 1 månad för att ägaren åker på semester.
    Finns ju folk som har husdjur eller vill ha någon som vaktar eller vattnar blommorna.

    Om man har lägenhetsvakt i 1 månad om året, räknas det verkligen som andrahandsuthyrning?


    Klart du får låna ut din lägenhet under en kortare period, det är ju inte andrahandsuthyrning. Det blir det först om det skrivs kontrakt och någon FLYTTAR
    in.  Inte bor över sommaren.  Styrelsen skall skita i om ägaren låter släkt, vänner och bekanta utnyttja lägenheten en kortare period.
    Samma sak med inneboende.  Kräver inget tillstånd.

  • Anonym (leja)
    felix le chat skrev 2023-06-07 13:40:29 följande:
    Klart du får låna ut din lägenhet under en kortare period, det är ju inte andrahandsuthyrning. Det blir det först om det skrivs kontrakt och någon FLYTTAR
    in.  Inte bor över sommaren.  Styrelsen skall skita i om ägaren låter släkt, vänner och bekanta utnyttja lägenheten en kortare period.
    Samma sak med inneboende.  Kräver inget tillstånd.
    Man kan förtydliga det du tar upp.

    Man har ett så kallat gästbegreppet, det menas att man inte behöver ta upp det med styrelsen, handlar om familj, vänner får låna lägenheten medans man befinner sig på en annan plats.

    Kort det är inte styrelsens stadgar som gäller, det är bostadsrättslagen, det kan men se vilka beslut som gäller styrelsens eller hyresnämndens, ger styrelsen ett nej, kan man gratis pröva det i hyresnämnden, finns giltiga skäl ger hyresnämnden godkänt oavsett vad som står i styrelsen stadgar.

    Airbnb är lite svårare att tackla, får man motbevis via styrelsen att bostadsrätten annonserats för uthyrning förlorar man i regel.
    Men har nära vänner eller familj lånat bostadsrätten en kortare tid, några veckor kan styrelsen inget göra, man vet sällan vem det är som "lånat" bostaden, inte heller har man legitimera personerna.
    Tar man med ett intyg till hyresnämnden att ex min nära vän "svarte Petter" skötte bostaden, sköte tillsyn, vattna blommor, ses inte som en andrahandsupplåtelse, blir det ett godkänt gästbegrepp, oavsett vad styrelsen stadgar säger.

    Jag är själv ordförande i en stor BRF.
Svar på tråden Förlora nyttjanderätt andrahandsuthyrning- praxis