• Anonym (Jujja)

Semsterhetts

Många har det tufft ekonomiskt nu.
    Men min undran då är varför tränar man inte toa tidigare utan 4 åringar som har blöja. Förr var det vanligt att barn var torra vid 1,5 år. Nu kommer sommaren så träna bort blöjan.
    Sen alla nappar det kostar oxå.
    Köp beg kläder men köp nya skor
    Att dra i väg i sommar på Kolmården astrid Lindgrens värld osv är inte ett måste utan spara dom pengarna istället.
    Ditt barn mår ändå bäst av att vara vid mamma och pappa. 
    Denna hysteri att att göra mest på en sommar är helt vansinne. 
    Att vara en engagerad och närvarande förälder betyder inte att nan måste besöka alla ställen under semestern. 
    Att vara hemmavid besöka badplatser i sitt närområde besöka lekplatser att besöka skogar i närheten.
    Vem mår mest dåligt av att inte göra Kolmården osv jooo mamma och pappa men mest mamma... Det är detta med pondus visa på Instagram och bloggar osv...

• Svar på tråden Semsterhetts
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Jujja) skrev 2023-05-27 11:16:27 följande:
    Semsterhetts

Många har det tufft ekonomiskt nu.
    Men min undran då är varför tränar man inte toa tidigare utan 4 åringar som har blöja. Förr var det vanligt att barn var torra vid 1,5 år. Nu kommer sommaren så träna bort blöjan.
    Sen alla nappar det kostar oxå.
    Köp beg kläder men köp nya skor
    Att dra i väg i sommar på Kolmården astrid Lindgrens värld osv är inte ett måste utan spara dom pengarna istället.
    Ditt barn mår ändå bäst av att vara vid mamma och pappa. 
    Denna hysteri att att göra mest på en sommar är helt vansinne. 
    Att vara en engagerad och närvarande förälder betyder inte att nan måste besöka alla ställen under semestern. 
    Att vara hemmavid besöka badplatser i sitt närområde besöka lekplatser att besöka skogar i närheten.
    Vem mår mest dåligt av att inte göra Kolmården osv jooo mamma och pappa men mest mamma... Det är detta med pondus visa på Instagram och bloggar osv...

Vissa skulle ha nytta av sommarskola, i t ex svenska. 

Sedan undrar jag om du inte blandar ihop folk nu, de flesta som inte har råd åker inte på semester. Mycket förutfattade meningar här. 

• fjanten

Är det verkligen hets? Handlar det inte mer om att (pratar i generella termer nu) det råkar vara på sommaren som vi har lagstadgad rätt att vara lediga, och barnen har sommarlov, så det faller sig rätt naturligt att passa på att göra saker just under sommaren? Familjer som inte har råd reser förstås inte, eller familjer som inte har lust, men mår verkligen föräldrarna dåligt av just det..? Vi reste inte (mer än dagsutflykter) förra sommaren p.g.a. jag var höggravid och skulle troligen föda prematurt, så jag ville vara nära vår regions sjukhus ifall något drog igång. Inte var jag ledsen för den skull... Vi hade en jättefin sommar ändå, till största del på hemmaplan, och jag kände inte av någon hets.

• Anonym (Betraktar)

Visst har TS rätt men
    verkligheten är inte enkel.
    Jag ärvde och gav vidare mina barns kläder, lappade och lagade eftersom det är en hobby för mig , har flera symaskiner.
    Den som är trångbodd med knapp ekonomi äger kanske ingen symaskin.
    När min 2åring kissat i overallen var det bara att slänga in i tvättmaskinen, andra familjer kanske har tillgång till tvätten gg/vecka.
    Då Mina ungar älskar vatten och krabbfiske så har sommarnöjet varit billigt.

• Anonym (H)

Överdrivet. Vem hetsar? Folk som inte har råd att åka till Kolmården eller Gröna Lund/Liseberg gör det inte.
    De som gör det har råd/prioriterar der gör det INTE för att skryta på sociala medier eller för att de tror att de måste. De gör det för att de kan och tycker det är kul. Sluta störa dig på folk och sköt ditt så blir livet lättare.

• Anonym (???)

Undrar också vem det är som hetsar (inte hettsar) ? Har aldrig känt något sånt. Vår familj har gjort det vi velat och det har inte innefattat några stora saker. 

Känner du stress över detta TS så får du jobba med dig själv. 

Svar på tråden Semsterhetts