Kan jag fråga om pengarna?
Jag brukar aldrig be min mamma om någonting men ibland ger hon oss syskon en slant på eget bevåg.
När mitt barn var litet och jag blev ensamstående bad jag henne om ett lån så att jag kunde köpa ett månadskort när det verkligen var kris. Det var inte uppskattat minns jag. Hon frågade om jag inte kunde gå i stället (över hela stan).
Saken är den att hon har mycket god ekonomi med en rejäl summa pengar på banken, konst och antikviteter som är värda stora summor.
Jag menar inte att jag har rätt till något av det och det är därför jag aldrig ber om något. Det är hennes pengar och prylar som hon förstås får göra vad hon vill med.
Idag har jag ok ekonomi men jag är fortfarande ensamstående med en tonåring som kostar betydligt mer än ett litet barn.
För ett tag sedan sålde mamma en fastighet för flera hundra tusen. Hon sa att vi syskon skulle få de pengarna och jag blev så himla glad.
Mina syskon har det gott ställt så för dem är det ingen stor grej men för mig skulle det betyda en trygghet som jag inte har idag.
Nu har det gått över ett år och hon säger att vi ska få pengarna men inget händer. Jag tror inte att hon förstår vad det betyder för mig och hur frustrerande det är att inte veta.
Hon är lite paranoid av sig och tror att andra försöker utnyttja henne och jag vet ju hur hon reagerade när jag bad henne om pengar för många år sedan.
Jag är väldigt självständig och får ibland kritik av mina vänner för att jag aldrig ber om hjälp. Bland det värsta jag vet är om folk tror att jag utnyttjar dem. Det vill jag absolut inte.
Men den här gången var det ju mammas ide och det är inte bara jag utan syskonen som ska få dem.
Skulle ni ha tagit upp det här med pengarna eller ska jag helt enkelt ha tålamod? Mamma behöver alltså inte pengarna så det är inte vad det handlar om.