• Anonym (D)

Kan jag fråga om pengarna?

Jag brukar aldrig be min mamma om någonting men ibland ger hon oss syskon en slant på eget bevåg.

När mitt barn var litet och jag blev ensamstående bad jag henne om ett lån så att jag kunde köpa ett månadskort när det verkligen var kris. Det var inte uppskattat minns jag. Hon frågade om jag inte kunde gå i stället (över hela stan).

Saken är den att hon har mycket god ekonomi med en rejäl summa pengar på banken, konst och antikviteter som är värda stora summor. 

Jag menar inte att jag har rätt till något av det och det är därför jag aldrig ber om något. Det är hennes pengar och prylar som hon förstås får göra vad hon vill med. 

Idag har jag ok ekonomi men jag är fortfarande ensamstående med en tonåring som kostar betydligt mer än ett litet barn. 

För ett tag sedan sålde mamma en fastighet för flera hundra tusen. Hon sa att vi syskon skulle få de pengarna och jag blev så himla glad.

Mina syskon har det gott ställt så för dem är det ingen stor grej men för mig skulle det betyda en trygghet som jag inte har idag. 

Nu har det gått över ett år och hon säger att vi ska få pengarna men inget händer. Jag tror inte att hon förstår vad det betyder för mig och hur frustrerande det är att inte veta. 

Hon är lite paranoid av sig och tror att andra försöker utnyttja henne och jag vet ju hur hon reagerade när jag bad henne om pengar för många år sedan. 

Jag är väldigt självständig och får ibland kritik av mina vänner för att jag aldrig ber om hjälp. Bland det värsta jag vet är om folk tror att jag utnyttjar dem. Det vill jag absolut inte. 

Men den här gången var det ju mammas ide och det är inte bara jag utan syskonen som ska få dem. 

Skulle ni ha tagit upp det här med pengarna eller ska jag helt enkelt ha tålamod? Mamma behöver alltså inte pengarna så det är inte vad det handlar om. 

• Svar på tråden Kan jag fråga om pengarna?
  • Anonym (Nej)

Självklart ska du inte ta upp något om pengarna!!

• Anonym (D)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-27 19:04:22 följande:

Självklart ska du inte ta upp något om pengarna!!

Varför?
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2023-05-27 19:06:10 följande:
    Varför?
    För att det är självklart.
  • Anonym (Anonym)

Hej! Det här är ju verkligen en jobbig situation och jag förstår dig 100%, samtidigt har jag lite svårt att förstå att en mamma ser det som att hennes barn utnyttjar henne.. men det kanske verkligen bara är jag som tänker så, menar inte att vara dömande!

Om jag var i din sits kanske jag hade försökt prata med min mamma och förklara min situation, alltså att ekonomin är ett jobbigt/ångest moment för dig, utan att rakt ut be om pengar? Exempelvis att du letar alternativa vägar att tjäna pengar, kanske till och med be henne om råd kring hur hon gjorde för att ha det så gott ställt som hon har? hon kanske förhoppningvis uppskattar att du känner att du kan prata med henne och därefter kanske se vart det leder? Hon kanske då inser att hon har möjlighet att hjälpa sitt barn som redan har det lite ansträngt?

har själv väldigt svårt att be om hjälp så Förstår din känsla där, trots att jag inte har några egna barn.

hoppas det går bra för dig!

• Limajo

Nej. Det är din mammas pengar. Du säger ju att du har ok ekonomi, är det bara för att dina syskon har det bättre ställt som du tycker att du borde få dem? 

• Anonym (Absolut inte)

Nej, självklart frågar man inte. Hon ger dig pengarna, när och om hon själv vill. Blir förfärad av sättet du skriver om hennes goda ekonomi. Det spelar ingen roll om hon behöver pengarna eller inte. Lös din ekonomi själv.

• Anonym (Nej)
    Anonym (D) skrev 2023-05-27 19:06:10 följande:
    Varför?
    För att det är ouppfostrat, det är hennes pengar och du ska enbart vara tacksam om du får en del av försäljningen. Du borde inte ens behöva starta den här tråden, egentligen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-27 19:15:48 följande:
    För att det är ouppfostrat, det är hennes pengar och du ska enbart vara tacksam om du får en del av försäljningen. Du borde inte ens behöva starta den här tråden, egentligen.
    Lägg också därtill hennes reaktion när du ville ha busskort. En normal mamma hade så klart gett dig pengarna, inte ens bara lånat utan gett, men hon tänker inte som de flesta tydligen. Om jag tolkar det du skrev i trådstarten så verkar hon nästan redan då ha tyckt att du kunde klara dig själv och snudd på tiggde pengar. Hur ska hon då inte reagera nu, när du HAR pengar och bättre ställt, och då komma och gnälla om pengarna från försäljningen (JA, det blir gnäll vad du än säger), då lär hon ångra sig och dra tillbaka dem helt istället. Som sagt, var tacksam den dagen de kommer, OM de kommer!
  • Anonym (D)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2023-05-27 19:09:36 följande:

Nej, självklart frågar man inte. Hon ger dig pengarna, när och om hon själv vill. Blir förfärad av sättet du skriver om hennes goda ekonomi. Det spelar ingen roll om hon behöver pengarna eller inte. Lös din ekonomi själv.

Jag skriver uttryckligen att det är hennes pengar som hon får göra vad hon vill med. Jag skriver också att jag aldrig har bett henne om pengar, förutom till ett busskort för många år sedan. Jag har alltså skött min ekonomi i alla år. 

Jag hade inte tänkt på det här om inte hon självmant hade sagt att vi skulle få pengarna. Att jag nämnde hennes goda ekonomi handlar ju om att det skulle vara en helt annan situation om hon själv hade det tufft ekonomiskt. Då hade jag aldrig tagit emot pengarna.

Varför tolkar du in en massa ?förskräckliga? saker i det jag skriver i stället för att läsa vad som står? Allt annat är bara dina tolkningar. 

Limajo skrev 2023-05-27 19:09:25 följande:

Nej. Det är din mammas pengar. Du säger ju att du har ok ekonomi, är det bara för att dina syskon har det bättre ställt som du tycker att du borde få dem? 

Nej, var skrev jag det? Pengarna skulle fördelas jämt mellan oss syskon. Jag nämnde det enbart för att förklara varför det är viktigare för mig än det är för dem.

Jag har inga pengar på banken om det är det du menar. Jag har satt in de pengar jag har kunnat spara på ett sparkonto till sonen så att ha ska ha en buffert. 
    Anonym (Anonym) skrev 2023-05-27 19:07:03 följande:

Hej! Det här är ju verkligen en jobbig situation och jag förstår dig 100%, samtidigt har jag lite svårt att förstå att en mamma ser det som att hennes barn utnyttjar henne.. men det kanske verkligen bara är jag som tänker så, menar inte att vara dömande!

Om jag var i din sits kanske jag hade försökt prata med min mamma och förklara min situation, alltså att ekonomin är ett jobbigt/ångest moment för dig, utan att rakt ut be om pengar? Exempelvis att du letar alternativa vägar att tjäna pengar, kanske till och med be henne om råd kring hur hon gjorde för att ha det så gott ställt som hon har? hon kanske förhoppningvis uppskattar att du känner att du kan prata med henne och därefter kanske se vart det leder? Hon kanske då inser att hon har möjlighet att hjälpa sitt barn som redan har det lite ansträngt?

har själv väldigt svårt att be om hjälp så Förstår din känsla där, trots att jag inte har några egna barn.

hoppas det går bra för dig!

Tack för ett nyanserat inlägg!
    Jag har lite svårt att säga sådant också men det kanske är en väg. 

Hon ärvde pengarna efter pappa. Det är han som har tjänat ihop och köpt allt.

• Anonym (D)
    Anonym (Nej) skrev 2023-05-27 19:18:54 följande:
    Lägg också därtill hennes reaktion när du ville ha busskort. En normal mamma hade så klart gett dig pengarna, inte ens bara lånat utan gett, men hon tänker inte som de flesta tydligen. Om jag tolkar det du skrev i trådstarten så verkar hon nästan redan då ha tyckt att du kunde klara dig själv och snudd på tiggde pengar. Hur ska hon då inte reagera nu, när du HAR pengar och bättre ställt, och då komma och gnälla om pengarna från försäljningen (JA, det blir gnäll vad du än säger), då lär hon ångra sig och dra tillbaka dem helt istället. Som sagt, var tacksam den dagen de kommer, OM de kommer!

Du tolkar ja. Jag skriver att jag aldrig har tiggt pengar från henne, bokstavligen aldrig med ett enda undantag och då bad jag om ett lån till ett busskort. 

Jag har det inte gott ställt. Jag äger ingenting och har inga pengar på banken och när jag får pengar över så sätter jag in dem på sonens sparkonto.

Du vet ingenting om mig och varför min situation ser ut som den gör. Du vet inte heller något om min relation till min mamma. Jag har aldrig utnyttjat henne utan tvärtom varit den av syskonen som alltid har funnits där för henne och stötta henne i allt. 

Vi har en fin relation och det här har ingenting med det att göra utan en specifik situation.

Du tycker inte att jag ska fråga och att jag är hemsk som ens tänker tanken. Då vet jag. Det var min fråga, du har svarat. 

Svar på tråden Kan jag fråga om pengarna?