• Anonym (Jessica)

Bodelning, hur gjorde ni?

Ni som varit gifta och skilt er, hur gick bodelningen till, anlitade ni jurist?
    Hur kommer man annars överens?
    Min man har inställningen att han ska ha så mycket som möjligt (trots att det är han som vill skiljas),  tex så "får" jag inte köra bilen utan att fråga honom, eftersom det är han som är ägare.  
    Sparpengarna på hans konto menar han är hans, eftersom han sparat ihop en del innan vi gifte oss.
    Så vi är inte överens och kommer knappast kunna dela hälften utan hjälp. 

• Svar på tråden Bodelning, hur gjorde ni?
  • Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-27 23:53:26 följande:
    Bodelning, hur gjorde ni?

Ni som varit gifta och skilt er, hur gick bodelningen till, anlitade ni jurist?
    Hur kommer man annars överens?
    Min man har inställningen att han ska ha så mycket som möjligt (trots att det är han som vill skiljas),  tex så "får" jag inte köra bilen utan att fråga honom, eftersom det är han som är ägare.  
    Sparpengarna på hans konto menar han är hans, eftersom han sparat ihop en del innan vi gifte oss.
    Så vi är inte överens och kommer knappast kunna dela hälften utan hjälp. 

Enda vägen framåt där du kan tvinga andra parten att utföra bodelningen enligt lag är att be rätten tillsätta bodelningsförrättare.
  • Anonvm

Kan tillägga att känsloargument i stil med vilken part som initierat skilsmässan är vatten värt i sammanhanget.

Den som står som ägare till bilen äger bilen och bestämmer över hur den används, där har dit ex en poäng.

Vem som sparat ihop vad och när det gjordes är fullständigt irrelevant i sammanhanget såvida det inte finns några äktenskapsförord.

Det som gäller generellt är att ni skall dela värdemässigt lika på samtliga era tillgångar.

Jag tycker du bör börja med att konsultera en jurist med inriktning på familjejuridik, de brukar ha bra erbjudanden på första timmen konsultation.

• Anonym (Jessica)

Tack för svar.
    Intressant det med bilen.   Bara en person kan ju stå som ägare till en bil.
    Då behöver alltså makan/maken i ett äktenskap fråga om lov om hen vill köra bilen? 

• Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 00:20:47 följande:

Bara en person kan ju stå som ägare till en bil.
    Då behöver alltså makan/maken i ett äktenskap fråga om lov om hen vill köra bilen? 

Den som står som ägare på bilen är juridisk ägare av bilen och bestämmer rent krasst över hur den används.

Normalt är ju inte detta något man bryr sig om när man lever i ett äktenskap
  • Anonym (Jessica)

Jag vet såklart att det juridiskt sätt inte har någon betydelse vem som begär skilsmässa, men ofta är det väl den som blivit lämnad som är bitter och inte vill dela.

• Anonym (Jessica)

Vi lever ju fortfarande i ett äktenskap.  Inga papper är inskickade. 
    Så bil är till skillnad mot allt annat  alltid enskild egendom i ett äktenskap? 

• Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 00:29:31 följande:

Vi lever ju fortfarande i ett äktenskap.  Inga papper är inskickade. 
    Så bil är till skillnad mot allt annat  alltid enskild egendom i ett äktenskap? 

Båda parter äger sina egna tillgångar även under äktenskap, det är inte samma sak som att något är enskild egendom.

Du behöver absolut prata med en jurist.
  • Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 00:27:28 följande:

Jag vet såklart att det juridiskt sätt inte har någon betydelse vem som begär skilsmässa, men ofta är det väl den som blivit lämnad som är bitter och inte vill dela.

Ursäkta att jag säger det, men i detta fallet verkar det mer som att du är bitter över att bli lämnad och vill hämnas genom att roffa åt dig varenda öre du har rätt till som straff för att han vill lämna dig.....

Vilket för övrigt är ett väldigt vanligt förekommande beteende.
  • Anonym (Jessica)
    Anonvm skrev 2023-05-28 00:36:58 följande:
    Ursäkta att jag säger det, men i detta fallet verkar det mer som att du är bitter över att bli lämnad och vill hämnas genom att roffa åt dig varenda öre du har rätt till som straff för att han vill lämna dig.....

Vilket för övrigt är ett väldigt vanligt förekommande beteende.
    Du får tycka att det verkar som vad du vill, du behöver inte be om ursäkt för det :) 
    Jag är inte bitter och hämndlysten alls.   Jag vill inte ha mer än det jag har rätt till.    
  • Anonvm
    Anonym (Jessica) skrev 2023-05-28 00:46:31 följande:
    Jag vill inte ha mer än det jag har rätt till.    
    Du måste greppa konceptet att du har rätt till att gå därifrån med hälften av värdet på era samlade tillgångar, inte hälften av tillgångarna i sig.

Har ni t.ex en vädefull tavla som är värderad till 100.000:- så ska ni inte såga isär den och ta varsin halva, den som äger tavlan behåller tavlan och ger den andra 50.000:- i likvida medel om detta nu är den enda tillgången som ingår i bodelningen.

Allt måste dock räknas på ur ett helhetsperspektiv, där bådas alla tillgångar och skulder räknas in.
Svar på tråden Bodelning, hur gjorde ni?