• Anonym (-)

Skilsmässa, behålla lägenhet.

Hej!

Jag och min man ska skiljas. Vi äger en bostadsrätt tillsammans 50/50. 

Då det absolut inte är läge att sälja just nu så funderar jag på om det är möjligt att skilja sig och fortsätta behålla lägenheten tillsammans för att om ca ett halvår sälja den? 

Kan man liksom skilja sig men endå behålla lägenheten tillsammans?

• Svar på tråden Skilsmässa, behålla lägenhet.
  • Less is more

Ja, men man behöver prata om det med sin bostadsrättsförening först. Det är inte möjligt att hyra ut i andra hand annars. Men läs vad som gäller i föreningens stadgar.

• Anonym (-)
    Less is more skrev 2023-05-28 07:12:39 följande:

Ja, men man behöver prata om det med sin bostadsrättsförening först. Det är inte möjligt att hyra ut i andra hand annars. Men läs vad som gäller i föreningens stadgar.

Varför ska jag prata med min bostadsförening om att vi ska skilja oss? 

planen är inte att hyra ut i andra hand utan att fortsätta bo tillsammans i ca 1 halvår. 
  • Anonym (X)
    Anonym (-) skrev 2023-05-28 07:21:07 följande:

planen är inte att hyra ut i andra hand utan att fortsätta bo tillsammans i ca 1 halvår. 
    Då spelar det ingen roll. Vi är skilda men bor fortfarande tillsammans. Civilståndet har ingen betydelse. 
  • Less is more

Okej, du missuppfattade jag dig. Trodde att ni aktivt ville flytta ifrån varandra nu - men avvakta med försäljningen av er gemensamma bostad. Trodde därför att ni ville hyra ut den i andra hand så länge.

Men ni vill alltså bo i samma bostad men som skilda. Bo ihop men inte vara gifta. Jättemånga lever så. Då räknas ni som sambos.
  • Anonym (-)
    Less is more skrev 2023-05-28 08:17:52 följande:
    Okej, du missuppfattade jag dig. Trodde att ni aktivt ville flytta ifrån varandra nu - men avvakta med försäljningen av er gemensamma bostad. Trodde därför att ni ville hyra ut den i andra hand så länge.

Men ni vill alltså bo i samma bostad men som skilda. Bo ihop men inte vara gifta. Jättemånga lever så. Då räknas ni som sambos.
     Ingen fara var nog jag som var otydlig!

Men då kan vi alltså skriva på papper för skilsmässa nu? Men hur gör man med bodelning? Eller tar man bodelningen om ett halvår när vi väl ska sälja lägenheten?
  • Anonym (X)
    Anonym (-) skrev 2023-05-28 08:27:01 följande:
     Ingen fara var nog jag som var otydlig!

Men då kan vi alltså skriva på papper för skilsmässa nu? Men hur gör man med bodelning? Eller tar man bodelningen om ett halvår när vi väl ska sälja lägenheten?

Bodelning är inget som måste skickas in till någon myndighet, så den kan ni göra när ni vill, så länge ni är överens. 

• Less is more
    Anonym (X) skrev 2023-05-28 08:43:10 följande:

Bodelning är inget som måste skickas in till någon myndighet, så den kan ni göra när ni vill, så länge ni är överens. 

Jag hade tagit kontakt med en familjerättsjurist. Bostaden behöver troligen vara med i en bodelning.
  • Anonym (X)
    Less is more skrev 2023-05-28 08:49:31 följande:
    Jag hade tagit kontakt med en familjerättsjurist. Bostaden behöver troligen vara med i en bodelning.
    Och? Om man är överens så kan man göra det själv. Vi är mitt uppe i det, ska sälja ett hus. Vi delar på pengarna rakt av, äger hälften vardera. 
  • Less is more
    Anonym (X) skrev 2023-05-28 09:14:48 följande:
    Och? Om man är överens så kan man göra det själv. Vi är mitt uppe i det, ska sälja ett hus. Vi delar på pengarna rakt av, äger hälften vardera. 
    Ok !
  • Anonvm
    Om ni lever i fantasin att bostadsmarknaden magiskt hämtat upp sig om 6månader så är det upplagt för besvikelse.

Varför skiljas om ni nu ändå går så bra ihop att ni inte ser ett problem att fortsätta bo ihop?
Svar på tråden Skilsmässa, behålla lägenhet.