• Anonym (orten)

"ortenbarnen" som inte kan bete sig och struntar i alla regler

Vi bor i en stockholmsförort där det både finns välbärgade områden med svenskfödda familjer men också rätt stor invandring. Våra barn är i tonåren och det är rätt stökigt i deras klasser och de kan ju beskriva tydligt vilka barn det är som stökar. Vi hade ikväll ett samtal om vad det beror på att det är så stökigt och vad man ska göra åt det. De beskriver rätt krasst att det är ?ortenbarn? som stökar, det är invandrarbarn i hög utsträckning och de skiter i allt, följer inte regler, ska spela coola och struntar i alla som säger till. De ser alltså en tydlig skillnad mellan svenskfödda och invandrarbarn. Begreppet ?ortenbarn? är väldigt vedertaget, alla vet vilka det beskriver. Det kan i och för sig vara svenskfödda barn som beter sig illa också men det är främst barn med invandrarbakgrund.

Hur har det blivit så här och framför allt, vad krävs för att vända detta? Hur ska den här generationen invandrarbarn ändå bli normalfungerande ansvarstagande vuxna när de är 30?

• Svar på tråden "ortenbarnen" som inte kan bete sig och struntar i alla regler
  • Anonym (B)

Man blir vuxen långt innan 30?

• Anonym (kollega)

En kollega hade en son som gick på högstadiet på en skola på östermalm. Till höstterminen i åk 9 kom det en ny kille till klassen - från orten. Redan första veckan började han bete sig illa mot lärarna. Då sa klasskompisarna ifrån - såhär beter vi oss inte i den här klassen. 

Killen vande sig fort och funkade normalt sen hela läsåret. Man kan tänka sig att han betedde sig på ett sätt som han tänkte skulle göra att han passade in. 

Nej jag förstår inte hur det blir såhär....har funderat och vi pratar om det i bekantskapskretsen.  

Min son har gått i en skola som när han började enbart hade svenskfödda elever + barn till utländska forskare mm. Det var lugnt och helt bra. Sen började det komma barn till invandrare, då de byggde ett nytt bostadsområde med hyresrätter. Undan för undan förändrades skolan. Det började ske stölder, det blev stora problem med mobbning, det började sprida sig grovt språk som inte förekommit tidigare. Detta skedde bland de yngre barnen (skolan var 4-9) , min son gick de sista åren vid det laget så han blev aldrig drabbad. 

Numera är det väktare på skolan, det har varit bränder i papperskorgar och gudvetvad. 

Det är ju någonting med uppfostran eller värderingar helt klart. Frågan är vad, jag spekulerar vilt här: t ex att pojkar inte behöver respektera kvinnor i vissa kulturer? Eller att föräldrarna talar illa om det svenska samhället och svenskar hemma? Eller det man ofta hör om - att föräldrarna inte har andra verktyg för uppfostran än att slå barnen och eftersom de inte får göra det i Sverige så får barnen göra precis som de vill? Har även hört att i vissa länder ÄR det skolan som ska uppfostra barnen, föräldrarna förväntar sig det. Har också hört att barnen lurar sina föräldrar "såhär är det i Sverige", säger barnen och eftersom föräldrarna inte har kontakt med svenskar så tror de på det som barnen säger. 

Det vore hursomhelst intressant att få höra vad forskningen säger. 

• Anonym (Komvux)
    Anonym (kollega) skrev 2023-05-28 21:01:42 följande:

Man forskar inte i sådant man inte vill veta sanningen om.

• Anonym (Erika)
    Anonym (orten) skrev 2023-05-28 20:38:38 följande:
    "ortenbarnen" som inte kan bete sig och struntar i alla regler

Vi bor i en stockholmsförort där det både finns välbärgade områden med svenskfödda familjer men också rätt stor invandring. Våra barn är i tonåren och det är rätt stökigt i deras klasser och de kan ju beskriva tydligt vilka barn det är som stökar. Vi hade ikväll ett samtal om vad det beror på att det är så stökigt och vad man ska göra åt det. De beskriver rätt krasst att det är ?ortenbarn? som stökar, det är invandrarbarn i hög utsträckning och de skiter i allt, följer inte regler, ska spela coola och struntar i alla som säger till. De ser alltså en tydlig skillnad mellan svenskfödda och invandrarbarn. Begreppet ?ortenbarn? är väldigt vedertaget, alla vet vilka det beskriver. Det kan i och för sig vara svenskfödda barn som beter sig illa också men det är främst barn med invandrarbakgrund.

Hur har det blivit så här och framför allt, vad krävs för att vända detta? Hur ska den här generationen invandrarbarn ändå bli normalfungerande ansvarstagande vuxna när de är 30?

Vi måste stoppa invandringen för att ta hand om alla som finns i vårt samhälle och skapa en demokrati som alla är delaktiga i. Det kommer att kräva stora resurser. Det kommer inte att fungera och resurserna kommer inte att räcka om vi helatiden fyller på med nya ?ortenbarn?
  • Fröken Allvar

Mot bättre vetande går jag in i detta getingbo:

Ungdomar är bedrövliga på grund av någon typ av biologi. I fina områden knarkar de och är hemska mot folk de inte känner. I fula områden knarkar de och är hemska mot folk de inte känner. 

Vi vuxna får ha tålamod, men visst kan man tappa det ibland. Jag har läst lusen av ett antal ungdomar i mina dagar!

De förtjänar det när de snackar skit, stör och lever om, men klart de blir ansvarstagande vuxna förr eller senare, de flesta. Dock är inte vuxna heller alltid så ansvarstagande. 

• Anonym (Soc)

Jag skulle tro att social oro/utsatthet är en stor orsak. Någon nämnde att barn till utländska forskare inte hade beteendeproblem. Jag är inte ett dugg förvånad. De kommer ju generellt från välordnade omständigheter. 

Förr var det arbetarbarnen, statarbarnen, ungarna på fattighuset som betedde sig illa och hade dåligt rykte. Lusmia i Madickenböckerna. Barn med otrygga hemförhållanden beter sig illa oftare än andra. 

• Anonym (jury)
    Anonym (orten) skrev 2023-05-28 20:38:38 följande:

Första frågan. Det har blivit så här för att vi haft massiv invandring från länder där klankulturer dominerar och som inte haft del i dom senaste 500 års civilisatoriska utveckling där individens ansvarstagande är det centrala.

Andra frågan, den demografiska och sociala utvecklingen är irreversibel. Vi måste lära oss att bli mer som normala länder och använda oss av mer repressiva metoder istället för att alltid vilja vara bäst i klassen på humanitet och idealism. Men det handlar då om att förhindra att utvecklingen spårar ännu mer ur, och inte om att 'vända' något som inte kan vändas.

Tredje frågan. Dom flesta blir automatiskt någorlunda ansvarstagande vuxna vid 30 års åldern när dom stiftar familj. Problemet är bara att då har deras yngre syskon under 25 övertagit deras roll som dom som alltid stökar, så problemet kvarstår.
  • Anonym (Utvisning)
    Anonym (kollega) skrev 2023-05-28 21:01:42 följande:

En kollega hade en son som gick på högstadiet på en skola på östermalm. Till höstterminen i åk 9 kom det en ny kille till klassen - från orten. Redan första veckan började han bete sig illa mot lärarna. Då sa klasskompisarna ifrån - såhär beter vi oss inte i den här klassen. 

Killen vande sig fort och funkade normalt sen hela läsåret. Man kan tänka sig att han betedde sig på ett sätt som han tänkte skulle göra att han passade in. 

Nej jag förstår inte hur det blir såhär....har funderat och vi pratar om det i bekantskapskretsen.  

Min son har gått i en skola som när han började enbart hade svenskfödda elever + barn till utländska forskare mm. Det var lugnt och helt bra. Sen började det komma barn till invandrare, då de byggde ett nytt bostadsområde med hyresrätter. Undan för undan förändrades skolan. Det började ske stölder, det blev stora problem med mobbning, det började sprida sig grovt språk som inte förekommit tidigare. Detta skedde bland de yngre barnen (skolan var 4-9) , min son gick de sista åren vid det laget så han blev aldrig drabbad. 

Numera är det väktare på skolan, det har varit bränder i papperskorgar och gudvetvad. 

Det är ju någonting med uppfostran eller värderingar helt klart. Frågan är vad, jag spekulerar vilt här: t ex att pojkar inte behöver respektera kvinnor i vissa kulturer? Eller att föräldrarna talar illa om det svenska samhället och svenskar hemma? Eller det man ofta hör om - att föräldrarna inte har andra verktyg för uppfostran än att slå barnen och eftersom de inte får göra det i Sverige så får barnen göra precis som de vill? Har även hört att i vissa länder ÄR det skolan som ska uppfostra barnen, föräldrarna förväntar sig det. Har också hört att barnen lurar sina föräldrar "såhär är det i Sverige", säger barnen och eftersom föräldrarna inte har kontakt med svenskar så tror de på det som barnen säger. 

Jag tror inte föräldrarna bryr sig! Många av dem kan inte ens svenska, utan låter barnen tolka. De har ingen aning om hur det går för barnen i skolan eller vad de gör där! Det är klart att inte lappar/mail hem eller telefonsamtal hjälper! Hur många kallelser till samtal får de som de bara skiter i??
    Ungarna märker av stämningen, att de gör precis som de vill, och då gör de såklart det! Räcker ju att se ett curlat svenskt barn för att förstå principen! Sen blir de tillräckligt många och då har inte skolan en chans att stå emot det! 
    Jag har inget förslag på förbättring, tyvärr. Återvandring möjligtvis. Utvisning, oavsett vad tidigare handlingar fastslagit. Lärare är lärare och inga kriminalvårdare! Beter man sig som ett arsel och föräldrarna inte bryr sig så måste det ge allvarliga konsekvenser! Först då kanske föräldrarna skulle vakna? Idag har varken skola, vården, soc eller kriminalvården ett skit att säga till om, och till att börja med kan/får de inte ens samarbeta!
    Se till så era ungar sköter sig eller UT, hela familjen! Kanske ett språk som de förstår i alla fall. Strunta i läkarstuderande systrar etc! Pojken själv har ett ansvar för sin familj, är det inte så de uppfostras?? Att vara "männen" i familjen?? Då får man ju tidigt lära dem att deras handlingar ger konsekvenser!
  • Anonym (Erfarenhet)

Gick på en stor gymnasieskola i en förort i Sthlm för 15 år sen där det gick kanske 50/50 svenskar och invandrarbarn.

Det var väldigt stökigt och det var kanske 98% orsakat av invandrarbarn. De hade bakgrund från mellanöstern, Sydamerika och Afrika. Asiaterna och nordeuropéerna var det ALDRIG problem med.

Det märktes tydligt att de elever som stökade inte var uppfostrade på det sätt som en person med svensk/nordisk bakgrund skulle anse vara bra uppfostran. Det slängdes kommentarer som ?hora? ?din jude?, ?jag ska kn*lla din mamma? hej vilt? de mordhotade lärarna och elever. Sprayade tårgas i klassrummen. Sprang runt och gormade och skrek i korridorerna..

Gymnasiet var ett helvete pga dessa ungar som egentligen bara skulle blivit utslängda/avstängda. men pga pengarna som varje elev drar in till skolan så gör ju inte skolorna så, trots att gymnasiet inte är obligatoriskt.

Man uppfostrar inte barnen på samma sätt i tex mellanöstern som man gör här i Sverige, man låter de uppfostra sig själva typ fram till tonåren, då först börjar föräldrarna ?uppfostra? barnen, men då är det ju för sent.
    / förklarat av vänner som har föräldrar från mellanöstern.

• Anonym (Hmm)

Tänker lite utanför boxen... Problemet här verkar vara föräldrarna i första hand, att de inte fattar språket, har ingen aning om kulturen, vet att det är förbjudet att slå barn men har noll idéer för normal uppfostran. En del av lösningen kan alltså vara obligatoriska föräldrakurser till de som söker PUT. Kan inte det vara en bra väg att gå? Skulle gärna se obligatorisk språkkurs även för den nivån, ärligt talat.

Svar på tråden "ortenbarnen" som inte kan bete sig och struntar i alla regler