Anonym (kollega) skrev 2023-05-28 21:01:42 följande:
En kollega hade en son som gick på högstadiet på en skola på östermalm. Till höstterminen i åk 9 kom det en ny kille till klassen - från orten. Redan första veckan började han bete sig illa mot lärarna. Då sa klasskompisarna ifrån - såhär beter vi oss inte i den här klassen.
Killen vande sig fort och funkade normalt sen hela läsåret. Man kan tänka sig att han betedde sig på ett sätt som han tänkte skulle göra att han passade in.
Nej jag förstår inte hur det blir såhär....har funderat och vi pratar om det i bekantskapskretsen.
Min son har gått i en skola som när han började enbart hade svenskfödda elever + barn till utländska forskare mm. Det var lugnt och helt bra. Sen började det komma barn till invandrare, då de byggde ett nytt bostadsområde med hyresrätter. Undan för undan förändrades skolan. Det började ske stölder, det blev stora problem med mobbning, det började sprida sig grovt språk som inte förekommit tidigare. Detta skedde bland de yngre barnen (skolan var 4-9) , min son gick de sista åren vid det laget så han blev aldrig drabbad.
Numera är det väktare på skolan, det har varit bränder i papperskorgar och gudvetvad.
Det är ju någonting med uppfostran eller värderingar helt klart. Frågan är vad, jag spekulerar vilt här: t ex att pojkar inte behöver respektera kvinnor i vissa kulturer? Eller att föräldrarna talar illa om det svenska samhället och svenskar hemma? Eller det man ofta hör om - att föräldrarna inte har andra verktyg för uppfostran än att slå barnen och eftersom de inte får göra det i Sverige så får barnen göra precis som de vill? Har även hört att i vissa länder ÄR det skolan som ska uppfostra barnen, föräldrarna förväntar sig det. Har också hört att barnen lurar sina föräldrar "såhär är det i Sverige", säger barnen och eftersom föräldrarna inte har kontakt med svenskar så tror de på det som barnen säger.
Det vore hursomhelst intressant att få höra vad forskningen säger.
Jag tror inte föräldrarna bryr sig! Många av dem kan inte ens svenska, utan låter barnen tolka. De har ingen aning om hur det går för barnen i skolan eller vad de gör där! Det är klart att inte lappar/mail hem eller telefonsamtal hjälper! Hur många kallelser till samtal får de som de bara skiter i??
Ungarna märker av stämningen, att de gör precis som de vill, och då gör de såklart det! Räcker ju att se ett curlat svenskt barn för att förstå principen! Sen blir de tillräckligt många och då har inte skolan en chans att stå emot det!
Jag har inget förslag på förbättring, tyvärr. Återvandring möjligtvis. Utvisning, oavsett vad tidigare handlingar fastslagit. Lärare är lärare och inga kriminalvårdare! Beter man sig som ett arsel och föräldrarna inte bryr sig så måste det ge allvarliga konsekvenser! Först då kanske föräldrarna skulle vakna? Idag har varken skola, vården, soc eller kriminalvården ett skit att säga till om, och till att börja med kan/får de inte ens samarbeta!
Se till så era ungar sköter sig eller UT, hela familjen! Kanske ett språk som de förstår i alla fall. Strunta i läkarstuderande systrar etc! Pojken själv har ett ansvar för sin familj, är det inte så de uppfostras?? Att vara "männen" i familjen?? Då får man ju tidigt lära dem att deras handlingar ger konsekvenser!