• Kallekula86

    Fyllt i fel uppgift på deklaration? - Om försäljning av BRF

    Jag och min partner sålde förra året vår BRF när vi köpte hus. Vi ägde lägenheten 50 /50 och köpte och sålde för samma peng, alla uppgifter kring köp och försäljning var lika mellan oss.

    När det var dags att deklarera pratade jag flertalet gånger med skatteverket, och jag kommer såväl ihåg att jag frågade om jag skulle välja att uppgifterna var Inviduella (förvalt) eller gemensamma.  Jag blev då hänvisad till att fylla i gemensamma uppgifter, vilket vi då gjorde.

    Nu har min partner fått frågan från skatteverket, som vill ha underlag på köp och säljkontrakt.  Tydligen har BRF:en redovisat uppgifterna som inviduella och vi deklerarade som gemensamma.   Nu i efterhand ser vi på kontrolluppgiften att det står inviduella, något som vi inte tänkte på i dialogen med skatteverket.

    Givetvis kan man inte låta bli att bli en aning orolig om vad detta innebär och vad konsekvensen blir? Eller om det rentav löser sig utan någon skillnad för oss?

    Någon som vet eller möjligtvis varit i samma situation?

  • Svar på tråden Fyllt i fel uppgift på deklaration? - Om försäljning av BRF
  • Fontana

    Jag vet egentligen ingenting i sakfrågan (försäljning av BRF), men man kan alltid lämna in en rättelse (självrättelse) till deklarationen. Ju snabbare du gör det desto bättre, men man har faktiskt fem år på sig att begära rättelse.

    Skriv ett enkelt brev till Skatteverket att ni på grund av råd från Skatteverkets informationsavdelning deklarerade ni som gemensamma inkomster men nu inser att de bör deklareras som individuella. Din sambo bör naturligtvis skicka in ett liknande brev.

  • Mr Obvious

    Om ni vet vad ni borde ha skrivit i deklarationerna så är det inget problem. Lämna bara in rättelser så fort som möjligt.
    Spontant tror jag inte individuella/gemensamma spelar någon roll, bara vinst/förlust räknas ut korrekt, så att totala skatten blir rätt. Troligen har Skatteverket begärt uppgifter eftersom ni inte deklarerade någon vinst, vilket är ovanligt om ni haft lägenheten några år (jag vet inte när ni köpte).

Svar på tråden Fyllt i fel uppgift på deklaration? - Om försäljning av BRF