• Anonym (Bekymrad)

2,5 omdöme från folkhögskolan - Kan man komma in på socionomprogrammet i alla fall?

Hej,

jag har dessvärre fått 2,5 i omdöme från Folkhögskolan. Det har tyvärr fått mig känna mig ledsen.

Jag försöker dock se positivt i allt och försöker tänka om jag i alla fall kan ta mig in på socionomprogrammet.

Jag har ju trots allt numera gymnasiebehörighet. Jag har inkl behörighet i samhällskunskap 2 och naturkunskap 2, om det skulle påverka positivt och få större chans att bli antagen?

Eller kommer programmet/universitetet endast sätta sin fokus på omdömet och att det är ett KRAV på att man t.ex skall ha 3,5.

Eller är det inte som så att det handlar om att man HELST skall ha 3,5?

Men en person med 2,5 i omdöme kan också ha sin chans?

• Svar på tråden 2,5 omdöme från folkhögskolan - Kan man komma in på socionomprogrammet i alla fall?
  • Anonym (Ja)

Det är betyget/omdömet som gäller ja. Tänk på att det inte bara handlar om att komma in. Du ska klara utbildningen också. Om du har haft det så pass tufft innan så kommer det troligtvis inte bli lätt för dig att klara utbildningen sen. 

• Anonym (Plugg)

Beroende på program måste du ha läst vissa kurser, säskild behörighet. Har du inte läst de kommer du inte in. Vilka kurser som krävs är varierar mellan programmen.

Är det sen fler säkande som söker med omdöme från folkhögskola än det finns platser tas de med högst omdöme. Alltså varierar krav på omdöm mellan program, ort och år.

Du hittar mer info på antagning.se och studera.nu

• Anonym (Anna)

Det första du måste göra att kolla upp så du verkligen är behörig till att söka socionomprogrammet, det kräver grundläggande behörighet och det har du vad jag förstår men sen också Ma2a som minst och samhällskunskap 1b, vet inte vad det motsvarar från folkhögskola. Det är nummer 1, kravet för att vara behörig att söka. Sen får du söka med ditt omdöme, om det skulle visa sig vara för lågt så råder jag dig att göra högskoleprovet, i en del städer har det inte varit så höga poäng sista åren som t ex Örebro hade 0,6. Gå in på studera och läs på vad som krävs och kontakta en studie och yrkesvägledare om du behöver mer råd och hjälp.
    Lycka till, om det är det här du vill så kämpa på och var beredd på att kanske flytta dit betyg/HP/omdömen är lägre.

• Mantrasina

Om ditt omdöme på 2,5 räcker för att bli antagen beror helt och hållet på vilka omdömen de andra som söker i samma kvot som du har. Om de tar in fem via folkhögskolebehörighetsurvalsgruppen, så kommer de ta in de fem med högst omdöme av de som söker. Om de fem har högre omdömen än du kommer du inte bli antagen. Om du är en av de fem med högst omdöme kommer du bli antagen.

De angivna siffrorna bygger helt och hållet på vad de som har blivit antagna senaste året hade i omdöme. Inte en önskad gräns som skolan sätter upp. Det kommer inte vara möjligt för någon att säga om du kommer bli antagen eller inte, förrän du har sökt och urvalet gjorts och svar meddelats.

• Anonym (K)
    Mantrasina skrev 2023-05-29 11:45:38 följande:

Om ditt omdöme på 2,5 räcker för att bli antagen beror helt och hållet på vilka omdömen de andra som söker i samma kvot som du har. Om de tar in fem via folkhögskolebehörighetsurvalsgruppen, så kommer de ta in de fem med högst omdöme av de som söker. Om de fem har högre omdömen än du kommer du inte bli antagen. Om du är en av de fem med högst omdöme kommer du bli antagen.

De angivna siffrorna bygger helt och hållet på vad de som har blivit antagna senaste året hade i omdöme. Inte en önskad gräns som skolan sätter upp. Det kommer inte vara möjligt för någon att säga om du kommer bli antagen eller inte, förrän du har sökt och urvalet gjorts och svar meddelats.

Bra förklarat! Jag har försökt förklara för ts några gånger men hen tar tyvärr inte till sig det/förstår inte vad man skriver. Jag gissar att hen skulle behöva sitta ner med en syv och prata igenom detta så hen verkligen förstår hur det funkar. 
Svar på tråden 2,5 omdöme från folkhögskolan - Kan man komma in på socionomprogrammet i alla fall?