• Anonym (Sjukling)

Gåva från sambons jobb, men inte mitt, vid sjukskrivning?

Jag har en kortare tid (lite drygt 2 veckor) varit sjukskriven delvis pga psykisk ohälsa men ffa för att den psykiska ohälsan förvärrat en kronisk sjukdom som krävt inläggning på sjukhus. Jag har haft kontakt med chefen och haft uppföljningar. Nu är jag typ frisk (har under tiden också fått stödsamtal och utskrivet antidepressiva). Tanken är att jag ska tillbaka till jobbet på onsdag. Idag kom ett blombud med en underbar korg med lite godsaker och en fin bukett blommor, minst 500 kr har den säkert kostat. Döm om min förvåning när det på kortet önskas mig hälsa och välgång från sambons kollegor! Ingen på mitt jobb har hört av sig (förutom chefen) och jag har väl inte direkt väntat mig det, men en sån här gest från folk som jag möjligen hälsat på vid 2-3 tillfällen får mig att undra om inte mina kollegor kanske är lite väl blasé?

Vi har ofta gått ihop och gett blommor till någon som varit sjukskriven mer ön enstaka dagar eller någon som skadat sig. Är det den psykiska ohälsans del i min frånvaro som skrämmer folk? Så här efter korgen/blommorna blir jag lite ledsen att inte mina kollegor sen 10 år brytt sig mer. 

(Jag har en medelsvår depression som hindrat mig från att sköta min kost korrekt och på grund av en medfödd mutation som orsakar enzymbrist så har jag blivit rejält sjuk).

• Svar på tråden Gåva från sambons jobb, men inte mitt, vid sjukskrivning?
  • Anonym (XXX)

Hur vet du att det inte står en blomma till dig på arbetet på onsdag?

Tycker du drar lite förhastade slutsatser här, men det beror kanske på din psykiska ohälsa? 

• Anonym (k)

En kort sjukskrivning av psykisk ohälsa i sig gör att man gärna backar men mest av allt brukar diverse hälsningar från jobbet inte vara något personen vill ha i såna situationer. Att slippa höra från jobbet ett tag brukar vara mer uppskattat. I ett brutet ben vet folk vad som gäller på ett annat sätt.

Jag hade tyckt det var jätteobehagligt om sambons jobb skickade detta. Visst han kan enbart nämnt sjukhusvistelse, inte psykisk ohälsa men ändå... Det känns gränslöst och mer respektlöst än att dina kollegor ger dig uttrymme.

• Anonym (Livina)

Just pga sådant här är jag emot att man som kollega ska samla in till sjuka, föräldralediga, födelsedagar osv.

Det är SÅ lätt att någon råkar glömmas bort.
    Eller att det oftast är en person som drar igång det och så får den inget själv.
    Eller att den person som drar igång det är upptagen och glömmer och ingen annan tar tag i det.
    Eller att någon kollega inte är så omtyckt så ingen vill riktigt ge.
    eller att någon visst fyllde år mitt i semestern så fick inget.

Det finns många orsaker och jag har varit med om allihop på mina arbetsplatser.
    Det bästa tycker jag är att bestämma att aldrig samla in till någon speciell person, utan köra typ fredagsfika eller att ha något gott vid möten osv.

Jag tror att det som hänt helt enkelt är att folk denna gång inte drog igång insamlingen av olika orsaker. Om du tänker efter är det nog inte första gången det händer, eller sista. Har verkligen alla som varit sjuka, fyllt år, fått barn etc fått present varje gång?

• Anonym (I DO)

Jag jobbar i offentlig sektor och här kan man drömma om någon slags uppvaktning annat än den som policy och föreskrifter ger chefer rätt till. Rent krasst. Sen kan förstås kollegor skramla pengar till både babyshowers och till den som är sjukskriven men det är inte så att en chef kan sätta samman en korg som en du beskriver och sen skicka in kvittot. Det kommer hen få nej på.
    Så jag skulle blivit oändligt tacksam för den gåvan som du fått, det låter väldigt omtänksamt utav din sambos arbetsgivare att ordna en sådan. Men sen avstå helt från jämförelse med vad du eventuellt får eller inte får ifrån din egen arbetsgivare. Det behöver inte betyda att det inte finns någon omsorg om dig i arbetsgruppen. 

• Anonym (Nja)

Det är sambons jobb som är de konstiga här. De borde inte ens veta att du är sjukskriven, varför babblar din sambo om det på jobbet? Och man skickar inte blommor för ett par veckors sjukfrånvaro.

Hade de inte skickat några blommor så gissar jag att du inte hade blivit så ledsen för ditt jobbs uteblivna uppvaktning.

• Dexter dot com

Varför lämnar din sambo ut ditt privatliv till sina kollegor? Verkar väldigt konstigt av både din sambo och hans kollegor som skickar presenter.

• Anonym (Hmmm ....)

Tycker också att din sambo är märklig som babblar om ditt mående efter så kort tid.
    Hade möjligen varit skillnad om du var allvarligt sjuk sedan lång tid och sambon var väldigt orolig. 
    Men 2 veckors sjukskrivning är ju "ingenting ".

Ditt jobb beter sig helt normalt.  Har aldrig haft ett jobb där man skickar blommor till nån som är sjuk i 2 v.

• Anonym (fånigt)

Sambons jobb skickar blommor - sjukt konstigt! Vem gör så?? 

Sen tycker jag det är väldigt tröttsamt med automatiska skick av blommor från arbetsgivare. Jag var sjukskriven för en planerad grej men precis över den längd på sjukskriven som då enligt rutin skulle föranleda blomma från arbetsgivaren. Känns bara fånigt ärligt talat. 

Däremot när min nära anhöriga dog, då uppskattade jag blommorna från jobbet massor. 

• Anonym (??)

Var jobbar din sambo? Är det något litet privat företag där de är som en familj och därför tycker det är normalt att skicka till sina anställdas familjemedlemmar? Annars fattar jag verkligen inget alls. Superkonstigt att de skickat. 

Är detta verkligen sant? 

Svar på tråden Gåva från sambons jobb, men inte mitt, vid sjukskrivning?