• Anonym (L)

Kan missbruk ge ett sådant utseende?

Personen det gäller är sannolikt alkoholist och använder eventuellt droger. 

Personen är mager med insjunket ansikte och mycket mörk under ögonen.

Huden är blek och nästan grågul. Det är inte en naturlig färg utan ser verkligen sjukligt ut.

Personen har också mörka, nästan svarta fläckar i ansiktet. Personen har mörkt hår men är ljushyad så det är antagligen inte pigmentfläckar som brukar vara mer bruna. 

Vilken typ av missbruk kan det röra sig om? Kan en alkoholost få det utseendet efter en längre tid eller verkar det handla om droger också?

Kan det bero på en sjukdom att huden blir grågul med mörka fläckar och i så fall vilken? 

• Svar på tråden Kan missbruk ge ett sådant utseende?
  • RaYzLeR

Alkohol rör det sig inte om enbart iallafall. Det måste vara droger/sjukdom inblandat också.

• Anonym (FYI)

Ja en alkoholist kan se ut så. En missbrukare, droger eller alkohol, kan också se precis helt normal ut så det går inte att döma utifrån det.

Om man får gulnad hud så tyder det på leverskador pga alkoholmissbruk. Sällsynt att det beror på sjukdom iaf.

• Anonym (FYI)
    RaYzLeR skrev 2023-05-29 18:11:30 följande:

Alkohol rör det sig inte om enbart iallafall. Det måste vara droger/sjukdom inblandat också.

Måste inte alls. Många alkisar ser ut som ts beskriver.
  • RaYzLeR
    Anonym (FYI) skrev 2023-05-29 18:12:20 följande:
    Måste inte alls. Många alkisar ser ut som ts beskriver.
    Det tror jag inte. Dom alkisar jag känner med missfärgad hy har också drogproblem och hepatit c.
  • Anonym (L)
    Anonym (FYI) skrev 2023-05-29 18:11:49 följande:

Ja en alkoholist kan se ut så. En missbrukare, droger eller alkohol, kan också se precis helt normal ut så det går inte att döma utifrån det.

Om man får gulnad hud så tyder det på leverskador pga alkoholmissbruk. Sällsynt att det beror på sjukdom iaf.

Tack för svar! 

Jag vet att personen har haft alkoholproblem och använt droger tidigare och misstänker att personen fortfarande gör det.

Självklart kan alkoholister och missbrukare se ut som vem som helst men den här personen gör definitivt inte det. Personen ser sjuk ut. Den grågula nyansen är inte normal.

Har du någon teori om de mörka, nästa svarta fläckarna?

• Anonym (L)

Kan tillägga att personen var prostituerad för flera år sedan men inte på gatan utan som eskort. 

• Carolatom07

Tyngre droger, som heroin, amfetamin och kokain, förstör utseendet desto mer än alkohol, för de som inte har råd att skönhetsoperera sig, som rika kändisar t.ex.

Tjackisar t.ex brukar få förstörda tänder och magra så de bara blir skinn och ben.

Alkoholen förstör också utseendet, men det kan för många återställas bara de slutar dricka och börjar leva hälsosamt.

• Anonym (FYI)
    RaYzLeR skrev 2023-05-29 18:15:23 följande:
    Det tror jag inte. Dom alkisar jag känner med missfärgad hy har också drogproblem och hepatit c.
    Ja, man kan få missfärgad hy av hepatit C men man måste inte vara drogmissbrukare för det.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (L) skrev 2023-05-29 18:17:06 följande:

Tack för svar! 

Jag vet att personen har haft alkoholproblem och använt droger tidigare och misstänker att personen fortfarande gör det.

Självklart kan alkoholister och missbrukare se ut som vem som helst men den här personen gör definitivt inte det. Personen ser sjuk ut. Den grågula nyansen är inte normal.

Har du någon teori om de mörka, nästa svarta fläckarna?

Fläckarna kan vara allt från hudcancer till åldersfläckar. Hyn kan missfärgas på många sätt. Hur som helst så mår personen inte bra.

Vad har du för relation till personen? Vad säger hen själv, om att t ex söka vård?
Svar på tråden Kan missbruk ge ett sådant utseende?