Snabbt svar - finns hostmedicin för 1 åringar?
...eller bara receptbelagd?
...eller bara receptbelagd?
Jag vet att dom inte vill ge hostdämpande till så små. Vi fick tipset att ge vanlig röd saft, gärna lite varm, det fungerar slemlösande om det är sådan hosta
man kan köpa slemlösande "hostmedicin" på apoteket...men jag upplevde aldrig att dom hjälpte. Hostmedicin kan man få. Oftast får man Mollipect på recept...fast jag upplevde att även den inte hjälpte så bra... övriga riktigt bra hostmediciner får man när mna fyllt 2 (även dom på recept) I ytterst sällsynta fall kan det ges till yngre men det är då på läkarens bedömning.
Vi fick recept på luftrörsvidgande medicin (Bricanyl) när vår dotter var knappt tre månader. Den hjälpte till så att hon lättare kunda hosta upp det slem som hon knappt fick upp på egen hand. Annars brukar det ju lätta lite att sitta i ett fuktigt rum (vrid på duschen och låt varmvattnet gå).
Ja, det finns Bisolvon som är receptfri och från 1 år. Vi har gett det innan läggdags i några dagar och tycker att det hjälper. Tipset med fuktigt rum (ovan) brukar också vara bra och så mycket vätska. Lycka till!
Mitt BVC sa att men ej ger barn under 2 år hostdämpande medicin pga av att slemmet behöver hostas upp för att inte orsaka lunginflammation.
Hej igen!
Ett litet förtydligande: Bisolvon är inte hostdämpande utan bara slemlösande, alltså så att slemmet lättare ska hostas upp. Men som sagt det finns andra hostmediciner som inte är lämpliga för barn under 2 år. Själv ger jag gärna inte mediciner " i onödan", men om barnet har det jobbigt kan det vara skönt med något som lindrar. Den här typen av mediciner ska ju bara ges under en kort tid.