• Tyra myra

Hur hanterar ni svek och lögner i era parrelationer

När man läser runt på Familjeliv så slås jag av att det pratas mycket om svek och lögner men sällan om hur man hanterar detta.  Vi har väl alla någon gång råkat ut för detta i olika grader.  

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Hur hanterar ni svek och lögner i era parrelationer
  • Anonym (Hmm)

Av erfarenheter så genom kommunikation och förståelse. Sen återstår två val,
    Släppa det och gå vidare, fokusera på nutid/framtid. Klarar man inte av det utan att älta det som hänt i år och dar, gå vidare. 

• Tyra myra
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-29 22:14:14 följande:

Av erfarenheter så genom kommunikation och förståelse. Sen återstår två val,
    Släppa det och gå vidare, fokusera på nutid/framtid. Klarar man inte av det utan att älta det som hänt i år och dar, gå vidare. 

Finns det några röda linjer eller beror det helt på situationen?
    Själv har jag väldigt svårt att lägga gamla oförrätter bakom mig. Naturligtvis håller jag det för mig själv och låter min make tro att  allt är glömt men nog finns det kvar där i bakhuvudet alltid
  • Anonym (Man)

Vi går i parterapi. Den som begått lögnen eller sveket måste äga det. Det är hens ansvar att den andra parten får tillbaka tilliten. Några steg för den som svikit/ljugit:
    1. Erkänn och visa tydligt anger över att du gjort fel.
    2. Var mer transparent med information, vänner mobil, dator eller vad det nu kan vara som lögnen/sveket kan kopplas till. Offra ditt privatliv lite om det krävs.
    3. Ge den svikne tid om det behövs
    4. Ge den svikne svar på frågor om hen vill ha det
    5. Försök göra trevliga saker för att kompensera för sveket.
    6. Ge saker tid.

Den som svikits behöver också arbeta på att försöka lita på svikaren igen. 

• Anonym (Hmm)
    Tyra myra skrev 2023-05-29 22:57:59 följande:
    Finns det några röda linjer eller beror det helt på situationen?
    Själv har jag väldigt svårt att lägga gamla oförrätter bakom mig. Naturligtvis håller jag det för mig själv och låter min make tro att  allt är glömt men nog finns det kvar där i bakhuvudet alltid

Alltså det är nog individuellt.. såklart har de flesta en gräns. Jag skulle fundera över vad som är acceptabelt för mig och vad jag behöver i en relation för att må bra. 

Fullt förståeligt och att det skulle vara enkelt.. tja det är det inte. Få saker i livet är det. Men man har bara ett liv och alla gör fel ibland. Det är tiden här och nu samt framåt du kan påverka, att leva i det förflutna är slöseri med tid. Om det är som du skriver, försök släppa taget om det som varit. Just nu lider ju du i ensamhet och han är ovetande, borde vara tvärtom isåfall. Du är värd att må bra. 

• Anonym (sol)
    Anonym (Man) skrev 2023-05-30 00:28:27 följande:

Vi går i parterapi. Den som begått lögnen eller sveket måste äga det. Det är hens ansvar att den andra parten får tillbaka tilliten. Några steg för den som svikit/ljugit:
    1. Erkänn och visa tydligt anger över att du gjort fel.
    2. Var mer transparent med information, vänner mobil, dator eller vad det nu kan vara som lögnen/sveket kan kopplas till. Offra ditt privatliv lite om det krävs.
    3. Ge den svikne tid om det behövs
    4. Ge den svikne svar på frågor om hen vill ha det
    5. Försök göra trevliga saker för att kompensera för sveket.
    6. Ge saker tid.

Den som svikits behöver också arbeta på att försöka lita på svikaren igen. 

ja så är det , stämmer in helt . 

jag har blivit sviken av närmsta sen innan och när det då händer igen av någon man litat på blir det trauma av det. Min gubbe var nära att totalsabba allt då han ställde fälleben under min läkning genom att ta till försvar innan jag litade på honom igen. Han ska vara tacksam att jag gav honom en sista chans. 
  • Anonym (Hin håle)

Svek och lögner hanteras genom att relationen tar slut. 

• kioskvältare

Hantera och hantera, det finns helt enkelt ingen grund att fortsätta en relation med någon som sviker och ljuger. 

• Anonym (i backspegeln)

om jag hade fått göra om skulle jag släppt taget tidigare, när lögnerna fortsatte och terapin inte fungerade. borde sett tidigare att det var oundvikligt

• Anonym (Man)
    kioskvältare skrev 2023-05-30 08:54:59 följande:

Hantera och hantera, det finns helt enkelt ingen grund att fortsätta en relation med någon som sviker och ljuger. 

Det är klart det finns. Man måste titta på sammanhanget. Människor gör misstag.
  • Tyra myra

Visst är det knepigt det här. Vi är ju bara människor trots allt. Vi ljuger för varandra ibland är det vita lögner som i sig inte är onda men som kan uppfattas som oärlighet i den andres ögon och gör att förtroendet påverkas.

När livets karusell snurrar som fortast och man slits mellan krav från släkt, familj, arbete mm är det lätt hänt att partnern känner sig sviken. Dåliga samveten skapar destruktiva beteenden. 

Allt detta vet vi ju om och ändå är det snart sagt omöjligt att radera minnet av sveket / lögnen. Rent intellektuellt och emotionellt kan vi lägga det bakom oss men minnet finns ändå där.

Svar på tråden Hur hanterar ni svek och lögner i era parrelationer