• Anonym (Hejhallå)

Hur mycket ska man bidra med till avskedspresent?

Tre kollegor ska sluta. Det har kommit mail om att man kan swisha och bidra till present till dessa kollegor. det har kommit tre separata mail, ett för varje kollega. Vi har ingen rutin för avskedspresenter - alla får inte och inget ca eller minimum/maxbelopp har sagts.
    Vad är egentligen rimligt att man swishar till en kollegas avskedspresent? Vi är 40+ anställda (osäker om alla bidrar, men många lär göra det). 
    Nu handlar det för mig inte om vad jag har råd att lägga, utan snarare om vad man ?borde? bidra med. 

• Svar på tråden Hur mycket ska man bidra med till avskedspresent?
  • Anonym (,,,)

vi brukar lägga typ 20 kr per person. Vi är en arbetsgrupp på ca 50 personer. 

• Tom Araya
    Anonym (Hejhallå) skrev 2023-05-30 13:11:30 följande:

Tre kollegor ska sluta. Det har kommit mail om att man kan swisha och bidra till present till dessa kollegor. det har kommit tre separata mail, ett för varje kollega. Vi har ingen rutin för avskedspresenter - alla får inte och inget ca eller minimum/maxbelopp har sagts.
    Vad är egentligen rimligt att man swishar till en kollegas avskedspresent? Vi är 40+ anställda (osäker om alla bidrar, men många lär göra det). 
    Nu handlar det för mig inte om vad jag har råd att lägga, utan snarare om vad man ?borde? bidra med. 

På en normal knegarlön, nu när det är tre att avtacka samtidigt, skulle jag säga att 50-150 kr per bidragsgivare och avtackad kollega, alltså totalt 150-450 kr är rimligt. Är det någon du känner och som du upplever har betytt något för dig som arbetskollega så skulle det motivera mig att lägga mig lite högre jämfört med om det är någon för mig nästan okänd som jag inte har någon uppfattning om.
  • Anonym (om)
    Anonym (Hejhallå) skrev 2023-05-30 13:11:30 följande:

Om det är nån jag gillar och har en lite mer nära relation med så skulle jag bidra med 50-100 kr. Om det inte är någon jag står särskilt nära eller gillar så bidrar jag oftast inte, eller med en mindre summa, max 50 kr. 
  • Anonym (Klo)

På min arbetsplats (inom kommun) är det vanligt att bidra med 50 kr. Jag ger 100 kr till de närmaste kollegorna (liten grupp). I den lite större organisationen är vi fyra olika enheter.

När det var en pensionsavgång i en annan enhet för några veckor sedan fick inte min enhet veta det, så vi bidrog inte till insamlingen. Jag var på besök i den enheten samma dag som avtackningen, och det blev lite pinsamt. Vi har därför diskuterat det efteråt, så nu kommer det att bli tydligare ansvar vid insamlingar, tydligt att man ger efter vilja och förmåga (för det är ju inte säkert att alla har 50 kr att avvara till varje insamling, särskilt inte med dagens priser på mat, el och drivmedel), och på kortet kommer det att stå "från kollegorna" eller liknande, och inte namn på de enskilda som bidragit. Så slipper både de som inte ger känna sig utpekade, och den som får slipper undra varför den och den inte ville bidra, när det kanske bara handlade om att någon inte ens nåddes av insamlingen, och någon annan inte har råd. 

• Anonym (S)

Har sett flera såna här trådar! Är det så vanligt att man inte skriver hur mycket man ska lägga?? Låter faktiskt väldigt märkligt! Har varit med om många insamlingar och även hållt i några själv och har då diskuterat lite diskret vad som är rimligt. Ofta har man/någon haft en tanke om vad man ska ge och sen räknat ut en summa. Sen vill förstås inte alla alltid vara med men då får man ju tänka om lite, så klart! Men att lämna frågan helt öppen! Det blir ju helgalet om någon ger 500:- och någon 20:-, då försvinner ju lite tanken med att presenten är ifrån "alla", om man mest kan åka snålskjuts på de andra!

• Anonym (Klo)

Förresten, vad innebär det att alla inte får avskedspresent? Vi tackar inte alltid av sommarjobbare eller vikarier som bara arbetat en kortare tid, men i princip alla andra får någon typ av present och fika. Halvårsvikarien (som inte ens kunde utföra alla arbetsuppgifter) fick inte lika stor present, men ändå något. Det känns som ett bra sätt att såra andra om inte alla behandlas någorlunda likvärdigt. Typ, var inte jag värd en avtackning? 

• Anonym (L)

Vi brukar lägga 20 kr, är ca 40 personer. Vill man får man lägga mer, men oftast inte. 

• Anonym (Hmmm ....)

20 kr/ per person 

• Citronella

50 kronor per kollega tycker jag är rimligt. Min gissning är att man hamnar ungefär i mitten då, vissa kommer kanske ge 20 andra 100 kronor. 

• Anonym (Hejhallå)

Vad jag menar med att alla inte får present är att jag har för mig att alla inte brukar få, men de flesta tror jag brukar få någonting när de slutar. Nu handlar det tex bla om en kollega där kollegans arbetslag köpt något, men man vill tacka ännu mer med en present från alla kollegorna (kollegans arbetslagsledares initiativ). I vissa fall så tar någon kollegas arbetslagsledare eller en nära kollega initiativ till present åt kollega utöver den present som ledningen ger som standard. 
    Jag vet när en del fått barn så tar någon kollega initiativ och startar en insamling till en present. Inte alla som fått barn som fått en present av kollegorna dock. Jag tycker man borde ha mer standard att antingen ger vi eller inte, Inte att jag enbart vissa får för att de råkar tex vara nära med kollegor som tar initiativ och ordnar insamling från hela arbetsgruppen. 

• violis

Vi gjorde för ett antal år sedan ,när vi lessnade på att hålla på och samla in vid varje tillfälle ,upp en lista på hur mycket vi ger vid olika tillfällen..dvs olika summor tex jämn födelsedag kanske är 5-600 kr ,bebispresent. 3-400 osv.. 

varje termin lägger vi 100kr var i en presentkassa som den som handlar får ta ur 
    på det här sättet blev det mer likvärdigt för alla och ingen behövde fundera  

Så ?om jag minns rätt skulle jag tro att hos oss skulle det nog landa på ca 35-40 kr / person när en fastanställd sluta lite mindre om det är en långtidsvikarier 

• Anonym (Nej)
    Tom Araya skrev 2023-05-30 13:17:27 följande:
    På en normal knegarlön, nu när det är tre att avtacka samtidigt, skulle jag säga att 50-150 kr per bidragsgivare och avtackad kollega, alltså totalt 150-450 kr är rimligt. Är det någon du känner och som du upplever har betytt något för dig som arbetskollega så skulle det motivera mig att lägga mig lite högre jämfört med om det är någon för mig nästan okänd som jag inte har någon uppfattning om.
    Avtackningspresent för 2000 spänn?!? ALDRIG.

TS, en tjuga per kollega är en vettig nivå, dvs totalt för dig en utgift på 60:-
  • Anonym (om)
    Anonym (S) skrev 2023-05-30 13:28:34 följande:

Har sett flera såna här trådar! Är det så vanligt att man inte skriver hur mycket man ska lägga?? Låter faktiskt väldigt märkligt! Har varit med om många insamlingar och även hållt i några själv och har då diskuterat lite diskret vad som är rimligt. Ofta har man/någon haft en tanke om vad man ska ge och sen räknat ut en summa. Sen vill förstås inte alla alltid vara med men då får man ju tänka om lite, så klart! Men att lämna frågan helt öppen! Det blir ju helgalet om någon ger 500:- och någon 20:-, då försvinner ju lite tanken med att presenten är ifrån "alla", om man mest kan åka snålskjuts på de andra!

Vi brukar göra tvärtom, alla får ge vad de vill och kan och så anpassar man gåvan efter slutsumman. Alla har olika ekonomiska förutsättningar att vara med och samla, och alla har olika nära relation till kollegan som ska få presenten.

Känns orimligt att ställa krav på en viss summa för alla. Det känns inte alls helgalet att den som bara har 20 kr ger det och den som har och vill ge 500 kr (osannolikt till en kollega) ger det. Man åker inte snålskjuts på andra för att man ger det man vill och kan ge och andra ger det de kan och vill ge. 
  • Anonym (om)
    Tom Araya skrev 2023-05-30 13:17:27 följande:
    Vad är en normal knegarlön?
  • Anonym (Kl)

Jag brukar lägga 50 kr. Tycker däremot att jobba ska sköta detta. 

• Anonym (E)

Är det mångåriga kollegor, 50 kr.

Är det nyare så mindre.

• Anonym (Julia)

De flesta lägger 20-30 kr. Jag brukar lägga 40 för jag har en ledarroll och lider ingen nöd direkt.

• LFF

På fd arbetsplatsen varierade det från 20 till 100, lite beroende på hur länge personen jobbat samt hur nära man jobbade varandra. 

• LFF
    Anonym (S) skrev 2023-05-30 13:28:34 följande:

Hos oss var den vanligaste gåvan ett presentkort på en av mottagaren utvald butik. Då kunde mottagaren välja precis vad den ville. En kollega valde presentkort på Ikea när den fyllde jämt då de skulle göra om lite hemma. En annan på Elgiganten. 
Svar på tråden Hur mycket ska man bidra med till avskedspresent?