• Anonym (TS)

Kan barn stanna av?

Kanske konstig och otroligt dum fråga, men om jag är gravid - är det möjligt att barnet kan stanna i utvecklingen i flera veckor, alltså att ingenting händer med barnet varken i tillväxt eller utveckling, för att sen fortsätta utvecklas normalt?

Typ att allt skulle "pausas" i flera veckor och sen återupptas? Om ni förstår hur jag menar...

• Svar på tråden Kan barn stanna av?
  • Anonym (L)

Nej, det är nog väldigt osannolikt att det skulle hända.

• Anonym (BM)

Om de stannar i utveckling så utvecklas de inte mera. Antingen så blir det MA eller så kan de dö i magen. Men utvecklingen kan inte pausas för att sedan startas igen. 

• Anonym (M)

Tja, sådär kan det väl fungera med kycklingarns. Utvecklingen pausas tills ägget börjar ruvas och då blir det en kyckling.

• Anonym (Janice)

Nej aldrig hört faktiskt..

• Anonym (biologen)

Generellt nej, då blir det oftast missfall.

Det finns dock några mycket sällsynta kromosomavvikelser som kan leda till olika tillväxtsyndrom, en del kan barnet faktiskt överleva med.

Jag vet ett exempel där barnets inre organ och hjärna växer för fort och det är vanligt med tumörer före 3 års ålder, som måste opereras bort för att inte orsaka mer skada pga för trångt.

Överlever barnet behandlingarna från 3- 6 års ålder så går kroppens tillväxtmönster ihop igen vid 7-8 års ålder och därefter sker tillväxten normalt. Den avvikelsen ger oftast inget begåvningshinder heller, vilket annars är vanligt.

Svar på tråden Kan barn stanna av?