• AK1

Mjölkstockning! AJAJAJ!

Ajajajaj!!! Har så ont i mitt ena bröst! Har fått andra mjölkstockningen på samma bröst...min dotter e nu 5 v. Vet inte vad jag ska göra! Har försökt massera i duschen, massera när jag ammar, hålla bröstet varmt o.s.v. Förra mjölkstockningen var för två veckor sedan, då fick jag feber också. Det har jag iaf inte nu. Men jag känner en stor knöl... Blir också orolig för att det ska fortsätta strula såhär så jag inte kommer kunna fortsätta amma! Ngn som har tips, råd?!?!

• Svar på tråden Mjölkstockning! AJAJAJ!
  • Jag älskar Flora

Massera med olja, inte bara med händerna utan olja. Ja du fattar.

Hade själv bara en liiiten liten antyden till stock en gång men det gick bort direkt med oljemassage. Gjorde svinont bara det!

Hoppas verkligen du lyckas få bort det!

• Bigfoot

Tips som jag kommer på: Drick massor, värm tuttarna med hårfönen, amma på det onda bröstet först eftersom barn suger starkast i början när de är hungriga. Töm bröstet ordentligt vid varje amning.
    Gammal huskur: Ta vitkålsblad, kavla på dem med en brödkavel så att saften tränger fram, lägg dem i kylen och sen ner i bh:n med dem! Min mormors favoritknep!

• MayaS

När du ammar, se till att bröstet blir tömt helt... låt din dotter ammar så att hennes haka hamnar mot det stället där du har knölen... det kan innebära att du måste ligga/sitta på ett konstigt sätt men har du hennes haka mot mjölkstockningen så är det där hon suger mest effektivt...

Håll brösten varma... hela tiden... så stoppa BH:n med något, massera lätt... både före, under och efter ammningen.

Se till att brösten är skyddade när du går ut så att de inte blir kalla.

Men som sagt det bästa är att låta din dotter suga och inte byta bröst förrens det är helt tömt.

• Leeloo

Lägg en varm vetekudde på bröstet, och amma från det som vanligt kanske till och med mer. Fetvadd i bh:n ska hålla värmen har jag hört. Finns att köpa på apoteket.

Ska man verkligen massera bröstet?? Det tycker jag låter konstigt men om ni har fått det rådet av bm eller så, så ska jag inte ifrågasätta, men det är ju ingen muskelknut direkt.

• Pingo

Hej!

Usch ja vad ont det gör och man kan verkligen bli riktigt dålig med hög feber osv. Jag skulle ha provat allt de du redan nämnt med värme, dusch, massage, amma ofta och försök lägga barnet så att bröstet töms där det gör ont. När jag hade mjölkstockning fick jag hjälp av amningscentralen (på sjukhuset) där jag bor, fick en nässpray som skulle stimulera utdrivningsreflexen lite extra och jag fick låna en pump. Man kan även prova amningste: anis och fänkål i lite kokande vatten (det finns säkert recept på internet). Kolla även amningshjälpens hemsida. Lycka till och se till att du får hjälp om det inte blir bättre!

• Cakar

Vitkålstipset FUNKAR jag provade det vid mjölkstockning och även när jag slutade amma.

• Bigfoot

Man ska väl inte direkt massera utan snare stryka med fingrarna i riktning mot bröstvårtan?

• MayaS

Nä precis... man ska juh inte knåda bröstet som man gör när man masserar en muskel... *ler* utan precis som Bigfoot säger stryka med fingrarna med ett litet lätt tryck i riktning mot bröstvårtan...

• Sigrid

Du kan göra en egen rissocka som du kan lägga mot bröstet:
    Fyll en socka med okokt ris och knyt ihop.
    Stoppa in i micron tillsammans med en kopp vatten, värm 1-2 minuter.

• Jag älskar Flora

Jo, en till grej!

Om knölen är t ex på ovansidan av bröstet - prova då att amma upp och ner (ligg i sängen), alltså så att bebisens underläpp kommer på samma sida som knölen.

För det kommer nåt enzym från den sidan som underläppen är, som stimulerar mjölktillförseln och kan lösa uppp stockning.

Du får alltså inte sluta amma för då blir det bara värre!

Testa detta!

• Leeloo

Hahaha vilket nöt jag är. Kom just på att jag gjorde just så när jag hade mjölkstockning!!! *skäms* Piiiinsamt! Vad fort man glömmer..

• Cakar

Just det glömde om stockningen sitter under bröstet så amma/pumpa ur upp och ner...Dvs att du står över barnet/pumpen som en...Ko! Låter knäpt jag vet,men då klämmer inte den mjölken som sitter i mjölkkanalerna över så att det stoppas... Utan all mjölk kan rinna frm fritt...

• Skusan

Köp bröstvärmare som finns på Apoteket! Kanonskänt att ha i bh'n och isolerar mot drag, som oftast är boven... Räcker om du öppnar dörren lite snabbt för att tex släppa ut katten eller ställe ut en soppåse, så det är en billig peng för att hålla brösten varma! Köpte själv häromdagen och det funkar!

• AK1

OK, tack för alla tips!! Försökte det där med att stå på alla fyra ovanför bebben och amma för att hakan skulle komma på rätt ställe...men då fick jag kramp i armarna efter ett tag och var tvungen att avbryta! Grrrr...
    Nu har jag värmt med hårfönen och så fort lilletjejen vaknar så ska jag amma igen!

• Jag älskar Flora

Ja jag menade typ som MayaS skrev.

• MayaS

försök att ligga ner och amma istället.... så att ni ligger skavfötters... då slipper du att få kramp i armarna och hakan hamnar ändå rätt... finns många "ställningar" som man kanske måste prova för att få det hyfsat bekvämt...

Svar på tråden Mjölkstockning! AJAJAJ!