• Anonym (Kliet)

Kan inte ha smink längre, så ledsen

Jag är en av alla kvinnor som sminkar mig varje dag på jobbet och tycker att det känns helt otänkbart att inte ha iallafall mascara på jobbet. Vissa tycker såklart att det är helt oförståeligt, men nu är det så bara. 

Måste finnas de på familjeliv som känner samma och förstår. Och till problemet, har utvecklat allergi (kvalster) som blir sju resor värre med mascara eller allt i ansiktet, krämer, smink och allt annat som inte ska vara där. Så nu står jag inför valet att göra min allergi värre och lida av kliande, rinnande ögon med mascara eller sluta att sminka mig. Det känns fan surt som röven. Måste finnas någon här som delar min känsla inför ett sådant här dilemma? 

• Svar på tråden Kan inte ha smink längre, så ledsen
  • Anonym (testat)

Har du testat allergivänligt smink? Även om du inte är allergisk mot sminket i sig så kan det ändå reta när du är allergisk mot annat. Jag byter exempelvis alltid ut mitt vanliga mot allergivänligt under björk-ek-timotjepollensäsongen för det vanliga gör allt värre.

• Anonym (Kliet)
    Anonym (testat) skrev 2023-06-01 18:03:56 följande:

Har du testat allergivänligt smink? Även om du inte är allergisk mot sminket i sig så kan det ändå reta när du är allergisk mot annat. Jag byter exempelvis alltid ut mitt vanliga mot allergivänligt under björk-ek-timotjepollensäsongen för det vanliga gör allt värre.

Har testat allt känns det som, har du någon mascara att rekommendera? 
  • Anonym (Qz)

Du kanske kan färga ögonfransarna eller göra ögonfransförlängning/sätta lösögonfransar.

• Anonym (Katt)
    Anonym (Qz) skrev 2023-06-01 18:07:20 följande:

Du kanske kan färga ögonfransarna eller göra ögonfransförlängning/sätta lösögonfransar.

Absolut inte lösfransar. Om TS från början inte tål kvalster ska man inte göra det mer bovänligt för dom. 
  • Anonym (Tvärtom)

Har du provat att färja fransar och bryn.
    Jag har ett jobb där man inte får bära smink eller smycken, Håret ska vara instop i operationensmössa och alla har likadana heltäckande kläder.
    Jag har vant mig, 
    Se till att få en bra vårdkontakt som kan hjälpa dig.

• Päregröd

Det är en vanesak. Jag sminkar mig aldrig på jobbet (men när jag var yngre hade jag alltid smink i skolan/på jobbet). Men du måste vänja dig först så att ditt vanliga utseende blir det utan smink (och det kan ta lite tid). Det bästa med att vara van vid att inte sminka sig till vardags är att så fort jag festsminkar mig så blir det verkligen WOW!!! Dessutom sparar det tid på morgonen som kan användas till annat (beroende på vad just du behöver extra av i ditt liv)

• Anonym (A)

Säger som ovan, färga fransarna. Gör ett laslift.

• Anonym (Kliet)

Tack för svaren, får kolla upp lash lift. 

Förstår att det är en vanesak, har vant mig i affärer osv men inte jobbet. Jag är ljus, stooora ögon och lååånga fransar (ljusa). Bara mascara blir natt och dag. Känner mig så blek och sliten... men ja, det är väl något man bör ta tag i. 

Svar på tråden Kan inte ha smink längre, så ledsen