• Odd Even

    Recept på spaghetti och köttfärssås

    Jag tycker mycket om spaghetti och köttfärssås, men jag har faktiskt aldrig lagat det själv. Nu skulle jag vilja laga det själv och behöver därför ett recept på det.
    Men problemet är att när man söker recept på detta på nätet, så får man krångliga recept med jättemånga ingredienser, nästan så att man skulle behöva köpa med sig en halv livsmedelsbutik hem.
    Jag vill inte ha ett sånt recept. Jag vill ha ett enkelt recept med bara ett fåtal ingredienser: spaghetti, köttfärs och några få ingredienser till, så att det utan problem ryms i en vanlig kasse tillsammans med mjölk, bröd och annat nödvändigt, och så att man inte behöver ranta runt i livsmedelsbutiken i en evighet för att få tag på det man vill ha. 

    Är det någon som har ett ENKELT recept på spaghetti och kättfärssås...?

  • Svar på tråden Recept på spaghetti och köttfärssås
  • Mortiscia80

    Köttfärs, en förp. krossade tomater, lite tomatpuré, ett par klyftor vitlök, vanlig lök om man vill (försteks), lite grädde.

  • Gryntroll

    Jag brukar göra ungefär enligt nedan


    1 hackad gul lök
    4 hackade vitklöksklyftor
    "ett kläm" tomatpure, (ca 1-2 msk)
    500g färs
    2 frp krossad tomat (á 400-500g)
    buljongtärning alt 2 msk kalvfond
    salt, timjan och oregano


    Steker lök och vitlök, har i tomatpure och steker lite till, tillsätter färsen och steker/pillar isär den. Tillsätter krossade tomater och kryddor och låter puttra minst 30 min. Smakar sedan av och kryddar evt extra.


     


    Sedan hamnar det ofta tunnstrimlad bacon i när det finns rester kvar, eller slattar av rödvin. Eller andra "slattar" av typ kapris, oliver, soltorkade tomater...


    Och bland tillsätter jag fint fint hackad morot och selleri tillsammans med löken, ger god fyllighet!


     


     

  • FulFörDig

    Det enklaste är att fräsa upp köttfärs och sen blanda i en burk färdig Dolmiosås. Allt klart på 10 minuter.

    Om man gillar lök så är det gott och steka ihop med köttfärsen.

  • Guldnovan

    Jag använder enbart nötfärs, smör/olja till stekning, ketchup, salt, peppar, ibland cayennepeppar/paprika. Reder med mjölk och lite vetemjöl eller om det finns hemma enbart grädde. 
    Har alltså inte lök, tomatkross, pure, bacon, strimlade morötter eller annat. 

    Bara färs egentligen. 

  • Sisisisi

    Enklast är som #3 säger, köttfärs (400-500g) och en bruk dolmio, klart! Plus lite god riven ost på eller en skvätt grädde i. 


    Men oftast gör jag som #1 och #2, enkelt och gott! 

  • Zouxman

    Blandfärs 1kg, bryn denna så att du får fin stekyta i smör och olja, 1kg kräver normalt sett att man bryner i omgångar, 2-3 för att det inte ska koka. Efter bryning lägg över i en gjutjärnsgryta.

    Bryn 4st finhackade gula lökar tillsammans med 3st matskedar tomatpure, ner i grytan.

    Pressa 4 stora vitlöksklyftor rakt ner i grytan.

    Tillsätt 3pkt krossade tomater med chili i grytan.

    3dl ketchup.

    5dl grädde.

    3st köttbuljong tärningar.

    Krydda, salt, grovmalen svartpeppar, chilipeppar, cayennepeppar, basilika, oregano och lite collorit (mest för färgens skull).

    Rör samman detta och låt stå och puttra på svag värme under lock 4-6h, rör om då och då, köttet ska bli riktigt mört, servera med din favoritpasta, riven oregano och baguette med smör och ost på.

    Att dricka, rödvin.

  • Farmor Gösta

    Bara att steka köttfärsen så det får färg, sen i med lite vatten,.ketchup, salt, peppar, hackad lök. Låt det puttra och smaka av och justera efter smak.

  • Nattviol

    Som farmor Gösta typ. 

    Bryn hackad lök först. Sedan i med färsen och bryn den lätt. Salt och vitpeppar. Heinz ketcup (viktigt med rätt märke!) - när du tror att du tagit för mycket så ta lite till. Kanske 2 - 3 del. 

    Lite vatten möjligen. Lite pizzakryddor möjligen. Smaka av och se om du saknar något. 

    Det absolut bästa är att låta den stå och puttra länge. Det går givetvis att äta direkt när det är klart, ibland tillåter inte tiden mer än så. Ju längre den får puttra (då kan det vara bra att hälla på mer vatten) desto bättre! 

    För mer inspiration och inse vikten av att låta det gärna puttra länge så lyssna på ett program om just köttfärssås. Där kan du också inspieras till fler saker att putta i framtiden. 
    sverigesradio.se/avsnitt/timbuktu-kompisarna-och-kottfarssas-klubben

  • Emzor1

    Detta låter kanske konstigt, men att tillsätta 1msk johnnys sötstarka senap, tycker jag gör den roligare!

    men alla ovanstående har skrivit väldigt bra recept :)

  • Aurora Borrealis

    Bryn en lök och 3 pressade klyftor vitlök
    I med 500 g ekologisk nötfärs
    Stek tills genomstekt färs
    Tillsätt 2 burkar ekologiska krossade tomater
    I med zoya cirka 5 teskedar
    Tillsätt en påse riven permezzan
    Rör runt hela tiden och blanda låt osten smälta in
    Lite salt, svartpeppar, evt grillkrydda efter smak, 4 buljongtärningar biff, färsk oregano

    Nu är färsen färdig. Rör ner den kokta spaghettin i färsen och blanda, så spaghettin marineras. Servera med lite permezzan färsk oregano på toppen. Och evt oliver.

  • Odd Even

    Tack så mycket. En fråga till bara, till alla: Hur mycket av allt detta ska man ha till en portion? 

  • Aurora Borrealis

    Mitt recept räcker till cirka 4 portioner minst. Så om du delar allt på 4 får du en portion. Tycker det är lättare att göra fler portioner vid varje matlagning så att man har till matlådor och slipper laga mat konstant. Man kan som tur är äta samma mat 2 dagar.

  • Odd Even

    Nu har jag ätit min första egenlagade portion spaghetti och köttfärssås. Jag blandade lite av era recept. Det blev ok och gick att äta. men inte lika gott som när vissa andra lagar. Ett fel var att jag tog för mycket spaghetti i förhållande till mängden köttfärs. Ändå blev det nog 200 g köttfärs (blandfärs) så det blev en stor portion. Jag tyckte köttfärssåsen blev lite vattnig, så nästa gång tar jag grädde eller creme fraiche, vilket jag inte tog denna gång. Jag ska nog lägga i lite vitlök också och inte bara gul lök, och jag måste hitta den rätta kryddblandningen. 
    Tack alla, än en gång!

  • Skogslyckan86
    Odd Even skrev 2023-06-05 17:58:34 följande:

    Nu har jag ätit min första egenlagade portion spaghetti och köttfärssås. Jag blandade lite av era recept. Det blev ok och gick att äta. men inte lika gott som när vissa andra lagar. Ett fel var att jag tog för mycket spaghetti i förhållande till mängden köttfärs. Ändå blev det nog 200 g köttfärs (blandfärs) så det blev en stor portion. Jag tyckte köttfärssåsen blev lite vattnig, så nästa gång tar jag grädde eller creme fraiche, vilket jag inte tog denna gång. Jag ska nog lägga i lite vitlök också och inte bara gul lök, och jag måste hitta den rätta kryddblandningen. 
    Tack alla, än en gång!


    Testa att koka köttfärssåsen ett bra tag, 30-45 min så blir den inte lika vattning och smakerna från kryddorna sätter sig bättre 😊
  • Aurora Borrealis
    Odd Even skrev 2023-06-05 17:58:34 följande:

    Nu har jag ätit min första egenlagade portion spaghetti och köttfärssås. Jag blandade lite av era recept. Det blev ok och gick att äta. men inte lika gott som när vissa andra lagar. Ett fel var att jag tog för mycket spaghetti i förhållande till mängden köttfärs. Ändå blev det nog 200 g köttfärs (blandfärs) så det blev en stor portion. Jag tyckte köttfärssåsen blev lite vattnig, så nästa gång tar jag grädde eller creme fraiche, vilket jag inte tog denna gång. Jag ska nog lägga i lite vitlök också och inte bara gul lök, och jag måste hitta den rätta kryddblandningen. 
    Tack alla, än en gång!


    Vad Bra! Som ovanstående skriver, koka köttfärssåsen 30-45 minuter, då kokar vätska bort och den blir fyllig och smaksättning kommer fram. Jag brukar koka bort i stort sätt all vätska på detta sätt, såsom hon ovanför.
Svar på tråden Recept på spaghetti och köttfärssås