• svansmamman

Normalt?

Jag väntar mitt andra barn, är gravid i vecka 8 (typ 7+1) och jag har sista dagarna haft så gräsligt ont i magen. Inte den klassiska molvärken, som jag förövrigt känt i mage och rygg några svängar, utan det känns som att någon skär i mig med kniv från insidan. Smärtan är svår att placera men jag upplever att den går över magen och lodrätt neråt. Detta kände jag aldrig i min förra graviditet, och det gör verkligen ONT på ett obehagligt vis - så jag börjar fundera på vad sjutton det kan bero på. 

Jag mår också fruktansvärt illa, mycket värre än förra gången, och det kom också mycket tidigare. Utöver det slog mina tester från cb om i rekordfart (från 1-2 till 3+ på ett par dagar, fastän jag testade första gången på BIM). 

Förslag på vad detta kan bero på? Jag börjar fundera på om något kan vara tokigt och att hormonerna ökar för snabbt. Framförallt smärtorna i magen känns allt annat än rätt. 😩

• Svar på tråden Normalt?
  • Anonym (Ring?)

Låter inte bra. Ring och fråga?

• Fjällsockan

Iom smärtan tänker jag ju risk för utomkvedshavandeskap, den höga Hcg-nivån talar dock emot det. Kan det vara tvillingar? Annars en tråkigare teori är ju att det rör sig om en mola då också hcg-nivåer brukar bli högre. Jag skulle absolut kontakta vården för utredning! Smärtan och risk för komplikationer vid utomkveds talar ju starkt för att du får hjälp. Å andra sidan så kan det ju göra riktigt ont när det drar och sliter i ligamenten, jag lyckades till exempel få sendrag någon gång i vecka 14 och trodde nästan att förlossningen hade startat då det gjorde så ont. Jag gissar på tvillingar och snabbpåverkan på ligamenten. Lycka till och ta hand om dig! 

Svar på tråden Normalt?