Anonym (Ella) skrev 2023-06-03 13:46:56 följande:
Anonym (Svar på tal) skrev 2023-06-03 13:12:47 följande:
Man: De rätta känslorna finns bara inte där. (Det ska räcka som förklaring, annars får du upprepa svaret.)
Försäljare: Som sagt, nej tack. (Gå därifrån.)
Tiggare: Nej. (Ignorera vidare kommentarer och gå.)
Be om hjälp: Jag har tyvärr inte möjlighet. Följdfråga: Jag har som sagt inte möjlighet.
Bli hembjuden: Jag är tyvärr upptagen, men gärna en annan gång. (Det sista bara om det är sant att du vill ses, annars bara första halvan.) Följdfråga: Jag är som sagt tyvärr upptagen.
Det behöver ju inte vara en okänd man, kan vara typ kurskamrat eller arbetskamrat. En gång så föreslog en kille om jag ville honom med och X... då sa jag nej jag gillar inte X... Då föreslog han istället Y.... så då var det bara att följa med
Och det var en tråd för ett tag sen med en tjej med just liknande problem, hon svarade att hon inte är intresserad. Då vill han som jag minns det:
1. veta varför hon inte är intresserad.
2. fråga/antyda att hon inte gillar invandrare
3. Svara att hon kan ju bli intresserad. Och visst det kanske man kan bli när man lär känna någon närmare? Så det har han ju rätt i men man kanske inte vill ändå... och då sprack ju förklaringen att man inte är intresserad. Just en sån sak som skulle kunna hända mig
Du måste bli tuffare på att säga nej och inte bara följa med eller ge förklaringar, det är ingen jäkla förhandling utan ditt nej ska kunna respekteras ändå. Så hitta en passande fras och upprepa den.
Kurskompis/arbetskamrat som vill fika eller what ever: Vad snällt att du frågade men jag känner inte för det tyvärr.
Följdfråga: Ja men en annan gång kanske? Svar: Nej tack, det räcker så här. Följdfråga: Varför då?? Svar: Som jag sa, jag känner inte för det. Jag måste gå nu men lycka till med studierna (vänd på klacken och GÅ).
Anonym (Ella) skrev 2023-06-03 13:54:58 följande:
Och de som tigger för en organsation hände en gång att hon började med att ta kontakt säga hej ställa en fråga om vad jag känner till om problemet och sen fastnar man ju liksom där.
Alltså utanför en butiksingång
Börja med att själv vara vaksam på att det står en sådan människa där, om du kan. Oavsett om det gäller Rädda barnen eller telefonabonnemang så sätt kort upp handen och medan du pratar så
fortsätt gå: Nej tack, jag är inte intresserad. Det svaret funkar på alla såna människor.