• vildhjerta77

    MS?

    Hejsan!

    Är sjukskriven sedan ett halvår tillbaka då jag fick diagnosen hypotyreos med brister på ferritin, B12, folsyra och vitamin D.

    Har de senaste tre/fyra månaderna fått parestesier i hela vänster sida , som började i benet och rörde sig uppåt till armen, muskelsvaghet och domningar i huvudet. 


    Tröttheten gör att jag måste vila minat en gång under dagen. Har varit subfebril i över en månad, och har mer eller mindre ständig huvudvärk. 


    Nu har höger fot också börjat domna bort, och det rör sig uppåt i benet och jag känner mig svag i bålen.

    Elektromyografi och nervkonduktionstester visade ingenting men ska på SEP-test om ett par veckor och inväntar tid för MR av hjärnan. 


    Ni med MS, vad tror ni? Är detta något ni känner igen?

  • Svar på tråden MS?
  • Anonym (Petra)

    Känner absolut igen det eftersom jag har erfarenhet av det. Jag mådde så när jag hade borrelia.

  • vildhjerta77

    Så du har MS och har haft borreli?

    Glömde tillägga att det ?brinner? i mitt vänsterben titt som tätt, och det liksom vibrerar i vänsterarmen även vid vila. Rör jag på ögonen ökar stickningarna i vänster fot. 😳

  • Anonym (Borrelia)

    Jag blev nyligen diagnostiserad med borrelia efter ett fästingbett som jag troligen fick förra sommaren.
    Har haft liknande symtom och blodprover visade även på lågt d-vitamin och lågt sköldkörtelvärde. 

    Har under lång tid haft en lång rad diffusa symtom såsom återkommande långvarig låg feber, frusit och svettats av och till, haft ont i muskler och leder främst i knä, nacke och arm.
    Har varit extremt trött, haft dåligt korttidsminne, koncentrationssvårigheter, känt mig allmänt utbränd utan någon direkt anledning. 
    Haft problem med ögoninflammationer och grumlingar i ena ögat.

    Det som till sist fick mig att söka hjälp var när smärtan i min arm och hand blev så stor att jag inte kunde sova om nätterna. Fingrarna var helt bortdomnade och ej brukbara. Läkaren sa direkt att han trodde det var borrelia och några dagar senare kom provsvaret som visade på att min kropp börjat bilda antikroppar mot borrelia.

    Går på antibiotika just nu och har en vecka kvar av kuren. Hoppas verkligen det hjälper. Otroligt less på att må så här.

    Hoppas du får den hjälp du behöver. Lycka till! 

  • vildhjerta77

    Tack för svar! Vilken pers du gått igenom? Hoppas du får känna dig pigg igen snart! Glad

  • Anonym (Petra)

    Går ej att citera...

    Nej, jag har inte MS. Det som var MS symtom fösvann när jag behandlade borrelian. Allt var borreliasymtom. Har du haft en fästing de senaste åren? Symtom kan komma efter lång tid.

  • Anonym (Petra)
    vildhjerta77 skrev 2023-06-04 06:22:57 följande:

    Petra: OK. Nej, inga fästingbett, någonsin.


    Man kan ha haft en liten fästing eller flera utan att veta om det. Min pappa hade borrelia trots att han aldrig sett en fästing.
  • Anonym (Ak)
    Har haft MS i 6 år men har inte haft dina symtom. För mig är det bara yrsel ibland. 
    Men såklart kan vissa ha andra symtom också.
Svar på tråden MS?