Dränera, fjärrvärme vs direktverkande el?
Vad har det kostat er att dränera?
Blir det så mycket billigare att ha fjärrvärme jämfört med direktverkande el?
Vad har det kostat er att dränera?
Blir det så mycket billigare att ha fjärrvärme jämfört med direktverkande el?
Jag vet inte vad det kostar att ha direktverkande el, men vi har värmekostnader för 6000:-/år med fjärrvärme. Villan är på 109kvm.
Och sen hushållsel på det antar jag? Verkar ju mycket billigare i så fall
Ja,Fru Pryselius; hushållselen tillkommer!
Fjärrvärmekostnaden är villans uppvärmning och varmvattnets uppvärmning.
Vi tycker själva att det är ett lönsamt alternativ.
Vi funderade på bergvärme, men ville inte låna upp till den kostnaden (120 000 .
Vi fick rot-avdrag på jobbet/installationen så den kostnad vi betalade var 19 000:- (1999).
Direktverkande el ... menar du med det : ej vattenburen värme... Dvs att du ej har vatten i elementen... Då är nog alltid sämre än Fjärrvärme.
Fjärrvärme är egentligen rätt bra om leverantören är sund... MEN dom kommer ju i monopolställning när man väl installerat och det känns inte bra... Nu är det oftast riktigt billigt...
Har man vattenburen värme från någon typ av panna el/olja så kan man alltid på ett någorlunda lätt sätt konvertera det till en alternativ energikälla. (fjärrvärme/bergvärme/markvärme/ved och Pellets mm)
Att konvertera från direktel-element till vattenburet kostar multum!!
Ta in offerter från flera när det gäller omdränering. Få ett FAST pris. Det kan skilja mycket...
Hur stort är ert hus?
Vi har 161 kvadrat och den beräknade årskostnaden för fjärrvärmen ligger på 22 000 kr.
6000 kr lät ju väldigt billigt för att värma ett hus måste jag säga, även om det var lite mindre.
Sen tror väl jag att det kan hamna lite högre än det beräknade, vi har bara bott här en månad så vi har inte så mycket info än.
Men jag skulle nog föredra fjärrvärme framför direktverkande el med samma argument som SVejsan.
Vi installerade bergvärme år 2002. Förbrukade tidigare drygt 4 kubik olja om året (ca 40-45000:- med dagens penningvärde). Under tiden februari 2004-februari 2005 hade vi gjort av med totalt ca 17.900 KW el (då ingår även den vanliga hushållselen) och vi hade då värmt upp hela huset, ca 330-340 kvm boyta, OCH ett dubbelgarage i vilket vi har ca 12-25 grader varmt på vintern. Innan vi började med bergvärme så vill jag minnas att vi hade en kostnad för hushållsel på ca 6-7000:-/år och det innebär alltså att uppvärmningen för vårt hus idag ligger på ca 10-12000:-/år.
Det betyder att installationen av Bergvärme (som vi lånade pengar till) i stort sett redan betalat sig på 4 år!!!! Vi är helnöjda med bergvärme och skulle inte kunna tänka oss något annat.
Att dränera runt huset kan bli alltifrån kostnaden för ett par bra spadar och lite material till många, många tusen om man lejer ut det på entreprenad. SÅ , antingen lägger man ner några veckors jobb, får blåsor i händerna och starka överarmar eller betalar nån för besväret, bara att välja!
Hmmm, skulle stå 12-15 grader i garaget förstås.....
Vi har oxå direktverkande el och har vell bestämt oss förr att skaffa ytjordvärme till sommaren..tror inte alls på fjärrvärme, så fort allt fler har anslutit sig så höjs nog priserna och sen sitter man där med endast ett alternativ...
fast fjärrvärme är ju vattenburen och då är det ju lättare att konvertera till annat system som också är vatenburet, tex bergvärme (kostar iofs en del). Men om man har dir. el så är det väldigt dyrt att byta till vattenburet. Tja, det finns ju för- och nackdelar med alla värmesystem...
Nu har ju vi fördelen att min sambo är rörmokare, så att allt arbete kostar oss ingenting och sen får han köpa grejorna billigare oxå..därför blir det samma kostnad för oss att koppla in jordvärme som att ansluta oss till fjärrvärme...kanske t.o.m billigare med bidraget man kan söka nu oxå..