• Anonym (Kollegan)

Känner mig exkluderad på jobbet

vet att jag kan vara rätt mån, kanske tom nojjig över att folk ska ha det bra runtomkring mig, t.ex. på jobbet och så, så kanske överreagerar jag nu men måste fråga:
    Har precis haft avskedsfika för vår närmsta chef som jobbat på vårt medelstora företag företag i 8 år. vi var där nästan alla på företaget, 25 pers. 
    jag har bara jobbat här i två år, mina tre avdelningskollegor  i 10, 12 resp 30 år. Så visst, de är Honom närmre, men blev lite Ledsen då de, bland alla tal som chefen fick, plötsligt reste sig och sa några väl valda ord och lämnade över en jättefin (dyr) present "från oss tre" (sa namnen). Vår avdelning är liksom chefens högra hand litegrann, och jag fick som den fjärde och nya kollegan inte vara med på presenten, och visste ingenting.
    gör man verkligen så?

• Svar på tråden Känner mig exkluderad på jobbet
  • Anonym (?)

Hade du själv frågat om du fick vara med? Eller tagit initiativ till att köpa något?

• Anonym (efter)

Eftersom de känner chefen sedan många år tillbaka och även jobbat tillsammans länge så ser de sig nog som närmare chefen än vad du är. Du är en kollega bland alla andra, de är närmare och nästan att betrakta som vänner till chefen. 

Tycker inte att di ska lägga så stor vikt vid detta, det handlade nog inte alls om dig som person, utan endast dig som funktion och hur länge du funnits med i arbetslaget och hur nära du står chefen och de tre kollegorna. 

• Anonym (Kollegan)
    Anonym (?) skrev 2023-06-07 14:30:05 följande:

Hade du själv frågat om du fick vara med? Eller tagit initiativ till att köpa något?

förstår frågan. Det har gått ut en allmän och gemensam insamling för jag var med, så brukar det vara. Det här gjorde de extra, utöver den insamlingen.

• Anonym (Ville)
    Anonym (Kollegan) skrev 2023-06-07 14:27:08 följande:
    Känner mig exkluderad på jobbet

vet att jag kan vara rätt mån, kanske tom nojjig över att folk ska ha det bra runtomkring mig, t.ex. på jobbet och så, så kanske överreagerar jag nu men måste fråga:
    Har precis haft avskedsfika för vår närmsta chef som jobbat på vårt medelstora företag företag i 8 år. vi var där nästan alla på företaget, 25 pers. 
    jag har bara jobbat här i två år, mina tre avdelningskollegor  i 10, 12 resp 30 år. Så visst, de är Honom närmre, men blev lite Ledsen då de, bland alla tal som chefen fick, plötsligt reste sig och sa några väl valda ord och lämnade över en jättefin (dyr) present "från oss tre" (sa namnen). Vår avdelning är liksom chefens högra hand litegrann, och jag fick som den fjärde och nya kollegan inte vara med på presenten, och visste ingenting.
    gör man verkligen så?

Tycker det är ett tydligt exempel på exkluderande. Det är möjligt att presenten var så pass dyr att de tänkte att det var fräckt att fråga dig, oavsett så gör man inte så.

Gissningsvis så är deras grupp inte så pass hållbar i sig självt att de känner ett behov av att exkludera någon (vilket innebär att du inte ska ta det personligt) Jag skulle nog fråga varför du inte fick vara med på presenten. Svaret kan nog avslöja mycket, samtidigt som du då (underliggande, utan att säga det) berättar att du vet att du är exkluderad.

• Yllop
    Anonym (Kollegan) skrev 2023-06-07 14:38:14 följande:

förstår frågan. Det har gått ut en allmän och gemensam insamling för jag var med, så brukar det vara. Det här gjorde de extra, utöver den insamlingen.

Då har du ju varit med på en insamling. Jag förstår inte problemet.
  • Anonym (Kollegan)
    Yllop skrev 2023-06-07 14:40:12 följande:
    Då har du ju varit med på en insamling. Jag förstår inte problemet.

Att jag som ensam från min arbetsgrupp på tot 4 pers inte fick frågan om den här extra presenten. som en grupp om 4 säljare - chefens högra hand, var jag inte medfrågad i just den gruppen. 

• Anonym (efter)
    Anonym (Kollegan) skrev 2023-06-07 14:38:14 följande:

Då är det rätt tydligt att de ville ge en extra gåva eftersom de känner chefen lite närmre och sedan länge. Du har varit där kortare tid och är således bara med på den generella gåvan.
  • Anonym (...)

Nej, jag tyckte inte att det där lät ok. Jag skulle prata med chefen. Jag hade tänkt att kollegan som slutade kunde tro att du inte ville vara med på presenten. Självklart borde du ha fått vara med och ge en gåva...

• Anonym (...)

Jaha, det var en till insamling. Då är det inte så konstigt, men förstår dina känslor.

Svar på tråden Känner mig exkluderad på jobbet