• Aniiee

ChatGPT vs BingChat Creative Writing

Jag fick den lätt vansinniga idén att testa ChatGPTs kreativa förmåga. Dagen efter fick jag den lika vansinniga idén att testa exakt samma promts på BingChat. Här är resultatet, men jag kände mig manad/tvungen att både översätta och i vissa fall förkorta. Tyck gärna till.

Jag klipper och klistrar så formatet kommer väl gå åt helsingland.

1:
    Jag: Kan du rollspela?
    ChatGPT: Självklart! Jag kan absolut göra mitt bästa för att delta i ett rollspelsscenario med dig. Låt mig veta detaljerna du har i åtanke angående miljö, karaktärer och osv.
    Bing: Visst, jag kan rollspela. Vad för slags rollspel hade du tänkt dig?

EXTRA inlägg

Jag: Jag skulle vilja ge dig rollen som en fiktiv karaktär som jag skapat, ställa sig inför en handfull frågor och scenarier och se hur du som den karktären skulle göra. 

Bing: Det låter kul. Vad är karaktärens namn och personlighet?

Jag: Hans namn är Auriel, en alv inte olik de som Tolkien skrev om. Jag lämnar hans personlighet till dig att avgöra.

Bing: Okej, jag spelar Auriel bäst jag kan. Hur vill du börja?

2:

Jag: Först lite bakgrundsinformation! Det är fantasy, sen medeltid. Du är en ung vuxen alvman. Du är Lady Faryas mellanbarn av fem. Lady Farya är handelsråd åt staden Virdandis härskare. Staden, med sin stora flod, utgör hjärtat av landet Talahee. Talahee ligger långt åt norr. Norr och öster om havet finns bara hav, som fryser till is om vintern. Söderut finns Den Stora Järneksskogen, där älvor, troll och drakyngel bor.  En enda väg leder genom den djupa skogen till Människornas länder. Väster om Talahee finns en stor bergskedja där dvärgar, troll och en ensam alvklan bor. Du föddes i sommarmånaden Hamaethir, månaden efter sommarsolståndet. Ditt folk har ett pantheon av gudar och en av dessa gudar valde dig när du föddes. Den guden var Soberus, helandets och hälsans gud. Du har en äslakre/pojkvän, en man i din egen ålder vid namn Irestor. Vänligen beskriv ditt utseende och ditt sovrum i din mors hem för mig.

ChatGPT: Jag är Auriel, en ung vuxen alvman från staden Vidandis i landet Talahee i norr. Som alv besitter jag en ljus och eterisk skönhet, med långt gyllene hår som faller över min rygg. Mina ögon skimrar djupt smaragdgröna och återspeglar visheten och lugnet som finns hos mitt folk. Min hud är ljus som månen. Jag är sex fot lång, smal och smidig, och rör mig med grace och precision, en tysthet och snabbhet som kännetecknar mitt folk. //styckebryt som jag skippar för att spara plats// Mitt sovrum reflekterar min alviska smak och förkärlek till naturen. Flera gobelänger med avbildningar av frodiga skogar, vackra vattenfall och stjärnhimlar pryder väggarna. Möblerna är i varma träslag. Sängen är prydd med sniderier och klädd med mjukt, lyxigt linne i gröna och gyllene toner.//styckebryt// Vid fönstret står ett litet skrivbord översållat med små pergamentrullar och fjäderpennor. Hyllorna på väggarna är fyllda med böcker och rullar om örtmedicin, läkekonst och alvisk historia som jag samlat på mig i mina studier tillägnade Soberus, helandets gud.  Near the window, a small writing desk with delicate scrolls and quills invites creative inspiration. On the walls, shelves display various books and scrolls on herbal remedies, healing arts, and elven history, showcasing my devotion to the teachings of Soberus, the god of healing. En större samling läkande örter och andra växter är noggrant arrangerade i krukor och vaser och ger rummet en doft som inger lugn och trygghet.//styckebryt//Milt solsken lyser in genom luftiga gardiner och ger rummet en atmosfär av stillhet och lugn. Ofta när ljudet av kvittrande fåglar och prasslande löv in i rummet, en påminnelse om naturen, djupt förankrad i mitt alviska sinne.//styckebryt//Det är i denna oas av frid och eftertanke som jag finner tröst och förbereder mig för utmaningarna inför mig som Lady Faryas son och hängiven helare gynnad av Soberus.

Bing: Jag är Auriel, en alvman av klanen Vidandis. Jag har ljus hy, långt silvrig hår och klargröna ögon. Jag är smal och graciös, med spetsiga öron och ett veckert ansikte. Jag bär enkla men eleganta kläder mestadels i blåa och vita toner. Jag har ett silversmycket i en kedja om halsen, en gåva från min älskare Irestor, en månskära med en liten rubin mitt i.//styckebryt//Mitt pojkrum är på ovanvåningen i familjens herrgård och vetter mot floden. Det är stort och mysigt med en stor säng, en eldstad, ett skrivbord och en bokhylla. På väggarna hänger tavlor med avbildade landskap och scener från alvisk historia och mytologi. För fönstren hänger gardiner av siden och spets som släpper in ljus utifrån. Jag har några personliga saker i mitt rum, så som min träflöjt, en dagbok i läderband och en samlig torkade blommor. Jag är ofta på rummet och läser, skriver eller spelar musik.

Fortsättning följer
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden ChatGPT vs BingChat Creative Writing