• Anonym (Lili)

Vad ge mentorn i avslutningspresent?

Min son slutar 6:an nästa vecka och jag funderar över det här med present.
    När han slutade 3:an gav jag läraren ett gåvokort från Unicef med skolmaterial för ett visst antal skolbarn i u-länder,   och hon verkade uppskatta det.   Hon skrev till och med ett meddelande till mig efteråt och sa att det var en perfekt present.
    Men senare har jag både läst och hört om lärare som absolut inte uppskattar den sortens välgörenhetspresenter.
    Vad tycker ni lärare? 

• Svar på tråden Vad ge mentorn i avslutningspresent?
  • Anonym (Högstadielärare)

Ja! Superfin. Gärna ett kort till med en personlig hälsning från dig och ditt barn där ni tackar. 

Korten sparar jag alltid. Uppskattar blommor, choklad eller annat ätbart mycket. Fick en liten jordgubbsplanta ett år - den var ljuvlig med. Det är ju dock tacket jag uppskattar allra mest, därför jag gillar korten tror jag. 

• Anonym (Mini)

Är inte lärare men förstår inte behovet av att ge "privata" presenter om man t ex som i våra barns klasser har vi alltid samlat ihop och köpt ngt gemensamt till just klasslärare, mentorer.
    Tycker det blir tillgjort när vissa promt ska dela ut egna presenter på avslutningar. 

Gör man det utan publik är det mer ok såklart. Man kanske har haft en speciell lärare t ex som hjälpt ens barn extra bra. 

• Mrs Moneybags

Köp något gemensamt från hela klassen. Presentkort på typ saluhall brukar vara uppskattat. Det behöver inte vara extremt. 

• Anonym (Hej)

Köpte en tygpåse med motiv som läraren gillar och hennes namn på. Sen skrev sonen ett litet kort. 

• Anonym (Högstadielärare)

Min uppfattning är att de gånger jag får något från enstaka elev/vårdnadshavare är det för att jag har jobbat extra med det barnet eller den familjen, av alla möjliga rutiga och randiga skäl. 

Har också hänt någon enstaka gång att eleverna själva fixat en chokladask eller kort - om man haft en ovanligt god och nära relation. 

Men i vissa klasser tror jag också man helt enkelt inte har så bra koll på andra föräldrar, men ändå vill tacka och fixar då själv. 

Anonym (Mini) skrev 2023-06-08 07:28:50 följande:

Är inte lärare men förstår inte behovet av att ge "privata" presenter om man t ex som i våra barns klasser har vi alltid samlat ihop och köpt ngt gemensamt till just klasslärare, mentorer.
    Tycker det blir tillgjort när vissa promt ska dela ut egna presenter på avslutningar. 

Gör man det utan publik är det mer ok såklart. Man kanske har haft en speciell lärare t ex som hjälpt ens barn extra bra. 

• Anonym (Lili)

Tack för svar. 
    I mina barns skola samlas det inte in till gemensamma presenter längre (det gick lite prestige i vilka klasser som gav "finast present")  så skolan ger alla lärare en avslutningspresent, kan vara en upplevelse/spadag tex.
    Men det är många föräldrar/elever som ändå ger lärarna egna presenter.

• Anonym (Lili)

Och nej,  han ska ju såklart inte lämna presenten "publikt".
    Inte så att han ska gå upp på scenen på skolavslutningen och överlämna present,  utan det gör han ju i klassrummet när de tar avsked av lärarna. 

• Anonym (Mini)
    Anonym (Lili) skrev 2023-06-09 00:30:34 följande:

Och nej,  han ska ju såklart inte lämna presenten "publikt".
    Inte så att han ska gå upp på scenen på skolavslutningen och överlämna present,  utan det gör han ju i klassrummet när de tar avsked av lärarna. 

Alltså det är det jag menar är lite tveksamt, att lämna inför klassen osv.
    Men nu ni har ju inte systemet med insamling då är det en annan sak och också helt ok att man ger något. 

När vi haft och har avslutningar är det så störigt när vissa föräldrar med barn plockar fram stora paket, jätteblommor separat när vi då samlat redan in via klassföräldrarna. När man ska ge kram och gå vidare vid avslutet.
    Det kan man sköta innan t ex. 
    Men blir säkert bra som ni gör eftersom ni har bättre förutsättningar för "privatpresenter" :) 
  • Anonym (Lili)
    Anonym (Mini) skrev 2023-06-09 10:25:36 följande:
    Alltså det är det jag menar är lite tveksamt, att lämna inför klassen osv.
    Men nu ni har ju inte systemet med insamling då är det en annan sak och också helt ok att man ger något. 

När vi haft och har avslutningar är det så störigt när vissa föräldrar med barn plockar fram stora paket, jätteblommor separat när vi då samlat redan in via klassföräldrarna. När man ska ge kram och gå vidare vid avslutet.
    Det kan man sköta innan t ex. 
    Men blir säkert bra som ni gör eftersom ni har bättre förutsättningar för "privatpresenter" :) 
    Ok,  det förstår jag verkligen är irriterande när föräldrar ger extra  present utöver det som samlats in.
    Mina barn går på en fristående skola, och present till lärarna ingår i medlemsavgiften.
    Men vet att många ger egna presenter utöver det.  
Svar på tråden Vad ge mentorn i avslutningspresent?