• Anonym (Gipsad)

Ni som har brutit handleden nångång

Hej,
    Jag bröt handleden och hade gips i 6 veckor. Jag tog bort gipset igår och ska nu göra övningar hemma för att handleden är jättestel. Jag kan varken böja eller rotera handleden, det gör mer ont nu än under tiden jag hade gips.

Ni som har brutit handleden nångång, hur lång tid tog det för ett att bli bättre och att kunna använda handleden som vanligt?

• Svar på tråden Ni som har brutit handleden nångång
  • Anonym (Gippe)

Jag var också väldigt stel och trodde aldrig jag skulle gå någon ordning på handleden. Jag gjorde mina övningar precis som jag skulle så helt plötsligt var ok igen. Jag tror iofs att jag inte var gipsad så långe för jag blev opererad och hade efter 2-3 veckor skena som jag fick ta av. Men kämpa på så kommer det bli bra fast det känns helt omöjligt just nu

• Anonym (Lala)

Jag bröt handleden när jag var 6 år så kommer inte riktigt ihåg hur länge jag var stel. Det jag vet är att jag fortfarande 32 år senare ibland har värk i den när jag gjort vissa rörelser för mycket. 

• Anonym (Gipsad)
    Anonym (Gippe) skrev 2023-06-09 20:28:13 följande:

Jag var också väldigt stel och trodde aldrig jag skulle gå någon ordning på handleden. Jag gjorde mina övningar precis som jag skulle så helt plötsligt var ok igen. Jag tror iofs att jag inte var gipsad så långe för jag blev opererad och hade efter 2-3 veckor skena som jag fick ta av. Men kämpa på så kommer det bli bra fast det känns helt omöjligt just nu

Tack för svar. Jag var chockad på hur stel handleden var, att det inte går att böja eller rotera handen.
  • Anonym (Sjgmnstk)
    Anonym (Gipsad) skrev 2023-06-10 08:02:44 följande:
    Tack för svar. Jag var chockad på hur stel handleden var, att det inte går att böja eller rotera handen.
    Det löser sig med sjukgymnastik. Försök röra på handleden så mycket det går. Ha tålamod... Gör dina Övningar som du ska 
  • Guldnovan
    Det går över. Min son grät första dagen och ville ha tillbaks gipset eftersom det gjorde ont att vara utan. Att röra på handleden/fingrarna i en bunke med varmt vatten eller i badet är bra. 
  • Barbabok

Efter ganska precis ett år var det omärkbart, då var min fraktur inte dislokerad eller opererad. Bara gipsad. 

Svar på tråden Ni som har brutit handleden nångång