• Anonym (bojkott)

Har ni slutat köpa Mondelez-produkter nu?

Fler och fler butiker kastar ut Marabous produkter pga att Mondelez vägrar lämna Ryssland. Mondelez äger även flertalet kaffemärken, bland annat Gevalia, Blå Mocca och Maxwell House, godismärken som Marabou, Freia, Milka, Toblerone och Basset, de äger O'boy, de äger Philadelphia och Tuc och Belvita. Om man orkar gräva är de också en del av Kraft Heinz, som äger en uppsjö av märken som finns på svenska butikshyllor, bland annat då så klart Heinz, kända för sin ketchup, och Grey Poupon kända för sin franska senap, men det verkar vara Marabou som får klä skott här, och i viss mån Gevalia.

Så har ni slutat köpa Mondelez produkter? Tänker ni sluta om ni inte gjort det?

• Svar på tråden Har ni slutat köpa Mondelez-produkter nu?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (bojkott) skrev 2023-06-09 22:48:24 följande:
    Har ni slutat köpa Mondelez-produkter nu?

Fler och fler butiker kastar ut Marabous produkter pga att Mondelez vägrar lämna Ryssland. Mondelez äger även flertalet kaffemärken, bland annat Gevalia, Blå Mocca och Maxwell House, godismärken som Marabou, Freia, Milka, Toblerone och Basset, de äger O'boy, de äger Philadelphia och Tuc och Belvita. Om man orkar gräva är de också en del av Kraft Heinz, som äger en uppsjö av märken som finns på svenska butikshyllor, bland annat då så klart Heinz, kända för sin ketchup, och Grey Poupon kända för sin franska senap, men det verkar vara Marabou som får klä skott här, och i viss mån Gevalia.

jag har inte köpt någon av deras produkter på 10år så för mig gör det inget om butikerna bojkottar dem helt
  • Anonym (bojkott)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-06-09 23:12:06 följande:
    jag har inte köpt någon av deras produkter på 10år så för mig gör det inget om butikerna bojkottar dem helt
    Intressant. Vad köper du i butikerna då?
  • Anonym (Lolly)

Sorry men jag orkar ha exakt noll koll på vilka företag som äger vad och var de finns i världen så nej jag bojkottar faktiskt ingenting.
    Skulle inte klara av att handla om jag behövde ha långa listor på vad som ägs av det du pratar om eller nestlé som också varit i hetluften.

Hade de dåliga företagen haft ett enda märke och det var lätt att se och komma ihåg hade jag kunnat tänka mig att bojkotta men jag visste faktiskt inte ens att marabou, oboy, philadelphia och gevalia ägs av samma företag och jag har saker av det hemma här och nu och kommer säkert fortsätta köpa.

• Dr Nail

Har inte ens börjat. Äter inte godis, inte choklad, inte Marabou, inte nåt annat.

Måste ha dock snabbkaffe så Gevalia offrar jag inte. Min kropp behöver den.

• Dr Nail

...minns förresten O'Boy-krisen för ett par år sedan. Folk gick bananas. Finns inte en chans på kartan att O'boy påverkas.

• Anonym (Som vanlig)

Köper som vanligt. Ska man hålla på att sluta köpa saker fort det kommer ut såna här saker så kommer vi alla till slut svälta. 

• Anonym (Svårt att ga koll)
    Anonym (Lolly) skrev 2023-06-09 23:22:16 följande:

Sorry men jag orkar ha exakt noll koll på vilka företag som äger vad och var de finns i världen så nej jag bojkottar faktiskt ingenting.
    Skulle inte klara av att handla om jag behövde ha långa listor på vad som ägs av det du pratar om eller nestlé som också varit i hetluften.

Hade de dåliga företagen haft ett enda märke och det var lätt att se och komma ihåg hade jag kunnat tänka mig att bojkotta men jag visste faktiskt inte ens att marabou, oboy, philadelphia och gevalia ägs av samma företag och jag har saker av det hemma här och nu och kommer säkert fortsätta köpa.

I slutändan blir det att man bara kan köpa saker som är producerat lokalt och då försvinner massor av frukter, kaffe och andra saker. Hur gör man om en del eller flera mediciner tillverkas i ett land och alla ska  byta märke och det blir brist på mediciner?
  • Anonym (Svårt att ga koll)
    Dr Nail skrev 2023-06-09 23:36:13 följande:

...minns förresten O'Boy-krisen för ett par år sedan. Folk gick bananas. Finns inte en chans på kartan att O'boy påverkas.

Ja jisses vilket drama.
    Det var likadant för ett par jular sedan när ansjovisen var slut. Folk sålde 1 burk för 300 och upp på Facebook!!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (bojkott) skrev 2023-06-09 23:17:39 följande:
    Intressant. Vad köper du i butikerna då?
    Hela andra saker, frukt, grönt, svenskt böd mm.
  • Anonym (bojkott)
    Dr Nail skrev 2023-06-09 23:36:13 följande:

Anonym (Svårt att ga koll) skrev 2023-06-10 00:29:30 följande:
    Ja jisses vilket drama.
    Det var likadant för ett par jular sedan när ansjovisen var slut. Folk sålde 1 burk för 300 och upp på Facebook!!

Jag minns också båda dessa händelser.Jag fattade dock aldrig varför det var sånt liv, både jag ock alla jag känner hade inte problem att hitta vare sig oboy eller ansjovis. 
  • Anonym (bojkott)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-06-10 18:38:06 följande:
    Hela andra saker, frukt, grönt, svenskt böd mm.
    Ok.
  • Anonym (Hin håle)

Nej, bryr mig föga. 

• Anonym (P)

Ja, jag försöker hålla koll och undvika att köpa produkter från Mondelez.

• Dr Nail

Nu har det gått ca. en månad, hur går det med bojkotten? Är Marabou out of business och hela deras personal arbetssökande eller hur går det?

• Anonym (---)
    Dr Nail skrev 2023-07-08 16:21:53 följande:

Nu har det gått ca. en månad, hur går det med bojkotten? Är Marabou out of business och hela deras personal arbetssökande eller hur går det?

Man hör inte så mycket om det längre, eller jag kanske inte har hängt med. I vår närmaste matbutik märks iaf inget alls. Där tuffar det på som vanligt. 
  • Anonym (Pragmatiker)
    Anonym (bojkott) skrev 2023-06-09 22:48:24 följande:

Naturligtvis inte. Så länge de finns kommer jag att köpa dem. Att sluta köpa produkter blir bara en tom gest i slutänden eftersom det inte kommer att ha någon större inverkan på företagen. Påtryckningar i sociala medier är mer effektivt isf, men då måste man vara otroligt många som visar sitt missnöje så att företaget riskerar dåligt rykte. Först då kommer förändringar.
  • Anonym (Pragmatiker)
    Dr Nail skrev 2023-07-08 16:21:53 följande:

Ja, vad säger man. Det är gott med choklad.
  • Anonym (Inna)

Ja, jag har slutat köpa dem och gått över till andra märken, bland annat Cloetta. Vill inte ge pengar till Rysslands krig. Även slutat med Oreo, Mars, Snickers och Nestlé av samma anledning.

Svar på tråden Har ni slutat köpa Mondelez-produkter nu?