• Anonym (Förvirrad)

Inget skum med pulvertvättmedel?

Är det meningen att det inte ska skumma nåt när man använder pulvertvättmedel? Flytande ser man ju i alla fall att man har haft i tvättmedel och då känns det ju renare. Även om det är doft på pulvret så känns det inte heller lika mycket som vid flytande. Ser ju att tvätten är ren när jag tvättat med pulver men känns inte lika fräscht ändå som flytande. Nån som vet hur detta funkar?

• Svar på tråden Inget skum med pulvertvättmedel?
  • Anonym (Tvätterskan)

Pulver är inte tänkt att skumma och det är inte skummet som rengör. Att det känns mindre fräscht med pulver är din upplevelse och jag håller inte med där.

• AnnaZL

Om tvättmedlet skummar har du överdoserat, följ angivelsen på förpackningen. Alla tvättmedel innehåller skumdämpande ingredienser eftersom skummet ger sämre tvättresultat.

• Anonym (Förvirrad)

Jag överdoserar inte. Följer tvättanvisningen på förpackningen. Vid flytande skummar det lite, vid pulver inget alls, det var därför jag undrade. 

• Anonym (Bibbi)

Olika ytaktiva ämnen är olika mycket skumbildande. 

• RaYzLeR

Jag har för mig att skummet t.o.m. motverkar att det blir rent. Det SKA inte skumma.

• Anonym (Förvirrad)
    RaYzLeR skrev 2023-06-10 17:35:20 följande:

Jag har för mig att skummet t.o.m. motverkar att det blir rent. Det SKA inte skumma.

Jo lite skum blir det av flytande, så är det. Lägger ner den här diskussionen nu. 
  • Yllop

Om man har hårt vatten bildas inte så mycket skum.

• RaYzLeR
    Yllop skrev 2023-06-10 18:32:15 följande:

Om man har hårt vatten bildas inte så mycket skum.

Nej, men om man har hårt vatten måste man använda mer tvättmedel.
Svar på tråden Inget skum med pulvertvättmedel?