• Anonymamänniskan

    Läkemedelsberäkning

    Jag har räknar ut svaret, men då facit inte Finns undrar jag om någon kan skriva om detta är rätt eller fel, jag känner mig lite osäker på denna då jag aldrig tidigare stött på en liknande uppgift som B. Tack på förhand! 


    Ordination: 1g, tillgängligt preparat abbocitin, pulverised infusionsvätska, lösning 1g. Uppgift: enligt fass löser du torraubstansen abbocitin 1g, till en stamlösning med styrkan 50mg/ml. Hur många ml spädningsvätska behöver du för att få den önskade styrkan? 


    Svar: 20ml 

    B, Enligt fass behöver stamlösning en spädas ytterligare. Du tillsätter hela stamlösningen i 250 ml natriumklorid 9mg/ml. Vad blir styrkan efter den slutgiltiga spädningen? Ange ditt svar i mg/ml och avrunda till en decimal.


    Svar: 3,7 

  • Svar på tråden Läkemedelsberäkning
  • Anonym (Lim)

    Går du rätt utbildning ts? Du startar nya trådar gång på gång med dina skoluppgifter. Om du inte fixar plugget, hur ska du jobba med det sen? Då finns inte heller några facit.

    Jag fattar att det är svårt men det du borde göra är att sitta med några som går samma utbildning och köra tillsammans. Det är ett mycket bättre sätt att lära sig på, att ha diskussioner med de som ska lösa samma uppgifter. inte att någon här på FL löser uppgifterna åt dig.

  • Anonym (Inte så anonym)

    Jag har tyvärr ingen att diskutera med

  • Anonym (g)
    Anonym (Inte så anonym) skrev 2023-06-11 22:49:28 följande:

    Jag har tyvärr ingen att diskutera med


    Tja du kan säkert diskutera med TS.
Svar på tråden Läkemedelsberäkning