• Anonym (Vadärfelet)

Är min mamma en narcissist?

Hej! 

Jag är en tjej som för längesen flytta hemifrån och därav hunnit reflektera en hel del över relationen med min mor. 

Hon är humörstyrd, och vill att alla andra ska anpassa sig efter hennes humör. 

Säger man någonting fel, eller säger emot henne blir hon jättearg och börjar skrika eller så springer hon iväg och gråter högljutt för att någon ska trösta henne. 

Hon pratar nästan bara om sig själv, eller om pengar, vad saker kostar osv. 

Hon har aldrig hjälpt mig när det verkligen behövts. 

Har jag (som fattig ungdom) förr någonsin önskat mig något men inte haft råd har hon köpt det till sig själv istället. 

Hon pratar ofta illa om mig till min syster och tvärtom. 

Hon pratar illa om vår far till oss, HELA TIDEN, hur många gånger man än ber henne sluta. 

Får man en present av henne när man fyllt år eller så, så vill hon helst att man ska gråta av lycka och tacka henne om och om igen, helst vill hon att man ska prata om just den presenten som HON KÖPTE i timmar efteråt. Hon tål inte heller riktigt att man blir glad över presenter som inte var från henne. 

Hon förvränger vad man säger, och hittar på saker man inte sagt till andra.

Hon trycker alltid ner mina val, om jag köpt någonting, så hittar hon alltid någonting negativt med det och berättar varför HON skulle köpt något annat istället. 

Hon blir ofta avundsjuk på mig och min syster, hennes egna barn. 

Hon är självgod, och har enligt sig själv inga brister, det är bara fel på alla andra.

Idag berättade min syster något som fick mig att skriva denna tråd.
    min lillasyster (som fortfarande bor hemma) har precis fått sitt första jobb, inom vården. Vår mor sitter då och berättar om mardrömssenarion hon varit med om när hon jobbat inom det, skrämmer upp min syster och gör äcklande ansiktsuttryck och ljud över arbetet osv. 

ÄR hon en narcissist? Eller vad kan felet vara? 

• Svar på tråden Är min mamma en narcissist?
  • Ascendere

Ja nåt stämmer ju inte i alla fall, det kan vi nog enas om. 
    Stöd din syster så mycket du kan tills hon flyttat hemifrån. 

• Anonym (Vadärfelet)
    Ascendere skrev 2023-06-13 15:19:28 följande:

Ja nåt stämmer ju inte i alla fall, det kan vi nog enas om. 
    Stöd din syster så mycket du kan tills hon flyttat hemifrån. 

Verkligen! Har funderat på VAD sååå länge nu.. 
    Försöker så gott jag kan, men min syster är tyvärr lite blåögd och anpassar sig ofta efter sin mamma vilja, humör osv och ser väl inte riktigt på hela situationen lika allvarligt som jag..
  • Anonym (.)

Ingen aning, men hon låter som en vedervärdig person. Men var finns er pappa i allt detta? Kan han inte bita ifrån?

• Anonym (Anonym)

Ja, efter det du beskriver tycker jag att din mamma verkar vara en utpräglad narcissist. Narcisisten kännetecknas av en överdriven självbild och självhävdelse samt en bristande självkännedom och empati. 

• Anonym (liknande)
    Anonym (Vadärfelet) skrev 2023-06-13 15:23:06 följande:
    Verkligen! Har funderat på VAD sååå länge nu.. 
    Försöker så gott jag kan, men min syster är tyvärr lite blåögd och anpassar sig ofta efter sin mamma vilja, humör osv och ser väl inte riktigt på hela situationen lika allvarligt som jag..
    Min mamma har mycket som stämmer in på din, och jag har också funderat på om det är narcissism (eller "dold narcissism")  eller något annat. Kanske man i alla fall kan kalla det att ha drag av narcissism? Det är väldigt jobbigt i vilket fall som blivit värre med åren. Man försöker tyvärr anpassa sig till hennes vilja för att hon inte ska bli arg eller börja storgråta.
  • Anonym (Vadärfelet)
    Anonym (liknande) skrev 2023-06-13 21:34:44 följande:
    Min mamma har mycket som stämmer in på din, och jag har också funderat på om det är narcissism (eller "dold narcissism")  eller något annat. Kanske man i alla fall kan kalla det att ha drag av narcissism? Det är väldigt jobbigt i vilket fall som blivit värre med åren. Man försöker tyvärr anpassa sig till hennes vilja för att hon inte ska bli arg eller börja storgråta.

Drag av det måste det åtminstone vara tycker jag! 

Det är skitjobbigt verkligen! Det är dock lätt hänt att man sugs in i andras känslor. När min mamma väl är glad så är hon jätterolig, och då blir man såklart glad, trots att man egentligen sitter på helspänn för man vet att ett enda ord fel från min sida kan ändra hela situationen.. 

min mamma har också blivit värre med åren..

• Anonym (liknande)
    Anonym (Vadärfelet) skrev 2023-06-14 01:06:16 följande:

Drag av det måste det åtminstone vara tycker jag! 

Det är skitjobbigt verkligen! Det är dock lätt hänt att man sugs in i andras känslor. När min mamma väl är glad så är hon jätterolig, och då blir man såklart glad, trots att man egentligen sitter på helspänn för man vet att ett enda ord fel från min sida kan ändra hela situationen.. 

min mamma har också blivit värre med åren..

Ja man sitter på helspänn. Det är en svår bit i det hela. Man liksom styrs av hennes humör. När hon är glad så är hon rolig och trevlig/charmig i sättet mot mig och andra och då vill man inte förstöra det genom att ta upp och prata hennes dåliga beteende (som hon ofta inte ens är medveten om). Det tar hon som kritik och det avskyr hon. Sen nästa morgon kan humöret vara det motsatta (särskilt om hon sovit dåligt).

Så har det varit för mig speciellt när jag var yngre, att hennes humör på morgonen avgjorde hur jag själv till stor del skulle må den dagen.
Svar på tråden Är min mamma en narcissist?