Är min mamma en narcissist?
Hej!
Jag är en tjej som för längesen flytta hemifrån och därav hunnit reflektera en hel del över relationen med min mor.
Hon är humörstyrd, och vill att alla andra ska anpassa sig efter hennes humör.
Säger man någonting fel, eller säger emot henne blir hon jättearg och börjar skrika eller så springer hon iväg och gråter högljutt för att någon ska trösta henne.
Hon pratar nästan bara om sig själv, eller om pengar, vad saker kostar osv.
Hon har aldrig hjälpt mig när det verkligen behövts.
Har jag (som fattig ungdom) förr någonsin önskat mig något men inte haft råd har hon köpt det till sig själv istället.
Hon pratar ofta illa om mig till min syster och tvärtom.
Hon pratar illa om vår far till oss, HELA TIDEN, hur många gånger man än ber henne sluta.
Får man en present av henne när man fyllt år eller så, så vill hon helst att man ska gråta av lycka och tacka henne om och om igen, helst vill hon att man ska prata om just den presenten som HON KÖPTE i timmar efteråt. Hon tål inte heller riktigt att man blir glad över presenter som inte var från henne.
Hon förvränger vad man säger, och hittar på saker man inte sagt till andra.
Hon trycker alltid ner mina val, om jag köpt någonting, så hittar hon alltid någonting negativt med det och berättar varför HON skulle köpt något annat istället.
Hon blir ofta avundsjuk på mig och min syster, hennes egna barn.
Hon är självgod, och har enligt sig själv inga brister, det är bara fel på alla andra.
Idag berättade min syster något som fick mig att skriva denna tråd.
min lillasyster (som fortfarande bor hemma) har precis fått sitt första jobb, inom vården. Vår mor sitter då och berättar om mardrömssenarion hon varit med om när hon jobbat inom det, skrämmer upp min syster och gör äcklande ansiktsuttryck och ljud över arbetet osv.
ÄR hon en narcissist? Eller vad kan felet vara?