• Anonym (Hpv och cellförändringar)

Jag har högrisk HPV och cellförändringar!!

Hej! 
    Jag gjorde ett HPV-test hemma som sedan visade positivt. Blev såklart livrädd och orolig men blev bokad till ett cellprov.
    1 månad senare fick jag svar på att jag har högriskvirus HPV och cellförändringar! 

Nu är jag så orolig så jag vet fan inte vart jag ska ta vägen. Sjukvården skev att jag ska på kontroll igen om FYRA månader för att ta prover av cellförändringarna osv. 

Har någon här varit i samma situation och kan lugna mina nerver?Skrikandes

• Svar på tråden Jag har högrisk HPV och cellförändringar!!
  • Anonym (Jessi)

Ja, jag har varit i samma situation. Fick gå på kontroller för att se om HPV och cellförändringarna var kvar/om de hade ändrats. Har för mig jag gick 1-2 år och höll koll på dem. Då de sa att de kunde läka ut av sig självt men det gjorde det aldrig, mina cellförändringar ändrades . Fick göra en konisering till slut. Läskigt men det gick bra. Det gjorde inte så ont som jag trodde det skulle göra. Sedan  var det skönt på sätt och vis att få bort dem. 

Försök ta hand om dig och tänk att de håller koll på det. Men jag förstår din oro helt. Det var jättejobbigt att gå runt och undra över det där hela tiden.

Anonym (Jessi) skrev 2023-06-13 19:58:07 följande:

Ja, jag har varit i samma situation. Fick gå på kontroller för att se om HPV och cellförändringarna var kvar/om de hade ändrats. Har för mig jag gick 1-2 år och höll koll på dem. Då de sa att de kunde läka ut av sig självt men det gjorde det aldrig, mina cellförändringar ändrades . Fick göra en konisering till slut. Läskigt men det gick bra. Det gjorde inte så ont som jag trodde det skulle göra. Sedan  var det skönt på sätt och vis att få bort dem. 

Försök ta hand om dig och tänk att de håller koll på det. Men jag förstår din oro helt. Det var jättejobbigt att gå runt och undra över det där hela tiden.

Tack snälla för ditt svarHjärta 1-2 år känns som sååå lång tid. Kommer ju vara orolig hela tiden som hypokondriker jag är. Känna att något är fel och inte kunna göra något. Vet du om du hade högriskvirus hpv eller bara hpv? 

Någon mer??

• Anonym (Jessi)
    Anonym (Hpv och cellförändringar) skrev 2023-06-13 20:21:43 följande:
    Tack snälla för ditt svarHjärta 1-2 år känns som sååå lång tid. Kommer ju vara orolig hela tiden som hypokondriker jag är. Känna att något är fel och inte kunna göra något. Vet du om du hade högriskvirus hpv eller bara hpv? 

Jo, det var jobbigt. Som du säger man går ju runt och oroar sig hela tiden då. Tycker inte du är en hypokondriker för det. Det är ju läskigt. Ja, jag hade också högrisk HPV. Mina cellförändringar blev måttliga så då tog man bort dem direkt. Det var väl det man gick och väntade på först när de var lätta, för att se om de försvann av sig självt. Men mina gjorde ju inte det. 

Hoppas det och HPV försvinner snart för dig. Håller tummarna. 

• Anonym (A)

Jag hade cellförändringar för 25 år sen, HPV och grader nämndes ej och jag fick göra en konisering direkt för att sen gå på kontroller efteråt.
    Om de inte ser på det mera akut än att du ska på återbesök om 4 mån så tolkar jag det som positivt.

• Anonym (Har haft)

Jag har haft. Jag hade högrisk-HPV av annan art än de vanliga 16 och 18 och förändringar grad II. Först gjordes en biopsi som bekräftade svaren. Sen gjordes en konisering där man tog bort ganska mycket då jag ändå var klar med barnafödande. Det bekräftades att allt var borttaget. Jag fick sen gå på två täta kontroller under ett år, som båda var negativa. Nu är jag åter i "vanliga" provkön och ska provtas med samma intervall som alla andra.

• Anonym (J)

Var inte allt för orolig. Jag hade högrisk hpv i 16 år innan jag utvecklade livmoderhalscance. Det var innan de började ta test på viruset. När de väl gjorde det hade jag hpv 16 och som sagt utvecklad cancer. Så 4 månader i ingen tid alls i detta samanhang och de har ju koll på det.

• Anonym (lätta cellförändringar)

Jag hade lätta cellförändringar pga högrisk HPV. Gick på tätare kontroller och fick reda på förra året att de läkt ut av sig självt! fyra år efter upptäckt! Är tillbaka i vanliga screeningintervallet nu :)

Anonym (lätta cellförändringar) skrev 2023-06-18 20:52:24 följande:

Jag hade lätta cellförändringar pga högrisk HPV. Gick på tätare kontroller och fick reda på förra året att de läkt ut av sig självt! fyra år efter upptäckt! Är tillbaka i vanliga screeningintervallet nu :)

Vad skönt men fyra år?? Vilka jobbiga besked att få varje gång att man fortfarande har cellförändringar. Blev så ledsen först när jag fick svar om att jag först har HPV och sen nästa gång cellförändringar. 

Tack för svarHjärta
  • Anonym (lätta cellförändringar)

Jag fick reda på cellförändringar och HPV i samma veva och det är klart att det inte var så roligt att få reda på men varje kontroll där förändringarna inte var värre var ju bra besked så att säga :)

• Sandris79

Förlåt jag skriver i din tråd. Fick samma diagnos som dig och har idag gjort biopsi. Kolposkopi som det visst heter. Hur gör man för att starta en ny tråd? Är ny här och det går säkert bra för dig 😃

Sandris79 skrev 2023-06-20 20:35:54 följande:

Förlåt jag skriver i din tråd. Fick samma diagnos som dig och har idag gjort biopsi. Kolposkopi som det visst heter. Hur gör man för att starta en ny tråd? Är ny här och det går säkert bra för dig 😃

Hej! Hoppas det går bra för dig Hjärta
    Är du på en telefon eller dator?

Längst upp till höger finns det en liten ruta med tre liggande sträck. Klicka där och då får du upp en meny till vänster. 
    Under Mina länkar hittar du skapa ny tråd

• Sandris79

Tack! 

Hoppas allt går bra för dig, är nervös o vill bara ha det där beskedet på vad som händer och vad som ska göras ☺️

Håller tummarna för oss✊🏻

Svar på tråden Jag har högrisk HPV och cellförändringar!!