• Anonym (Kränkt)

    Samma namn som hans ex, varför?

    Jag har redan ställt sambon mot väggen, men kommer aldrig få vettig förklaring till varför han funderar på att namnge vårt kommande barn efter hans ex. 

    Jag kan säga så här, han har själv sagt att han är väldigt trött på alla ?vanliga Svensson? namn och vill hitta något unikt. Blir det en pojke så kommer han heta Liev och båda var överens. men helt plötsligt så säger han att om det blir flicka då blir det Frida (Som hans ex). 

    Jag har aldrig brytt mig om hans tidigare ex, men röda flaggan viftas framför mitt ansikte då han har bilder kvar på henne på datorn, pratat ofta om henne i olika sammanhang och nu namnet? 


    Jag är väldigt ledsen, hur ska vi gå vidare? 
    Är det något han döljer? 

  • Svar på tråden Samma namn som hans ex, varför?
  • Anonym (B)

    Hade varit mer kränkt och bekymrad över att en vuxen människa tycker det verkar vara en god idé att döpa sitt stackars barn till Liev

  • Anonym (Japp)
    Anonym (B) skrev 2023-06-14 11:18:05 följande:

    Hade varit mer kränkt och bekymrad över att en vuxen människa tycker det verkar vara en god idé att döpa sitt stackars barn till Liev


    Samma här. Får hoppas på en flicka för trots att exet heter så är det ändå ett mycket finare namn.

    Däremot ts, tror jag han tänker på henne mer än han "borde". Kanske var hon the one that got away?
  • Anonym (veto)

    enkelt, det är helt orimligt att en förälder väljer namn mot den andres vilja.
    Man kan naturligtvis göra på lite olika sätt men för mig hade det varit otänkbart att acceptera ett namn som jag inte vill ge mitt barn.

    Hade inte heller tvingat igenom ett namn som min partner var emot.

    Man gör en lista på en massa namn och sen kryssar båda ja på dem som känns bra. Utifrån de namn som båda sagt ja till diskuterar man sedan vilket man helst vill välja.

  • Anonym (sirpa)

    Exets namn är ett stort fett Nej.

    Förmodligen har hon en plats i hans hjärta, annars skulle ju inte namnet komma på tal. Nej, lite mer fantasi får han ha. Annars är det du som bestämmer namn. 

  • Anonym (sven)
    Anonym (Kränkt) skrev 2023-06-14 10:24:36 följande:
    Samma namn som hans ex, varför?

    Jag har redan ställt sambon mot väggen, men kommer aldrig få vettig förklaring till varför han funderar på att namnge vårt kommande barn efter hans ex. 

    Jag kan säga så här, han har själv sagt att han är väldigt trött på alla ?vanliga Svensson? namn och vill hitta något unikt. Blir det en pojke så kommer han heta Liev och båda var överens. men helt plötsligt så säger han att om det blir flicka då blir det Frida (Som hans ex). 

    Jag har aldrig brytt mig om hans tidigare ex, men röda flaggan viftas framför mitt ansikte då han har bilder kvar på henne på datorn, pratat ofta om henne i olika sammanhang och nu namnet? 


    Jag är väldigt ledsen, hur ska vi gå vidare? 
    Är det något han döljer? 


    Ja, det låter konstigt, och jag skulle inte gått med på det. Du kan väl kontra och föreslå, eller bestämma, att pojknamn istället ska vara nåt av dina gamla ex. Så får du syna honom hur pass öppen han är för det förslaget i så fall. 

    Blir ju skumt också att vilja ha ett jätteovanligt pojknamn, och sen det mest trista och svenssonaktiga flicknamn som finns. Om ni får en pojke nu, som får heta Liev, och sen en flicka som ska heta Frida - låter ju inte som syskon alls. 
  • Mimosa86

    Kompromissa, välj Ida istället för Frida :)

    nej, välj ett gemensamt namn till barnet som bod vill haha och sen får du ha en separat diskussion med honom ang hans ev känslor mot exet.

  • Anonym (bestäm tillsammans!)

    Men man bestämmer ju namn tillsammans en bestämmer ju inte själv och absolut inte emot den andres vilja. varför ska han bestämma? varför låter du honom bestämma namn själv till ert namn och mot din vilja? säg att du vill att ni bestämma tillsammans. har du några förslag? 

  • Anonym (bestäm tillsammans!)
    Anonym (bestäm tillsammans!) skrev 2023-06-14 14:40:51 följande:

    Men man bestämmer ju namn tillsammans en bestämmer ju inte själv och absolut inte emot den andres vilja. varför ska han bestämma? varför låter du honom bestämma namn själv till ert namn och mot din vilja? säg att du vill att ni bestämma tillsammans. har du några förslag? 


    Bestämma namn själv till ert barn skulle det förstås stå i nästsista raden.
    Sen förstår jag inte vad han menar när han säger att han inte vill ha ett vanligt Svensson namn. Ja Liev är ju ovanligt men Frida är ju ett vanligt namn. 
    Konstigt!
Svar på tråden Samma namn som hans ex, varför?