• olleapelsin

Har jag rätt att klaga på grannen? Spelar sent på nätterna

Hej!

Bor i en lägenhet i södra Sverige med min sambo. Sedan en tid tillbaka har vi fått en granne som är i tonåren. Hans rum ligger vägg i vägg med vårat sovrum. Han sitter och spelar och pratar från ca 22 till kl 3-4 på morgonen i princip varje natt. Han lever inte om jättemycket och pratar för det mesta ganska lågmält, problemet är att det är ganska lyhört och det hörs tydligt in till oss.

Har jag rätt att klaga? Han har ju rätt att sitta och spela och prata med sina kompisar på kvällarna. Jag blir ganska lätt störd och har vissa nätter svårt att somna. Ibland känns det som att någon sitter inne i våran lägenhet och pratar. Han bor med sina föräldrar, inte ensam.

Vart går gränsen för hur mycket man får låta på nätterna? Jag är konflikträdd och det känns väldigt jobbigt att ta det med hans föräldrar, vill ha en god relation med mina grannar.

• Svar på tråden Har jag rätt att klaga på grannen? Spelar sent på nätterna
  • Anonym (Retur)

Där jag bor får man inte väsnas efter kl 22. Jag hade en granne som började spela varenda kväll efter kl 22. Basen gick rakt ner genom väggen där jag hade sängen, trodde jag skulle bli galen. Till slut så kontaktade jag hyresvärden. Fick svar från hon som hade hand om hyrorna att de pratat med hon som bor där och det kan inte stämma att de spelat så. Ännu senare fick jag svar från en av cheferna och det stämde att de spelat så. Hon som bodde där bad om ursäkt och det skulle sluta. Hon hade en man på besök ofta som inte bodde där, så det var väl han som spelat. Hon som hade hand om hyrorna kände nog hon som bor där och var säker på att det inte stämde när jag sa att de spelade så.

• Mumoffour

Som hyresvärd har alla sina skyldigheter att se till att få sina grannar att trivas. Det finns en gräns för hur mycket man  får väsnas. Acceptera inte vad som helst. Gå och knacka på ofta hjälper det. Fungerar inte första försöket så får du knacka på och tala om att du kommer att anmäla händelsen till securtias. De har som skyldighet att skicka en rapport till hyresvärden.

Svar på tråden Har jag rätt att klaga på grannen? Spelar sent på nätterna