• EnTove

Barnfritt bröllop - sura miner

Hej!

Skulle behöva få vräka ur mig lite och kanske få lite stöd och tips. 

Jag och min sambo gifter oss nästa vår. Vi har längtat länge efter detta och nu är tiden snart inne. Idag pratade jag med min mamma och nämnde att det kommer att bli ett barnfritt bröllop. Som jag misstänkte togs detta inte emot på ett bra sätt. Förklarar lite bakgrund: 

Jag kommer från en extremt barnkär släkt och har alltid känt mig lite som svarta fåret som inte själv är likadan. Jag ogillar inte barn på något sätt, har själv två, men jag skulle inte betrakta mig som barnkär. Jag har erfarenheter av att min släkt på min mors sida har svårt att fokusera på annat om barn är närvarande. De flesta är av typen som i princip tycker att det är lite gulligt om ett barn skulle skrika under vigseln. Jag känner inte på samma sätt. 

Anledningen till att vi vill ha barnfritt är dels arr om vi bjuder in barn så blir det snabbt många då det blir svårt att göra en prioritering där, och detta blir dyrt. Så ekonomin spelar definitivt in. 

Ett annat skäl är att våta egna barn inte kommer att vara med annat än under vigseln. De tycker att det ska bli spännande att se hur det går till i kyrkan, men skulle inte ha roligt på en lång sittning med tal och liknande, vilket det kommer att bli.  Jag har själv minnen från bröllop när jag var barn och hur otroligt tråkigt jag tyckte att det var och tjatade på min mamma om att åka hem. Kan inte ha varit kul varken för henne eller brudparen att lyssna på. De barn vi har i släkten tillhör med största sannolikhet den gruppen som skulle tycka att det var tråkigt och inte kunna hejda sig från att gnälla om det. Det känns också jättekonstigt att ha med andras barn när våra inte kommer. Våra barn är väldigt mammiga och kommer med stor säkerhet vara på mig hela kvällen om de skulle vara med. Det är ok alla andra dagar på året, men på vårt bröllop vill vi kunna fira med varandra och våra vänner. 

En annan sak är att det kommer att serveras alkohol och jag anser helt enkelt inte att det är en typ av fest som barn hör hemma på. 

Så vi har, utifrån dessa skäl, valt att ha det barnfritt. Barn är självklart välkomna till kyrkan, men inte till festen sedan. 

Anledningen till att jag skriver detta inlägg är som sagt att jag direkt fick sura miner för detta och jag är rädd att mer sånt är på kommande när resten av min mors släkt får höra detta. Jag blir väldigt ledsen av detta. Till saken hör att många kommer att ha en bra bit att resa för bröllopet och jag förstår förstås att det kan göra saken svårare, vilket min mamma trycker hårt på. Kan dock tillägga att de familjer som har barn är alla såna som i vanliga fall har lätt att få barnvakt och barnen är vana vid att vara hos dessa barnvakter. Det har alltså gått att lösa för dem många gånger förut. Tydligen anser min mamma, och andra med henne, att det inte är samma sak nu. Jag poängterade för henne att jag har förståelse för att någon kan komma att behöva tacka nej, och att det i så fall är ett val denne gör som vi naturligtvis accepterar. Hon hävdar att det inte alls är ett val utan att vi i princip tvingar folk att tacka nej. Hon anser inte att man kan kräva att någon reser långt utan sitt barn.  Jag anser inte heller att man kan KRÄVA det, men att man kan bjuda in och att det står dem fritt att tacka ja eller nej. Givetvis blir jag ledsen om t ex min bror väljer att inte komma pga detta, men jag anser att det i så fall är hans val. 

Har funderat mycket på om vi borde ändra oss och tillåta vissa barn, men det känns inte alls rätt. Men visst blir jag ledsen om de närmaste inte kommer. 

Vad tänker ni om detta? Hur kan jag förklara så folk förstår? Är jag orimlig på nått sätt? 
    Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Barnfritt bröllop - sura miner
  • Tow2Mater

Tycker du är mycket rimlig och anger goda skäl. Din dag ska vara fokus, inte andras barn. 

Är din bror ensamstående? Men med så god framförhållning borde ju alla som vill, även han, hinna boka barnvakt.

• Anonym (Elin79)

Fullt rimligt, jag håller helt med ovanstående.
    Det är ni som ska gifta er, det är er stora dag och er fest. 
    Att bli inbjuden är en ära. Då får man välja på att acceptera inbjudan och följa det som står i den.
    Eller avstå. Helt enkelt för att man väljer att göra så. Det står var och en fritt och den som tackar nej har ingen rätt att gnälla över det.

• Anonym

Tråkigt med din mammas reaktion.
    Det finns kanske fler som reagerar som hon. Men det finns säkert de som tycker det ska bli kul att få gå på fest utan barn. Hur ofta får man göra det som förälder? Jag skulle tycka det var kul att få bli bjuden. Äntligen en vuxenfest. Det blir lätt barnkalas över hela tillställningen när det finns många barn. Därför att, precis som det bör vara, så sätts barnen i första rummet. 
    Jag gissar att din mamma ofta vill vara inne och styra och ställa i ditt liv. Kanske blir detta ett bra tillfälle för dig att hävda din vilja och det finns god chans att du på sikt går stärkt ur detta om du inte ännu en gång viker dig.

• Nets

Ni har och gör fullständigt rätt, Ni sätter och bestämma hur Ert Eget bröllop skall vara. Om det nu blir så att barnen får komma skall de placeras mellan sin mamma och pappa samt bli informerade om att de ej får lämna sina platser vid bordet förrän alla reser sig. Detta skall stå i inbjudan där det cckså i svaret till Er skall stå antal vuxna och barn som kommer.
    Placeringskort som ej får flyttas utsättes vi platsen.
    Ni kan välja att gifta Er i utlandet ( ex. Köpenhamn)  där bara Din mamma och pappa + hans dito inbjudes.
    Lycka till ochstå på Er när ni har tagit Ert slutgiltiga beslut,

• Anonym (Alicia)

Fullt rimligt, och om vi hade haft fler gäster med småbarn när jag och min man gifte oss hade vi också haft barnfritt. Grejen med att bjuda in till bröllop är ju just att det är en inbjudan. Det är ju inget krav eller tvång. Kan nån inte komma för att de inte vill/kan lämna barnen är det ju okej och nåt man får räkna med. 

• Anonym (Eh)

Brukar barn ens vara med på festen på bröllop (annat än om det är av typen jag skulle vilja ha om jag gifte mig, gående knytis i trädgården med bara nära släkt och vänner)? De bröllop jag varit på var då inga barn under sittningen, för milda tid så tråkigt de skulle haft det. Kul att som 6-åring lyssna på något tal från en gammal kompis till mamma eller nån farbror liksom? Huga.

• Anonym (H)

Självklart är det ni som sätter reglerna på ert bröllop, Tycker man det är för jävligt att ens barn inte får följa med och inte kan tänka sej att gå utan dom tackar man artigt nej till inbjudan. Bara så. Inget mer och håller tyst. 

Jag förstår inte varför man som inbjuden gäst tror att man har rätten att kräva något. Gillar man inte det upplägget som värdparet presenterar stannar man hemma.

Stå på er. Gör det ni vill. Och till alla högljudda som protesterar. Be dom artigt vara hemma och ge dom fingret i smyg. 

• Anonym (Svar på tal)

Du resonerar klokt och du gav din mamma ett bra svar. När det kommer mer tjat från henne så säg att du redan har förklarat hur ni tänker kring detta och att ni (du och din mamma) inte kommer att fortsätta diskutera kring det. Vägra svara något alls, varken ja, nej eller fler ord än så. Inga svar, bara en vägg: det där är färdigdiskuterat.

• Anonym (Hu)

Bröllop brukar sällan vara kul för barn och det kostar pengar för er. Alkohol kommer drickas och det är inte heller lämpligt.

detta är er dag, inte ett barnkalas.
    aöla kommer ha så mycket roligare utan sina barn.

d

• Anonym (K)

Ditt bröllop , du bestämmer. De som inte vill resa långt utan barn får tacka nej eller ta med barn samt barnvakt och boka dem ett hotelrum.

Svar på tråden Barnfritt bröllop - sura miner