• Anonym (Ester)

Privatlektion i simning 1,5 år

Hittat en simskola som erbjuder privatlektioner i simning oavsett ålder och undrar om det är rimligt att sätta min 1,5 åring på det. Hen har vana av babysim och liknande redan. 

När lärde era barn sig att simma? 

• Svar på tråden Privatlektion i simning 1,5 år
  • Anonym (tidigt men)

Våra barn är vattendjur. De har alltid älskat att bada, leka i vatten och simma. Särskilt roligt förstås för det får man göra hemma hos farmor och farfar för de har pool.

MEN.

De lärde sig inte simma på riktigt förrän de fått ihop motoriken, två av dem vid 5-6 och en av dem först vid 9. 9-åringen har alltid varit lite sen motoriskt/med kordinationen. Jag har läst förr att barn under 4-5 inte kan lära sig simma, de är helt enkelt inte motoriskt redo, men det är ändå bra att börja med småbarnssim för de får vattenvana.

• Anonym (Ester)
    Anonym (tidigt men) skrev 2023-06-14 20:41:19 följande:

Våra barn är vattendjur. De har alltid älskat att bada, leka i vatten och simma. Särskilt roligt förstås för det får man göra hemma hos farmor och farfar för de har pool.

MEN.

De lärde sig inte simma på riktigt förrän de fått ihop motoriken, två av dem vid 5-6 och en av dem först vid 9. 9-åringen har alltid varit lite sen motoriskt/med kordinationen. Jag har läst förr att barn under 4-5 inte kan lära sig simma, de är helt enkelt inte motoriskt redo, men det är ändå bra att börja med småbarnssim för de får vattenvana.

Jag simmade på riktigt innan 3 år. Tränar man inte motoriken så lär man sig ju inte heller 
  • Citronella

Ett så litet barn är flera år för liten. Fortsätt lek i vattnet det är bra med vattenvana men vänta med simningen. 

• Anonym (Ester)
    Citronella skrev 2023-06-14 20:50:55 följande:

Ett så litet barn är flera år för liten. Fortsätt lek i vattnet det är bra med vattenvana men vänta med simningen. 

Ska jag vänta till 2,5 då istället? 
  • Citronella
    Anonym (Ester) skrev 2023-06-14 20:55:48 följande:
    Ska jag vänta till 2,5 då istället? 
    Vänta tills barnet är 5-6 år. Det finns mini- simskolor som liknar babysim för 1-2 åringar tanken är att barnet ska få vattenvana och känna sig trygg i vattnet (de lär sig alltså inte simma) Föräldrarna är såklart med hela tiden. 

https://www.medley.se/blogg/vilken-simskola-passar-mitt-barn
  • Anonym (Ester)
    Citronella skrev 2023-06-14 21:03:45 följande:
    Vänta tills barnet är 5-6 år. Det finns mini- simskolor som liknar babysim för 1-2 åringar tanken är att barnet ska få vattenvana och känna sig trygg i vattnet (de lär sig alltså inte simma) Föräldrarna är såklart med hela tiden. 

https://www.medley.se/blogg/vilken-simskola-passar-mitt-barn
    Varför ska jag vänta så länge? jag kunde simma innan jag va tre.
  • Spucks

Vad är det för mening med privatlektioner åt ett litet barn? Om det fanns babysim där ni bor finns det ju säkert minisim också, vilket är mycket lämpligare för små barn, eftersom de lär sig genom lek och det är mycket kulare med andra barn.

• Citronella
    Anonym (Ester) skrev 2023-06-14 21:19:43 följande:
    Ett mindre barn är inte redo, de har inte den koordinationen. En 18 månaders bebis har just lärt sig gå att tro att han/hon ska kunna lära sig simma är helt världsfrånvänt. 
  • Spucks
    Citronella skrev 2023-06-14 21:32:35 följande:
    Ett mindre barn är inte redo, de har inte den koordinationen. En 18 månaders bebis har just lärt sig gå att tro att han/hon ska kunna lära sig simma är helt världsfrånvänt. 
    Nej, det är det inte. Ett barn under 2 år an visst lära sig simma. Inte någon teknik, men att hålla sig över vattenutan och tar sig fram. Eller ta sig fram under vattnet men klarar av att hämta andan regelbundet.
    Däremot finns det ingen mening med privatlektioner.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (Ester) skrev 2023-06-14 21:19:43 följande:
    Varför ska du inte vänta?
Svar på tråden Privatlektion i simning 1,5 år