• Anonym (TS)

Midsommarpicknick - tips? Hjälp

Vi ska ha en midsommarpicknick i en park. Har ni några tips vad man kan ha med sig? 
    Tänkte tunnbrödssnittar, grissini, melon & fetaostssallad, gubbröra, jordgubbar. Vad kan man ha med sig mer? 

Hjälp, ni brukar ha så bra idéer ☺️

• Svar på tråden Midsommarpicknick - tips? Hjälp
  • Anonym (Sillis)

Vuxna eller barn?

kycklingklubbor eller annan kall kyckling
    plättar med socker
    kalla köttbullar
    pizzabullar
    piroger
    vindruvor
    ostkuber

• Anonym (TS)
    Anonym (Sillis) skrev 2023-06-15 14:19:44 följande:

Vuxna eller barn?

kycklingklubbor eller annan kall kyckling
    plättar med socker
    kalla köttbullar
    pizzabullar
    piroger
    vindruvor
    ostkuber

Tack för svar! 

Vi är bara vuxna :) 
    Funderade lite på grillade kycklingspett, håller de sig ok i en kylbox tror du?
    ÄLSKAR idén med pizzabullar, tack!! 

Jättebra tips. Ostkuber skriver jag också upp.
    Vi ska ha jordgubbar så tror vindruvor blir överflödiga kanske? Hm. Eller så är det ett gott komplement och gott till osten?

• Anonym (Potatissallad)

Den här potatissalladen har jag ofta med mig och det brukar vara väldigt uppskattat. Jag struntar i majonäsen och ersätter med mer turkisk yoghurt det blir så stabbigt annars. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Potatissallad) skrev 2023-06-15 14:40:58 följande:
    Den här potatissalladen har jag ofta med mig och det brukar vara väldigt uppskattat. Jag struntar i majonäsen och ersätter med mer turkisk yoghurt det blir så stabbigt annars. 

Såg jättegott ut, älskar persisk mat. Turkisk yoghurt lät bra, gillar nämligen inte majonnäs. 

Ser att ditt nick är potatissallad, det kan man ju kanske ha med också? Fransk kanske. 

Någon som har ett bra recept på fransk potatissallad?

• Anonym (TS)
    Anonym (Potatissallad) skrev 2023-06-15 14:40:58 följande:
    //

Oj såg inte det var potatis i den när jg skrev mitt förra svar! Haha läste lite snabbt. Men då kan man ju ha den istället för vanlig potatissallad. 
  • Anonym (Sillis)

Kycklingen bör hålla sig, lägg den närmast kylklamparna och sedan har ni ju massa annan mat ovanpå så det blir ju isolerat.

Och vad gott med picknick, ska försöka ordna det snart jag med!

• Anonym (TS)
    Anonym (Sillis) skrev 2023-06-15 15:12:20 följande:

Kycklingen bör hålla sig, lägg den närmast kylklamparna och sedan har ni ju massa annan mat ovanpå så det blir ju isolerat.

Och vad gott med picknick, ska försöka ordna det snart jag med!

Ja det har du rätt i :)

Ja det ska bli himla mysigt, ett stillsamt och lugnt firande. Hoppas du får en härlig midsommar! Ska du fira den? 
  • Anonym (Oink)

Skinka, legymsallad, gratäng.

Kårv och stuvade makaroner Solig

• Anonym (TS)
    Anonym (Oink) skrev 2023-06-15 15:20:29 följande:

Skinka, legymsallad, gratäng.

Kårv och stuvade makaroner Solig

Nja det är inget för oss 😊
  • Goneril

Många bra förslag, här kommer fler:  Färskpotatissallad och lax, både kallrökt och varmrökt, kalla charkuterier lite snyggt upplagda på en bricka, goda tomater. En bra kylbag fixar det mesta, dryck är bubbel och Riesling, alkoholfritt också förstås.                                                                                                                                                           Vi brukar bjuda tre-rätters, inleder med bubbel och oliver, sedan gazpacho med ett gott bröd, därefter laxen med salladen och charkuterierna, och nu kan man vara lite "fransk" och bjuda dessertost med kex och marmelad, compté till exempel, innan jordgubbarna serveras tillsammans med melon. Kaffe och likör, liten kaka till. Detta är våra picknickar med kompisar, brukar uppskattas.

• Goneril

Många bra förslag, här kommer fler:  Färskpotatissallad och lax, både kallrökt och varmrökt, kalla charkuterier lite snyggt upplagda på en bricka, goda tomater. En bra kylbag fixar det mesta, dryck är bubbel och Riesling, alkoholfritt också förstås.                                                                                                                                                           Vi brukar bjuda tre-rätters, inleder med bubbel och oliver, sedan gazpacho med ett gott bröd, därefter laxen med salladen och charkuterierna, och nu kan man vara lite "fransk" och bjuda dessertost med kex och marmelad, compté till exempel, innan jordgubbarna serveras tillsammans med melon. Kaffe och likör, liten kaka till. Detta är våra picknickar med kompisar, brukar uppskattas.

• kusbölehelvete
    Tänkte tipsa om fransk potatissallad men det var ju redan föreslagit 

Tabbouleh
    Kallskuret från delikatessdisken
    Tomatsallad
    tzatsiki
    Köttbullar av lammfärs där du blandat ner mosad feta, vitlök, salt och peppar i färsen(gott att äta kalla)
  • Anonym (TS)
    kusbölehelvete skrev 2023-06-15 17:01:00 följande:
    Tänkte tipsa om fransk potatissallad men det var ju redan föreslagit 

Tabbouleh
    Kallskuret från delikatessdisken
    Tomatsallad
    tzatsiki
    Köttbullar av lammfärs där du blandat ner mosad feta, vitlök, salt och peppar i färsen(gott att äta kalla)
    Tack!!! Tzatziki står på listan. Tabbouleh har jag skrivit upp nu. Kallskuret är en bra idé, ska bolla det med min man. Mmmm tomatsallad också, känns som att jag måste välja mellan det och melon & fetaostsallad dock för annars kommer nog inte allt gå åt. Tänkte du tomatsallad med typ röd lök, vitvinsvinäger och olivolja då? 
  • kusbölehelvete
    Anonym (TS) skrev 2023-06-15 17:23:07 följande:
    Tack!!! Tzatziki står på listan. Tabbouleh har jag skrivit upp nu. Kallskuret är en bra idé, ska bolla det med min man. Mmmm tomatsallad också, känns som att jag måste välja mellan det och melon & fetaostsallad dock för annars kommer nog inte allt gå åt. Tänkte du tomatsallad med typ röd lök, vitvinsvinäger och olivolja då? 
    Brukar göra tomatsallad med gul lök och en senapsvinägrett, ibland lägger jag ner tärnad fetaost
Svar på tråden Midsommarpicknick - tips? Hjälp