• JozephineEriksson

... Min hund kliar sig, och kliar sig. ... ??

Jag vet inte vad det kan vara. Skabb?
    Min katt har haft öronskabb och han kanske har fått det tillbaka nu.
    Kan det gå över till hunden, och i sånnafall på HELA kroppen?? Hon gnager och kliar.. Men ine hela dagarna. Men betydligt mer nu än förr.
    Hjälp mej ni som har hund , eller vet nåt.

• Svar på tråden ... Min hund kliar sig, och kliar sig. ... ??
  • Eliin

jag tycker det låter lite som allergi.. Vår hund gnager sig på sina tassar och kliar sig mycket på hela kroppen om han ätit foder han inte tål. Tycker du ska ta hunden till veterinären för att utesluta ev. skabb och ev. göra en allergiutredning

• frulan

Det kan bero på en massa saker...

* stress
    * allergi
    * ohyra

m.m.

En sväng till vetten är nog på sin plats

• Laverna

Tycker också du ska ringa veterinären och höra vad h*n säger. Men jag vill också säga att det kan vara så enkelt att hunden har torr hud. Vår hund brukar klia sig mer på våren, då han blir torr (precis som husse och matte). Vi brukar behandla honom med en olja som kammas in i pälsen och får verka över natten, och dagen efter badar vi honom med ett speciellt schampo.

• Bemma

Visst kan skabben smitta från katten till hunden!!

Har han inte gjort så förut så är det nog något sådant...kan oxå vara loppor..det är vanligt att hundar får det! Du kan ju testa med loppmedel som är samma som sånt där fästingmedel där man droppar några droppar i nacken på hunden. Finns att köpa receptfritt på apotektet.
    Är du orolig kan du alltid ringa o rådfråga veterinären vad de tycker. Misstänker man allergi får man ändå utesluta skabb o loppor med medlen för dem innan man påbörjar en utredningen efter som det är en liten process o inte direkt biligt!

• Eliin

Vi testade att avlusa vår hund först, men i och med att han har allergi( som vi inte visste då) så blev hans hud jätteirriterad och illröd.. Hunden din kan ju ha känslig hud nu när det är mycket vägsalt och sånt...

• skruttis11

tycker de låter som allergi!!

våran schäfertik hade allergi å hon klia av sig hår över allt å hån åt praktiskt taget upp sina tassar så de blidde köttiga stycken =/

vi valde dock att avliva henne hon blidde 2 år=/

men jag tycker att du ska åka te vetrinären å reda ut va de kan vara i stället för att jag å flera ska skrämma upp dig som igentligen kan vara en bagatell sak !

hoppas att de bara är "skabb" kramen

va e det för ras föresten

• JozephineEriksson

Det är en gråhund. Kanske det är vårpäls som kliar????

• JozephineEriksson

nej det är ju det hon inte gör. inte som för en månad sen alls.. bara så där normalt.

• Akinna

tycker du ska gå till vetten kan finnas många orsaker lycka till

• jeli79

Hej! Vi bor ju i Ljusdal båda 2... så läs denna www.familjeliv.se/Forum-5-82/m8154011.html

ena min hund kliar oxå sig hela tiden.... snart kliar han i hjäl sog alltså... han kliar så att det blöder... har varit till vet flera ggr... i hudik trodde de att det var rävskabb... får svar i morgon.. här i ljusdal trodde de allergi...

• Eliin

så här anser jag:

Helt klart ok att fråga här inne på familjeliv, men det är helt omöjligt att ställa en diagnos vad det är med hunden utan att se i verkligheten... Vid minsta lilla oklarhet- ring veterinären!!

Jag själv får snart en egen telefontid hos vet.

Men jag anser som så att hellre fråga en gång för mycket än för lite och frågar man inget så får man inget svar!!

• DoGs

tycker att du ska gå och kolla upp det hos vetten
    håller med eliin bra skivet

lycka till

• Lehen

Vår lilla valp hade mjällkvalster & hon kliade sig frenetiskt överallt. Vi köpte schampo på odalbutiken & badade henne & nu är det borta.

• Alli73

Min ena hund hade också en "mystisk" klåda. Det visade sig vara rävskabb, fick medel utskrivet på recept av vet. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette. Funkar som frontline att man droppar i nacken. Mitt råd är att prova skabbmedel innan du börjar mixtra och ändra kost mm. För är det skabb så märker du förbättring snabbt. Om man börjar i andra änden så visar det resultat mycket långsammare och en ev skabb förvärras.
    Det värsta är att det smyger räv runt knuten nu igen, hoppas den inte har skabb...

Svar på tråden ... Min hund kliar sig, och kliar sig. ... ??