• Anonym (Nooo)

Plåt böjdes av värme?

Någon som vet vad jag gjort för fel om en helt ny plåt blev böjd i ugnen? Den hoppade till och med ur skåran på ena sidan. Kanske på grund av värme?

Ugnen är också rätt ny. Tyvärr verkar alla vitvaror i köket vara av den lägsta kvalitén möjliga. Kanske det har något med det att göra...
    Hade jag kunnat göra något annorlunda?

Förstår inte hur det kan ske....

• Svar på tråden Plåt böjdes av värme?
  • Anonym (U)

Metaller vidgas i värme och kan därför böja sig. Det är ngt man måste ta hänsyn till när man använder det i olika typer av ko struktio er. Men att en ugnsplåt böjer sig så mycket att den hoppar ur skåran låter som dålig kvalitet. 

• BuoBä

Det händer ibland och beror mycket riktigt på värmen. De brukar gå tillbaka när de svalnar. Eller nästa gång man värmer upp dem.

• Anonym (Nooo)
    BuoBä skrev 2023-06-16 16:08:26 följande:

Det händer ibland och beror mycket riktigt på värmen. De brukar gå tillbaka när de svalnar. Eller nästa gång man värmer upp dem.

Okej...
    Hoppas det!
  • Aniiee

Plåtar slår sig ibland. Det beror på spänningar i metallen. De kan gå tillbaka och sen inte slå sig igen på 15 år. Eller så gör de inte det och de är bara att kasta. Nya plåtar har en tendens att slå sig. Låt den svalna, lägg den på bordet med halva utanför  diagonalt om du förstår hur jag menar, Tryck till den utstickande delen lite lätt, absolut inte så hårt att den böjer sig, bara lite grann, så släpper spänningarna.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Nooo)
    Aniiee skrev 2023-06-16 16:14:07 följande:

Plåtar slår sig ibland. Det beror på spänningar i metallen. De kan gå tillbaka och sen inte slå sig igen på 15 år. Eller så gör de inte det och de är bara att kasta. Nya plåtar har en tendens att slå sig. Låt den svalna, lägg den på bordet med halva utanför  diagonalt om du förstår hur jag menar, Tryck till den utstickande delen lite lätt, absolut inte så hårt att den böjer sig, bara lite grann, så släpper spänningarna.

Tack! Jag ska försöka fixa den när den svalnat. :)
  • Polyrytm

Låter som att den har härdats på fel sätt vid tillverkningen.

Den kanske spänner av med tiden och fixerar sig som den ska.

Svar på tråden Plåt böjdes av värme?