• Trollkarl85

    Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?

    Hej,

    Vi letar hus och vi har en budget på runt 6 till 6,5 miljoner. Vi har en son på 15 månader och skulle gärna vilja bo i närhet av kommunikation, handel/centrum och gärna bra skolor/förskolor för lillen. Vi avser också att växa som familj. vi jobbar på norra sidan av Stockholm. 


    Vilka av de tre områden skulle  ni
    rekommendera om ni var i vår sits. 


    Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?
  • Fröken Allvar

    Om ni jobbar på norra sidan så är Vällingby-Nälsta självklart val som jag ser det. Men om ni har hängt mycket på södermalm så är Bredäng och Skarpnäck mycket närmare södermalm. 

  • Anonym (Sara)

    Inget av dessa områden är särskilt trygga för barn att växa upp i.

  • Fröken Allvar

    Ni får väl åka till områdena, hålla span utanför förskolor och om möjligt gå med i lokalgrupper på Facebook för att hålla koll på stämningen. Lokalgrupper är inte alltid representativa. Jag har varit med i ett par sådana. Allt handlar om hur ni känner er. Om ni trivs bra kommer era barn trivas bra. Lättast att smälta in brukar det vara om man bor bland människor vars livssituation liknar den egna. Vilket område har flest barnfamiljer och flest hus? 

  • Anonym (Boende)
    Anonym (Sara) skrev 2023-06-20 00:54:12 följande:

    Inget av dessa områden är särskilt trygga för barn att växa upp i.


    har du bott i alla områden? wow :)

    jag har bott i ett lugnt radhusområde i nälsta, supermysigt och kände mig aldrig otrygg.

    skarpnäck och Bredäng kan jag inte uttala mig om då jag inte har bott där.
  • fornminne

    Jag har släktingar vars barn går i förskola i Skarpnäck och bor i närheten. De trivs bra, det är inte otryggare där än någon annanstans. Många barnfamiljer och mycket natur i närheten. Men Bredäng skulle jag skippa. Norra sidan av stan kan jag inte uttala mig om. 

  • Anonym (Micke)

    INGET av områdena är speciellt bra.  Bredäng går bort totalt.
    Jag skulle inte sätta mina barn i skola i Bredäng.

    Byt område totalt, kolla på Täby, Lidingö, Sollentuna
    eller helst ännu längre ut som Vaxholm som måste vara en av Stockholms
    mest attraktiva kommuner i dagsläget.

  • Anonym (Z)
    Trollkarl85 skrev 2023-06-20 00:44:53 följande:

    Jag skulle förtydliga att vart våra jobb ligger är inte viktigt då vi både har bil som förmån. 


    Åka bil genom stan är verkligen inte att rekommendera. Ska ni dessutom hämta/lämna barn så hamnar ni mitt i rusningen och då kommer det ta 100 år. Så titta i norrort är mitt tips.
  • fornminne

    Håller med om att ni bör hålla er norr om stan pga trafikläget. Å andra sidan kanske ni byter jobb i framtiden, så visst ska man inte låsa sig för mycket vid det. 

    Till Micke: Sollentuna är verkligen inte bättre än Vällingby och Skarpnäck. När det gäller Bredäng håller jag med. Det är tyvärr inget tryggt område för barn att växa upp i.

    Jag tror inte de har budget för dyra områden som Täby och Lidingö? 

  • Anonym (Z)
    fornminne skrev 2023-06-20 09:14:17 följande:

    Håller med om att ni bör hålla er norr om stan pga trafikläget. Å andra sidan kanske ni byter jobb i framtiden, så visst ska man inte låsa sig för mycket vid det. 

    Till Micke: Sollentuna är verkligen inte bättre än Vällingby och Skarpnäck. När det gäller Bredäng håller jag med. Det är tyvärr inget tryggt område för barn att växa upp i.

    Jag tror inte de har budget för dyra områden som Täby och Lidingö? 


    Googlade lite snabbt och bland annat i Täby kyrkby finns flera objekt för den prislappen. Huset nedan skulle jag själv kunna tänka mig, vi bor i ett gammalt trähus.


    Vill man ha något modernare så kan man tilta på radhus, kedjehus, parhus.

    https://www.booli.se/annons/4982108 
    https://www.booli.se/sok/till-salu?minLivingArea=80&minPlotArea=10&objectType=Villa,Kedjehus-Parhus-Radhus&maxListPrice=6500000&showOnly=tenureOwnership&isNewConstruction=0&areaIds=20 

Svar på tråden Köpa hus i Skarpnäck, Nälsta/Vällingby eller Bredäng?