• Anonym (Arbetsbefriad)

Ersättning vid studier efter uppsägning?

Jag har blivit uppsagd pga arbetsbrist blivit uppsagd pga arbetsbrist eller rättare sagt jag och arbetsgivaren gjorde ett avtal där jag och arbetsgivaren kom överens om uppsägning pga arbetsbrist mot ett antal extra månadslöner. Detta innebär att hittar jag jobb innan tiden gått ut betalas resten ut i en klumpsumma, men har jag inte hittat jobb när tiden går ut ska jag anmäla mig till arbetsförmedlingen dag 1 som arbetslös och då inte ha nån karens. Företaget var anslutet till TRR.

Jag funderar på att hoppa på en yh-tbildning på 80 veckor varav 26 veckors praktik. Jag har sökt utbildningen och även klarat den förkunskapskurs som krävdes så ansökan är komplett.  Nästan 20 veckor av denna utbildning har jag fortfarande full lön, men efter det undrar jag hur jag kan maxa min ersättning utan att ta lån. Jag antar att jag kan få omställningsstöd vilket är på ca 20000 kr samt TRRs omställningstöd på ca 12000kr så totalt 32 tkr före skatt för fyra veckors studier upp till 44 veckor. Eftersom jag har lön ca 1/4 del av tiden kanske det är bra att ta ut 75% av ersättningen så den borde räcka hela utbildningen ut. 

Finns det nån annan ersättning jag kan ta del av? Verkar min ekonomiska taktik vettig? Hur brukar man göra under sommaren när man inte studerar? Kan man söka a-kassa då om man inte hittat nåt jobb?

• Svar på tråden Ersättning vid studier efter uppsägning?
  • Anonym (Myran)

Med omställningsstudiebidrag kan jag ingenting om mer än att man behöver uppfylla en hel del krav tex att man haft en anställning i minst 8 år och att man ansöker om det. 

Under sommaren är du inte berättigad till a-kassa eftersom du studerar. Det finns tre alternativ. 1.sommarjobb.
    2 sommarkurser (som berättigar till CSN bidrag) eller
    3. Att spara undan under året så pengarna räcker till sommarmånaderna. 

Svar på tråden Ersättning vid studier efter uppsägning?