• Anonym (Bra eller dåligt att fråga om det?)

Är det bra eller dåligt att som man fråga sin fru eller flickvän om hennes menstruationscykel, exempelvis om hon har mens eller ägglossning vid det tillfället?

Är det bra eller dåligt att som man fråga sin fru eller flickvän om hennes menstruationscykel, exempelvis om hon har mens eller ägglossning vid det tillfället?
    Då syftar jag inte bara på om man exempelvis ska försöka att få barn, jag menar mera i allmänhet om man frågar för att man är nyfiken för att man har det förhållandet som man har till kvinnan?

Du som är kvinna och är gift eller ihop med en man: Skulle du svara om han skulle fråga dig om din menstruationscykel eller skulle du anse att han inte har med det att göra?

• Svar på tråden Är det bra eller dåligt att som man fråga sin fru eller flickvän om hennes menstruationscykel, exempelvis om hon har mens eller ägglossning vid det tillfället?
  • Anonym (vi)
    Anonym (Bra eller dåligt att fråga om det?) skrev 2023-06-20 14:30:39 följande:

Då syftar jag inte bara på om man exempelvis ska försöka att få barn, jag menar mera i allmänhet om man frågar för att man är nyfiken för att man har det förhållandet som man har till kvinnan?

Du som är kvinna och är gift eller ihop med en man: Skulle du svara om han skulle fråga dig om din menstruationscykel eller skulle du anse att han inte har med det att göra?

Jag har alltid pratat öppet om min mens i den mån det är relevant (tex om jag har ont, inte kan göra vissa aktiviteter etc). Och om min man frågade skulle jag inte ha några som helst problem att svara. Och om man frågar för att visa intresse om hälsa och mående så är det ju bara omtänksamt. 

Ägglossning hade jag (och min man) koll på när vi försökte få barn. Nu när vi har de barn v vill ha så är det inte relevant för nån av oss att hålla koll på det även om jag kanske märker det ändå. 
  • Anonym (det beror på)

Det beror ju helt och hållet på hur och när man frågar. Är det för att hon är lite extra sur eller "bitsk" så är "har du mens eller?" en jävligt dålig fråga att ställa. Man blir inte på bättre humör av den kommentaren som tjej.

Aldrig varit med om en man som av nyfikenhet velat veta var jag är i min cykel så jag kan liksom inte föreställa mig att det finns en anledning att fråga. 

Innan jag satte in spiralen (som gör att jag slipper blodhelvetet helt och hållet) så var min sambo, och även tidigare pojkvänner, väl medveten om jag hade mens eller inte. Inte för att det var några humörförändringar utan för att jag kunde be dem köpa bindor tex för att jag inte hade några hemma eller de höll på att ta slut. Har alltid varit väldigt öppen med när det varit blodbad och inte.

• Anonym (Hanna)

Jag hade gärna uppskattat om min man var lite mer involverad i min cykel, ja. Absolut inget måste att han ska hålla koll på när jag ska ha min mens men själv tycker det är jobbigt att alltid behöva förklara mig varje gång han inte får komma i mig för att jag till exempel har ägglossning - alltså att jag har större chans att bli gravid och vi ska ju inte ha barn! 

• Anonym (000)

Jag har inte upplevt att de män jag levt med varit så väldigt intresserade. Däremot märkt det om man bor ihop, att man använder bindor, tamponger etc. Om inte annat syns det väl att man kastar sådant i sopkorgen i badrummet. 
    Många kvinnor tar värktabletter vid mensvärk och då kanske man säger det, att det är därför man tar en tablett. 

Om en man frågar mig om var jag är i menscykeln skulle jag svara, men jag skulle tro att frågan ställdes för att han vill veta om det kan vankas sex ikväll eller inte. Det är enda anledningen om män visat intresse för det, är min erfarenhet.

• Kaede

Jag tycker att det är bra. Dessutom snudd på en skyldighet. Även om man inte vill ha barn är det ju bra om båda har koll på hur en menscykel fungerar samt när det är störst risk. Särskilt om man använder det annat preventivmedel än spiral o j p-piller (som kondom, säkra perioder och sådant). Om kvinnan har humör i samband med mens kan det ju vara bra att fatta det och inte bli överraskad varje månad. Jag skulle som man vilja veta hur min tjej mår och var hon är i perioden. Inte på detaljnivå men typ nu är det mens, nu är den över. 

Hos oss är det ett ickeproblemdå jag har det knepigt.  Mycket smärtor, vallningar, svettanfall, sover sämre, känner mig småsjuk-ont i halsen, snuvig, ibland feber, dålig i magen (ibland kräksjuk). Jag blir helt enkelt sjuk en gång i månaden. Ställer inte in livet alls men är supertrött pga allt det ovannämnda.  På det kommer det ett blodbad. Jag kan behöva sova med en handduk under mig för trots dubbla skydd blöder jag igenom Ibland.

Så att min man skulle kunna leva med mig och jag skötte allt det i skymundan känns osannolikt. Jag uppskattar väldigt mycket att han har hyfsad koll och dessutom är lite extra omtänksam de dagarna. Han erbjuder lite massage, lagar kanske mer mat eller gör det lilla extra. Mycket värt. Det skulle ju inte gå alls om han inte visste alls.

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-20 15:00:43 följande:

Jag hade gärna uppskattat om min man var lite mer involverad i min cykel, ja. Absolut inget måste att han ska hålla koll på när jag ska ha min mens men själv tycker det är jobbigt att alltid behöva förklara mig varje gång han inte får komma i mig för att jag till exempel har ägglossning - alltså att jag har större chans att bli gravid och vi ska ju inte ha barn! 

Har du missat att det finns preventivmedel? Ska ni inte ha barn är det ju lite knäppt om ni ändå har oskyddat sex.
  • Anonym (Alexandra)

Jag är väldigt öppen med min man om min cykel när det varit relevant. Skulle min man ställa frågor skulle jag absolut svara, men jag räknar inte med att han håller koll på min mens.

• Anonym (Hanna)

Alexandra: 
    Och du bara antar att vi har oskyddat sex för att jag vill vara EXTRA säker även om jag har preventivmedel? Inget skydd är 100% säkert så därför behöver man kanske inte kasta sten i glashus heller. 

Fråga nästa gång istället för att säga att man är dum i huvudet bara för att du tror dig veta 

• Anonym (Fråga på)

Det är bara att fråga på, men det kommer inte att bli mycket till svar då jag inte har koll själv direkt. Jag blöder med jämna mellanrum....eller jag tror att det är med jämna mellanrum sen är det inte mer med det. Jag har ingen koll övht om jag har ägglossning eller inte.

• Anonym (Rttrt)

Innan jag ville försöka skaffa barn hade jag själv ingen aning om var i cykeln jag befann mig. 
    Detta var innan menskopp o liknande, dagens tjejer har kanske störe koll

• Anonym

Nja , jag hade nog känt mig kontrollerad

• Anonym (Absolut)

Tycker absolut det är okej! Som någon annan skrev, kanske inte så smart att fråga "har du pms/mens?" bara för att man är sur över något. Är bland det värsta som finns att man inte ska "tillåts" ha känslor.

Men varken jag eller min sambo uppskattar mys under tiden jag har mens. Så jag försöker förvarna när det börjar närma sig, men hade absolut varit lättare om han haft lite koll själv 😊

Svar på tråden Är det bra eller dåligt att som man fråga sin fru eller flickvän om hennes menstruationscykel, exempelvis om hon har mens eller ägglossning vid det tillfället?