Anonym (Avundsjuk) skrev 2023-06-20 20:43:41 följande:
Jag tror inte att min man skulle bedra mig åtminstone hoppas jag inte det för det vore fatalt för mig. Har inget riktigt yrke, har inte jobbat sen jag var 20 och är knappast något kap. Dessa unga kvinnor är civilekonomer eller civilingenjörer min syster är gymnasielärare, de klarar sig ju själva så varför ska de le mot min karl för? Det låter ju bra med terapi något jag fått nog av i mina dar.
Min man frågade mig en gång vad han kunde göra för att jag inte skulle känna så här. Jag kunde inte svara då men om jag ska vara ärlig så önskar jag att det var möjligt att leva om mitt liv. Då skulle jag inte ha skaffat barn och gift mig så ung. Jag skulle ha skaffat mig en utbildning och jobb. Men nu sitter jag här och är livrädd för att någon tar min man ifrån mig.
De kanske ler åt din man för de tycker helt enkelt om honom, inte för att de tror han ska försörja dem på nåt vis utifall att?
Ok, terapi har inte fungerat då . Då måste du ju komma på ett sätt att hjälpa dig själv utan det stödet då.
Din man, trivs han runt dig? Det tror jag han gör, men jag ställer frågan ändå så du blir uppmärksam på det och inte blind inför det eller tar det för givet. De män som har trivts med mig de lämnar inte. Jag tänker på om du vet med dig att han trivs med dig, om det är någon tröst? Vilka egenskaper du har som han sagt han tycker om hos dig? Eller kanske är han ingen talare och du vet inte om dem, hur som, så försök finna självkänsla i det att han trivs med och runt dig och den tiden ni har varit ihop, alla minnen ni har, allt det fina som är ni. Det har han inte med de andra.
Du går på dig själv hårt här, både utseende, ålder och nu att du saknar en viss utbildning och yrke. Han verkar inte bry sig, vad jag förstår. Du är den ende som kan göra något åt det, finns väl utbildningar, även på distans eller annat intresse du har som du vill utvecklas i? För hans skull hade jag struntat i det, har du inte haft det på hela tiden under din relation med honom är det knappast det han har sökt sig till hos dig ändå. Gör det för din egen bara i så fall.