• Italian Takeaway

Hur svårt är det eg att TAPETSERA? ej yrkesmän inom området...utan bara vanliga medelhändiga fixare???

Jag har tagit mig för att tapetsera ett gäng väggar i våran nyinköpta lya. Folk till höger och vänster är väldigt noga med att påpeka hur otroligt SVÅRT det är att mönsterpassa. Är det verkligen så hemskt? Jag står fast vid att jag kommer klara det.

Vad säger ni som har gjort det?
    Tips?

• Svar på tråden Hur svårt är det eg att TAPETSERA? ej yrkesmän inom området...utan bara vanliga medelhändiga fixare???
  • axelsmamma

Jag och min man har tapetserat om hela huset och vi hade aldrig gjort det innan och det funkade hur bra som helst,lilltjejens rum gjorde jag själv och det gick utmärkt.

Lycka till! (Det blir inte svårare än man gör det)

• Wilja

Jag o karln har tapetserat med mönsterpassning, o tyckte inte det var svårare än vanliga tapeter. O det var dessutom bara andra gången jag tapetserade! Bara man inte stressar och slarvar, så är det ganska enkelt Räkna med att det går åt mer tapet bara!

• Storm07

Det är inte alls svårt! Ta det lugnt bara och tänk igenom allt innan våden åker upp. Det finns även bra guider på nätet hur man ska gå tillväga med tips hur man gör vid hörn och eluttag etc.
    Jag tapetserar alltid själv, det är simpelt!

• biomedbonus

Det är inget svårt

• Princess26

äh, de hade väl helt enkelt inte samma talang och vilja som dig. =o))
    Kör på...

• Lilldetta

Nej det är inget svårt. Det gäller bara att ta det lugnt och sansat när man håller på. Heller mäta en gång för mycket än för lite.

• dagdrömmare

inte svårt alls om man har stort tålamod!

se upp bara för tapeter som lätt går sönder, fråga i affärer för de är inge bra att börja med.

jag har själv taperserat om hela vårt hus och det blev jätte fint

• Bisquit

bara du har gjort ett bra underarbete så är det bara att köra på.

Men ha tålamod!

• Italian Takeaway

Misstänkte det.
    Det lustiga är att bara folk som själva INTE tapetserat något är de som är bäst på att säga hur svårt det är.

Jag är av rättså händig karaktär så jag tror nog jag kommer klara det lika bra som er. Jag ska meddela hur det gick sedan.

Vem har en bra länk till någon sida med bra tips?

• dagdrömmare

www.byggahus.se
    där finns forum om bla målning och tapetsering

underarbete är det viktigast

och glöm inte att man kan ta bort en våd igen om det blir fel när man just satt upp den

• Italian Takeaway

dagdrömmare: Är den våden förbrukad då eller kan man skynda sig att sätta upp den på ett korrekt sätt medsamma?

• delfinen80

Jag har tapetserat tre gånger i mitt liv... Senast i lördags.. Och jag tycker det är kanon lätt....

• dagdrömmare

man kan sätta upp den igen klistret torkar inte så fort, däremot kan man behöva bättre på klistret i kanterna.

• Nattviolen

Det är inte så svårt om man är noga från början. Men man bör vara två, för det är lättare att "styra" våderna då. Men loda in första våden och sen är det bara att köra på. En blöt tapet kan ju flyttas omkring en del så att mönstret kommer rätt. Men tänk på att om mönsterpassen är hög, går det mycket tapeter, eftersom det går bort visst mycket efter varje våd för att man ska komma rätt till nästa gång.

• Jennie Brunflo

Mitt bästa tips:

Köp tapeter som man inte klistrar på tapeten utan på väggen.

En del tapeter ska man kleta klister på tapeten och sedan sätta på väggen.
    Men nya grejen är att ta en roller och rolla klister på väggen och sedan sätta dit en torr tapet.

KANON!!!!

• Italian Takeaway

Jo jag kollade faktiskt först på de där 'klister på väggen' varianterna. Men det fanns ingen tapet som passade. Det blir någon slags vinyltapet i vardagsru?mmet. Och något papperstjossan i sovrummet.

Svar på tråden Hur svårt är det eg att TAPETSERA? ej yrkesmän inom området...utan bara vanliga medelhändiga fixare???