• Anonym (TS)

    16-månaders kastar huvudet bakåt när han blir arg

    Han har börjat med det senaste veckorna. Han slänger huvudet bakåt väldigt hårt , sen blir han ännu argare eftersom det antagligen oftast gör ont. Ibland slänger han det framåt också.. Det kan t.ex vara när man tar något ifrån honom eller tar upp honom när han inte vill (om han klättrar på stolar eller ska klä på sig eller byta blöja eller går nånstans där han inte får).

    Idag när vi skulle gå in och jag bar honom på höften tog han mina nycklar och när jag tog tillbaks dom blev han jättearg och slängde huvudet bakåt så han slog i kanten vid dörren. Han blev inte skadad men blir ju orolig ..Nån gång har han slagit i stolen också.. Jag ammar fortfarande och det är oftast det som lugnar ner honom sen. Han har ganska mycket temperament överhuvudtaget och bits och rivs ibland också.. 


    Har två döttrar sen innan , yngsta är 7 och äldsta är tonåring men ingen av dom har gjort så här. Någon som vet om det är normalt? Kan jag göra något för att han ska sluta? Eller brukar det gå över av sig självt? Borde jag prata med BVC? Blir ju rädd för att han slår i något eller slänger sig bakåt så att han ramlar.. Han ska börja på förskola nån gång i höst och jag hoppas han har slutat innan det så han inte gör illa sig där.

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden 16-månaders kastar huvudet bakåt när han blir arg
  • Anonym (Vv)

    Visa absolut ingen uppmärksamhet så länge det inte är fara. 


    efter några dagar kommer det sluta. Visa att du förstår honom och acceptera hans känslor. Min gjorde samma och testade sina föräldrar men visade aldrig något reaktion. lekte som att inget har hänt. Sen var det borta

  • Anonym (TS)
    Citronella skrev 2023-06-20 22:49:07 följande:

    Det finns hjälm att köpa om han ofta slår i huvudet, så han inte gör sig illa. 


    Tack för svar! Jo just det, minns att en kompis hade det till sin son för att han var jättevild och gjorde illa sig ofta. Det borde vi nog köpa om han fortsätter med det här. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vv) skrev 2023-06-20 23:01:57 följande:

    Visa absolut ingen uppmärksamhet så länge det inte är fara. 


    efter några dagar kommer det sluta. Visa att du förstår honom och acceptera hans känslor. Min gjorde samma och testade sina föräldrar men visade aldrig något reaktion. lekte som att inget har hänt. Sen var det borta


    Tack för svar! Vad bra att erat barn slutade med det
  • Anonym (Samma här!)

    Hej ts! 

    Låter precis som våran lilla sladdis! 😁 Vi har också en tonåring, en sjuåring och sen en liten grabb på 19 månader. Han har ett sjujädra temperament. Han kastar också sådär otäckt med huvudet osv. Inget dom andra två barnen gjorde. Nu har han börjat lugna ner sig en aning, märkte väl tillslut att det inte var så roligt att slå sig hela tiden! Kanske lugnar eran lilla också ner sig lite med tiden. Inte lätt med hetlevrade barn 😁

  • Anonym (Lykke)

    Så gör min son på 15 mån också och han har också ett hett temperament, hans äldre bror gjorde aldrig så. Jag känner mig inte så orolig över det faktum att han gör så utan mer att han kan skada sig. Förhoppningsvis är det ett beteende som går över. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Samma här!) skrev 2023-06-20 23:16:35 följande:

    Hej ts! 

    Låter precis som våran lilla sladdis! 😁 Vi har också en tonåring, en sjuåring och sen en liten grabb på 19 månader. Han har ett sjujädra temperament. Han kastar också sådär otäckt med huvudet osv. Inget dom andra två barnen gjorde. Nu har han börjat lugna ner sig en aning, märkte väl tillslut att det inte var så roligt att slå sig hela tiden! Kanske lugnar eran lilla också ner sig lite med tiden. Inte lätt med hetlevrade barn 😁


    Tack för svar! Oj vad likt med åldern på barnen :)

    Skönt att höra att jag inte är ensam.. och vad skönt att han har lugnat ner sig , hoppas våran gör det också snart :) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lykke) skrev 2023-06-20 23:26:12 följande:

    Så gör min son på 15 mån också och han har också ett hett temperament, hans äldre bror gjorde aldrig så. Jag känner mig inte så orolig över det faktum att han gör så utan mer att han kan skada sig. Förhoppningsvis är det ett beteende som går över. 


    Tack för svar! Skönt att höra att min son inte är den enda som gör så.. är ju också mest orolig för att han ska skada sig 
Svar på tråden 16-månaders kastar huvudet bakåt när han blir arg